Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-10, 19:20   #21
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

jeg syns ikke alt tar like lang tid egentlig.. i dag brukte jeg 30 min på spagetti med hjemmelaget kjøttsaus.. (moste alt jeg hadde oppi med stavmixer og det ble sååå nam..) men jeg lager slett ikke hjemmelaget hver dag..

Handle 1 gang i uken, eller annenhver uke.. det funker veldig greit. da slipper man å tenke på dette i hverdagen og man har en middagsliste å gå etter.

__________________
2003-2008



Sist redigert av SpetakkelRandi : 23-10-10 kl 08:01.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:20   #22
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Henger meg på her, og hadde blitt veldig glad om noen ville komme med oppskrift på 30-minutters middager.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:20   #23
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Abonnerer.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:21   #24
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.


Har hatt god erfaring med Mealboard for Iphone. Her legger ein sjølv inn oppskrifter, velger rettar til å lage ein meny for veka, og får "generert" ei handleliste ut frå dette.


så genialt!! skulle virkelig hatt iphone..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:23   #25
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.502
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Jeg driver ikke med sånt

Lager mat fra bunnen av i helgene, men på ukedagene blir det ofte en toropose eller ferdig fiskegrateng :innrømmer: Ikke hver dag altså, men siden mannen min også er borte på ukedagene, jeg jobber fullt og skal helst ha ungene ferdig spist til kvart over 5 (kommer hjem 10 på) pga aktiviteter tre dager i uka blir det en snarvei her og der.

Det hender jeg er flink og koker poteter dagen før, da går det jo fort å lage litt potetstappe, steke en laks eller noe og slenge litt grønnsaker i mikroen. Og Spaghetti går jo fort hvis man lager sausen mens den koker - enda fortere hvis man bruker sånn fersk pasta. Hvis man koker opp fersk tagliatelle, og steker den raskt i panna med litt egg, parmesan, skinkebiter, krydder og en fløteskvett har man jo middag på mindre enn 10 minutter.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:26   #26
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Jeg skjønner jeg er priviligert som går hjemme.
Her lages stort sett all mat fra bunnen av, gammel vane, har alltid gjort det. Men så vet jeg ikke hva tidsklemma er heller da.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:27   #27
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Vi har somregel ikke veldig avanserte middager på jobbedager, men idag ble det kjøttkaker med makaronistuing og poteter. Kokte da masse makaroni og lagde en god porsjon hvit saus, så er det bare å skjære opp kjøttpølser og rive hvit saus i morgen, så har vi en kjapp rett til ettermiddagen. I morra er det bare travelt, så det passer bra!!

Så det kan være lurt å lage litt ekstra av ting en kan bruke dagen etter. I kveld blir det stekte poteter og egg, og poteter har vi igjen etter middagen.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:31   #28
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Lager og forbereder en del kvelden før, ofte. Eller går det egentlig greit uansett, jeg prioriterer det bare, har utviklet noia for hel- og halbfabrikata.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:38   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Vi lager endel enkel mat nå som vi er i en helvetes tidsklemme hver dag (bare to uker til det er slutt og vi får mye bedre tid!), men det går fint an å lage enkel mat fra bunnen av. Det blir mye ovnsstekt kylling med grønnsaker og pasta eller ris (bare grønnsaker til mannen), raske pastasauser, woker og gryteretter osv. I helgene blir det litt mer tidkrevende mat som svineknoker, lasagne osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:40   #30
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Jeg lager minst dobbel porsjon av all grytemat (kjøttdeigsaus, chiligryter, grønnsaksgryter), av kjøttkaker i brun saus, av kjøttboller, av lasagne og fryser ned. Innimellom - en kveld jeg har god tid - tar jeg en sjau der jeg lager opp masse fiskekaker eller vårruller eller linsekaker eller lignende og har i fryseren, slik at det som oftes finnes noe godt til middag der.

Vi planlegger i perioder uke for uke, men stort sett blir middagsplanene lagt kvelden før ved å ta noe opp fra fryseren, handle eller skrive handleliste til neste dag. Det hender likevel ofte nok at vi står der klokka fire, uten mat i kjøleskap eller fryser og uten noen plan. Derfor har jeg et sett med hurtigmiddager, som ligger skikkelig i fingrene sånn at det går grisefort å lage det istand etter et kjapt butikkbesøk.

Det er:
- Wok med masse grønnsaker, kyllingstrimler og jevnet buljong + krydder (lages på den tiden det tar risen å koke)
- Hjemmelaget tomatsuppe med makaroni eller egg og grove rundstykker (lages på den tiden det tar å koke makaroni eller egg, to bokser hermetiske tomater, en boks kokosmelk, kyllingbuljong og friske urter stavmikses sammen og varmes opp - mmmmmm.)
- Hjemmelagde hamburgere, båtpoteter og salat (potetbåtene kuttes opp og krydres mens ovnen blir varm, resten lages på den tiden det tar de spede potetbåtene å steke ferdig. Totalt 30 minutter - og en veldig populær middag hos oss.)
- Omelett. Spesielt egnet hvis vi har litt for lite av flere ting til å lage noe ordentlig av: Tomater, ost, skinkepålegg, kokte poteter eller kjøttdeigrester fra taco eller sånt.

En annen ting jeg har blitt veldig god på, og som går fort, er å tømme kjøleskapet for "grønnsaksstubber". En halv brokkoli, en blomkålskvast, to gulrøtter, en selleristang, tre poteter og en kvart løk som er småhakket blir godt tilbehør til oss fire hvis man putter det i en ildfast form med smør, urter og andre krydder og baker det ovnen i 30 minutter, mens man steker koteletter, laks, kyllingfilet eller hva enn butikken din byr på som ikke er frosset.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:45   #31
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Oh, ja - og å ha en hel haug med all den hermetikken du bruker mest av er alltid lurt! For meg går det mye i: Tomater, kokosmelk, mais, kikerter, bønner av forskjellig slag, erter, tunfisk i olje og bogskinke.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:48   #32
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.183
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Jeg lager stort sett all mat fra bunnen av, og jeg er ikke god på planlegging, ukesmenyer og handling 1 gang/uke.
Jeg har likvele kjøkkenskapet fullt av basisvarer, kjøleskapet fullt av varene som hører hjemme der, og en fryser som er mistenkelig lik kjøttfryserne på en butikk .
På denne måten har jeg litt av hvert å lage maiddagen ut fra, og bruker gjerne formiddagen til å legge en liten plan.
Jeg har mye ferdiglagd i fryseren, f. eks kjøttboller, kraft, grytekjøtt, kokte bønner, litt kjøttsuppe, tomatsausbase o.s.v, og kan gjerne ta opp noe om morgenen slik at jeg har noe å legge en plan ut fra
På de veldig travle dagene steker jeg eller en omelett, et ostesmørbrød e.l foran å bruke posemat.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:04   #33
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vi lager endel enkel mat nå som vi er i en helvetes tidsklemme hver dag (bare to uker til det er slutt og vi får mye bedre tid!), men det går fint an å lage enkel mat fra bunnen av. Det blir mye ovnsstekt kylling med grønnsaker og pasta eller ris (bare grønnsaker til mannen), raske pastasauser, woker og gryteretter osv. I helgene blir det litt mer tidkrevende mat som svineknoker, lasagne osv.

Hva skjer om to uker da? :nysgjerrig:

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:11   #34
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Det å lage middag fra bunnen av tar ikke nødvendigvis lenger tid å lage, men tar litt lenger tid å planlegge. For oss er den aller største jobben å finne ut hva vi skal ha til middag og hva vi trenger til det, egentlig. Det har vi heldigvis fått gode rutiner på.

Jeg er enig med det Syrin sa, nemlig om å få inn rutinene først. Rutiner som er til hjelp for oss:
- Ukesplan for middager, så man slipper å gruble på det hver dag. Da er det også lettere å sørge for at man får litt variert kost og nok fisk og grønnsaker.
- Ukeshandling etter ukesplanen. Tar mye kortere tid enn å vandre hvileløst på butikken mens man prøver å finne på noe mat hver dag.
- Alle gryter lages i dobbelt porsjon når du først er i gang. Det er minimalt med ekstraarbeid, og gjør seg godt i fryseren til de dagene du ikke orker/rekker/gidder å lage mat.
- Ha nok av hermetikk og frosne grønnsaker, og noen standardretter inne som du kan hive sammen i et nødstilfelle. F.eks. kommer man langt med en pakke frosne rotgrønnsaker, frossen laks, noen poteter, en smørklatt, en sprut sitronsaft, salt og pepper. (Rotgrønnsakene, laksen, smøret, sitronsaften og krydderet hives i ildfast form på 200 grader i 30 minutter, mens potetene koker.)
- Tøm oppvaskmaskinen før du begynner å lage mat, og sett inn det skitne. Vi har like lite kjøkken som deg, og det hjelper kollosalt å kunne putte alt det skitne rett inn i oppvaskmaskinen.

Om du er som meg, kan du egentlig ikke å lage mat. Da er det greit å legge lista litt lavt til å begynne med. Mat fra bunnen to ganger i uka? Lære seg én ny rett i uka?

Mat som går fort å lage fra bunnen:
- Tomatsuppe fra hermetiserte tomater og røde linser, med hardkokte egg til.
- Kokt fisk, med kokte poteter, gulrøtter og andre grønnsaker.
- Spaghetti med kjøttsaus (Setter på vannet. Steker kjøttdeigen, hiver oppi oppskåren aubergine, sopp, løk og squash. Putter i spaghettien. Heller over et par bokser tomat og litt olje, og krydrer med oregano, basilikum, salt og pepper.)
- Ovnsbakt laks, som over. Vi pleier å bruke friske grønnsaker, men frosne er jo greit til å begynne med.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 18-10-10 kl 20:16.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:13   #35
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Vi lager stort sett maten fra grunnen av, unntaket er tirsdager hvor vi ofte spiser fiskekaker, men det finnes gode fiskekaker å få tak i med mye fisk, så det er helt ok som halvfabrikata.

Andre 30-minutters middager:

Pizza: Blander deigen og smører den utover plate, legger på tomat fra boks/kartong, skinkeskiver og ost

Kjøttdeig stekt med kikerter og couscous med spinat til

Kokt torsk med potet og sandefjorsmør

Alskens supper, koker stilk og slikt på blomkål og brokkoli til det er mørt, 10 minutter, stavmikser og har i buljong, bønner, kyllingkjøtt, mais, paprika, alt hva man har av grønnsaker taes i og kokes noen få minutter. Smake til med krydder og litt jevning.

Lakseform: Legger grønnsaker som ikke tar så lang tid å bli stekt, som squashskiver, paprika og tynne gulrotskiver i form, stek i 10 minutter på 180 grader, ta ut og legg på fire tinte laksefileter, stek i 10 minutter til, og så blande rømme eller créme frâiche med et lite glass med pesto og legg på toppen og stek i 10 minutter til. Denne tar vel kanskje et par og tredve minutter å lage.

Kan lage helt tilsvarende med grønnsaker som rødløk, paprika og tomat og legge på torskefileter og rømme blandet med tomatpuré og chili

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:13   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hva skjer om to uker da? :nysgjerrig:

Se prikk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:14   #37
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Jeg tror trikset er å ha en del ingredienser, som bokser med forskjellige bønner og kikerter, tomatbokser med hakkede tomater, noen finnes med basilikum eller chili, bogskinke, couscous, bulgur.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:16   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Kikerter og bønner er forresten lurt å koke opp i mengdevis og fryse ned. Jeg kjøper store sekker på innvandrersjapper, bløtlegger alt (et par kg) på én gang og koker alt opp neste dag, gjerne på en søndag. Lar det avkjøles og veier det opp i poser på 200 eller 400 gram (400 gram er akkurat en hermetikkboks) og fryser ned. Har alltid mengder av slike poser i dypfrysereren.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:24   #39
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vi lager endel enkel mat nå som vi er i en helvetes tidsklemme hver dag (bare to uker til det er slutt og vi får mye bedre tid!), men det går fint an å lage enkel mat fra bunnen av. Det blir mye ovnsstekt kylling med grønnsaker og pasta eller ris (bare grønnsaker til mannen), raske pastasauser, woker og gryteretter osv. I helgene blir det litt mer tidkrevende mat som svineknoker, lasagne osv.

Må da ikke skrive slikt i parantes, blir jo nygjerrig da.

Jeg har ikke sjangs til å få lagt middager fra bunnen av i ukedagene, joda med matlaging for hele uken i helgen hadde det nok godt, men i helgen må jeg slappe av.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:28   #40
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

*abb*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no