Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-20, 12:18   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Hva fikk dere ut av fortellernivået med Rotta og Reven?

Jeg skjønte ingenting, for å være ærlig. Hva skulle de symbolisere? Hva var deres rolle i historien?

Jeg føler meg litt domm som et brø som sitter her som et levende spørsmålstegn.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-20, 12:23   #2
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Jeg skal lese den i dag eller i morgen, men skal legge ekstra merke til Rotta og Reven.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-20, 12:44   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Jeg glemte den boka på hytta så jeg får ikke lest den på en stund.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-20, 14:08   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Jeg ga opp boka.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-20, 14:21   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Jeg likte boka veldig godt, men den ble mye mer lesverdig for meg etter at rotta og reven forsvant fra historien. At de kom tilbake på slutten og at de fikk siste ordet, irriterer meg veldig, for jeg forstår jo ikke poenget.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-20, 19:05   #6
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Jeg ble så irritert av dem at jeg leste ferdig boka uten dem på lasset.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-20, 19:15   #7
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Grimstrud har ofte sånne rare fantasier gående parallellt i bøkene sine. Jeg leste dem bare som ulike deler av hovedpersonen som snakker med hverandre. Men jeg er heller ikke spesielt glad i sånt egentlig. Liker ikke magisk realisme noe særlig heller.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-20, 19:38   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Eg og irriterte meg. Eg prøvde å tenkje litt litteraturhistorisk tilbake til novella karen, men haren og reven, men eg fekk ikkje komme langt i boka før ho måtte leverast, det var venteliste. Eg sa til bibliotekaren at eg likte den forrige mykje bedre, men at eg følte eg måtte like denne sidan Grimsrud døde. Då fekk bibliotekaren latteranfall.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-20, 12:59   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg leste dem bare som ulike deler av hovedpersonen som snakker med hverandre.

Jeg lurte også på om det var noe slikt, men jeg fikk det ikke til å gå opp.

Nei, jeg får vel bare irritere meg videre. Jeg tror nok jeg foretrekker historier som er mer rett fram.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-20, 14:44   #10
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Jeg opplevde dem som deler av hovedpersonen, men samtidig med en link til besteforeldrenes eventyr (der hun ga en lovnad om å ta eventyrene videre?). Både rev og rotte er jo symbolsk linket sammen med pest og død, således er de jo ikke løsrevet fra den øvrige handlingen. Denne kampen og kjeklingen, men samtidig kjærligheten mellom reven og rotta kan jo nesten tyde på en slags forsoning med døden? Jeg vet ikke, men likte det egentlig jeg da.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-20, 14:46   #11
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Jeg tolket det som deler av hovedpersonen, ja. De startet jo opp da hovedpersonen i ung alder stjal morens gullpenn og gjemte seg under trappa og tegnet en rev og en rotte. Og for en utrolig bok! Den var skikkelig sår, åpen og vond.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-20, 19:42   #12
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg tolket det som deler av hovedpersonen, ja. De startet jo opp da hovedpersonen i ung alder stjal morens gullpenn og gjemte seg under trappa og tegnet en rev og en rotte. Og for en utrolig bok! Den var skikkelig sår, åpen og vond.

Enig! Jeg savnet boka etterpå.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 12:30   #13
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Selv om jeg ikke likte rotta og reven, og fortsatt ikke kan se at de er deler av hovedpersonen, så likte jeg resten av boka utrolig godt. Jeg må innrømme at når det ble for mye fantasi, så likte jeg det mindre enn når det var ren handling. Men selve det konkrete som skjedde med Vilde og tankene og følelsenene hennes rundt prosessen, traff meg rett i magen. Jeg fikk nemlig en litt dårlig nyhet fra legen, og trøstet meg selv med sommergave – nemlig denne boka, som handler om noen som får dårlig nytt fra legen. Så jeg lurte mange ganger på hvorfor i all verden jeg satt og leste den. Men jeg fant trøst i den. Litt katarsis.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-20, 08:33   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Jeg elsket reven og rotta. Jeg likte dynamikken de ga, både gjennom samtaler seg imellom, og som metakommmentar. Hele boka er en hyllest til eventyr og fantasi, om hva som er løgn og hva som er diktning (Peer Gynt-referansen), og slutten..! Jeg er fortsatt slått i bakken.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-20, 10:14   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har lest Beate Grimsruds «Jeg foreslår at vi våkner»

Hva var det du likte med slutten, Kanina?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no