|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pallekarm for dummies-trådenPalmen.
![]() |
#23 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pallekarm for dummies-tråden
Jeg flytter dem fra badegolvet til kjølig (14-16 grader hos meg) under vekstlys så fort jeg ser at det kommer noe ut av frøet. De spretter i været hvis de har varme og lite lys, for da strekker de seg etter lyset og blir lange og tynne. Du vil ha små og tette. Så det gjelder å bremse veksten med en gang de spirer. Derfor må vekstlyset være rett over plantene, og ikke høyt over, fordi de ikke skal strekke seg.
![]() |
#24 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Pallekarm for dummies-trådenAltså, du MÅ ikke ha alle mulige ting. For det meste til planter lages dessverre i plast.
![]() |
#25 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pallekarm for dummies-trådenJeg er ikke så flink selv, så jeg skal nok ikke skrive noen tips.
![]() |
#26 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Pallekarm for dummies-trådenDu har fått mange gode svar - når det gjeld om du kan bruke kva som helst av materialer er det i alle fall sånn at vi ikkje skal det i skolehagen der eg har parsell - ein del byggemateriale kan for eksempel vere impregnert med stoff du ikkje vil ha i matjorda. Men ubehandla treverk og liknande kan du bare bruke. Bare ver litt obs når det kjem til maling, impregnering og slikt.
![]() |
![]() |
#27 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Pallekarm for dummies-tråden
Dumme meg tenkte "Har dei frø der"? :
![]() |
![]() |
#28 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pallekarm for dummies-trådenNoe jeg synes er enkelt og som gir litt avling er blant annet poteter, jordskokk, gulrøtter, oregano, dill, markjordbær, hvitløk og reddik.
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Pallekarm for dummies-trådenJeg elsker denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Pallekarm for dummies-trådenJeg stikker innom med et tips jeg fikk da jeg ville begynne å dyrke ting. Start med å så erteskudd. Du bruker vanlige tørre erter fra butikken, de kan blottlegger i vann en natt først, og plantes i en melkekartong skåret av på langs eller et druebeger, med litt vanlig jord. Spirer fort, og når de når en høyde på ca 10 cm ser og smaker de nydelig som tilbehør på brødskiva. Jeg har nettopp gått i gang med en liten batch igjen, det er enkelt og gir følelsen av å produsere noe spiselig på veldig kort tid mens man drømmer om alt det andre man skal så og dyrke. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|