Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Pallekarm for dummies-tråden

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-25, 17:41   #21
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pallekarm for dummies-tråden

Anbefaler grønnsaksavdelingen på Meny og Rema

Gammel 17-02-25, 20:02   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Palmen.

Idiotspørsmål: Når dere sier "til det spirer", mener dere til de er typ et par cm høye eller hva?

Gammel 17-02-25, 22:41   #23
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Palmen.

Idiotspørsmål: Når dere sier "til det spirer", mener dere til de er typ et par cm høye eller hva?

Jeg flytter dem fra badegolvet til kjølig (14-16 grader hos meg) under vekstlys så fort jeg ser at det kommer noe ut av frøet. De spretter i været hvis de har varme og lite lys, for da strekker de seg etter lyset og blir lange og tynne. Du vil ha små og tette. Så det gjelder å bremse veksten med en gang de spirer. Derfor må vekstlyset være rett over plantene, og ikke høyt over, fordi de ikke skal strekke seg.

Gammel 17-02-25, 22:52   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, du MÅ ikke ha alle mulige ting. For det meste til planter lages dessverre i plast.

Du kan så frø i dorullhylser, melkekartonger eller du kan lage potter av avispapir. Legg glapak over og sett dem på badet. Rett på badegulvet kan bli for varmt. Jeg setter dem på et brett oppå alle håndklærne i hylla, da står de mørkt og varmt.

Når de spirer kan de helt fint stå i vinduskarmen på stua (men siden du har kjølig kjeller er det topp). Er vinduet sørvendt MÅ du ikke ha plantelys heller, men det er selvsagt en fordel. Det finner du på plantasjen, Clas osv.

Etterhvert flytter du dem over i større potter, og det er på ingen måte lurt å begynne for tidlig heller, så les på frøpakningene og forhold deg til det som står der. De må bootcampes før de flyttes ut, for å bli vant til sol og vind. Så litt tid ute når det er varmt nok, lenger og lenger om gangen, helt til de står ute hele døgnet.

Pallekarm: En pallekarm er nettopp det; en karm til en pall. Legg pizzaesker på bakken, sett en karm eller to i høyden oppå, sleng oppi kvist og løv og avslutt med plantejord. Kjøp for all del TORVFRI plantejord.

Om du kjøper en standard pallekarm har du den fordelen at den kommer med masse tilbehør: lite drivhus til å sette oppå, spiler du kan legge duk over eller binde opp stenglene tomater i osv.

Og til slutt: sjekk Finn først.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-25, 14:29   #25
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke så flink selv, så jeg skal nok ikke skrive noen tips. Jeg har funnet mye fint på bloggen Moseplassen. Hun er flink til å forklare, her om før:

https://moseplassen.no/2012/02/slik-sar-du-fro/

Urter kjøper jeg på butikken og planter ut.

Gammel 19-02-25, 18:35   #26
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har fått mange gode svar - når det gjeld om du kan bruke kva som helst av materialer er det i alle fall sånn at vi ikkje skal det i skolehagen der eg har parsell - ein del byggemateriale kan for eksempel vere impregnert med stoff du ikkje vil ha i matjorda. Men ubehandla treverk og liknande kan du bare bruke. Bare ver litt obs når det kjem til maling, impregnering og slikt.

Sånn bue til å sette oppå plantekassen, koster eit par hundrelapper og gir lune vekstforhold.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-25, 18:35   #27
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Anbefaler grønnsaksavdelingen på Meny og Rema

Dumme meg tenkte "Har dei frø der"? :

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-25, 18:39   #28
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Noe jeg synes er enkelt og som gir litt avling er blant annet poteter, jordskokk, gulrøtter, oregano, dill, markjordbær, hvitløk og reddik.

Gammel 26-02-25, 15:02   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1271
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker denne tråden.

Hvert år sår jeg inne, koser meg med å se det spire, og lufter plantene når de har fått litt stælk og tenker "DETTE ER ÅRET!", og så blir det for travelt på jobb og så dør alle sammen.

Hvert eneste år.

I år har min datter forsøkt å få meg til å ikke kjøpe frø, fordi det bare ender med plantedrap allikevel.

... men ja: Et år fikk jeg til salat! I pallekarm! Og hvis jeg får det til, så får alle det til. 100 % sikkert.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-25, 15:23   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 28-02-25, 13:21   #31
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stadig som mål å bli selvforsynt på mynte. Det går sånn passe.

Gammel 28-02-25, 17:41   #32
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg stikker innom med et tips jeg fikk da jeg ville begynne å dyrke ting. Start med å så erteskudd. Du bruker vanlige tørre erter fra butikken, de kan blottlegger i vann en natt først, og plantes i en melkekartong skåret av på langs eller et druebeger, med litt vanlig jord. Spirer fort, og når de når en høyde på ca 10 cm ser og smaker de nydelig som tilbehør på brødskiva. Jeg har nettopp gått i gang med en liten batch igjen, det er enkelt og gir følelsen av å produsere noe spiselig på veldig kort tid mens man drømmer om alt det andre man skal så og dyrke.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-25, 17:42   #33
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Bløtlegging funker nok bedre enn blottlegging...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-25, 18:14   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men mindre gøy.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:31.