Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-21, 15:28   #1
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Jeg sliter med å prate engelsk uten å få skjelven. Hvor eller hvordan øver jeg? Finnes det noen kurs eller tips?

Bakgrunn: Ordforrådet er ganske bra, jeg leser ganske bra og skriver greit nok. Når jeg skal snakke med noen er det akkurat som om hele ordforrådet låses ned i en bunkers jeg ikke har tilgang til.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 15:31   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.951
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Jeg tror dette er helt vanlig. Mitt aktive ordforråd på engelsk (ord jeg bruker på eget initiativ) er utrolig mye mindre enn mitt passive ordforråd (ord jeg forstår når det brukes av andre). Jeg synes det blir bedre når jeg får praktisert en del. Men det er jo ikke kjempelett å finne arenaer hvor jeg får øvd.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 15:33   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Du må snakke med folk. Bli online gamer! Å snakke engelsk med flyt krever at man gjør det jevnlig, hvertfall for meg. Jeg snakker normalt engelsk minst 50 % av arbeidsdagen og har gjort det i mer enn ti år, men når det (i pandemi) har vært perioder uten jevnlig behov for effektiv muntlig engelsk, krevde det litt å få igjen flyten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 15:34   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Jeg klarer ikke automatisk gå over til engelsk selv.
Stopper noen meg på gaten og spør hvor er den adressen?
Da blir det fort sånn - eh.. if.. eh you go to right i mean left, no right and then turn your you face to the blue house.
Hehe.. kan bli ganske morsomt
Men hadde jeg bare blitt stående å snakket litt med den personen hadde jeg kommet inn i i det. Og er jeg i engelskspråklige land så har jeg faktisk snakket engelsk til far selv om vi jo begge er norske

Har et personal her jeg bor og han er engelsk så da går det i begge språk om hverandre.

Kan spør han neste gang jeg treffer han. Han er lærer

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 15:37   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror dette er helt vanlig. Mitt aktive ordforråd på engelsk (ord jeg bruker på eget initiativ) er utrolig mye mindre enn mitt passive ordforråd (ord jeg forstår når det brukes av andre). Jeg synes det blir bedre når jeg får praktisert en del. Men det er jo ikke kjempelett å finne arenaer hvor jeg får øvd.

Det er det med arenaer å øve på jeg kanskje trenger mest. Er du i Oslo kan vi øve i en lønsj en gang.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 15:43   #6
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Begynn å game! : humre:

Jeg er på samme måte og jeg studerte to år på New Zealand og drømte på engelsk til slutt. Nå derimot er det helt krise. Dårlig uttale og lite aktivt ordforråd. Men, det skal ikke så mye til før det kommer seg. En langhelg sammen med en amerikansk venninne gjorde veldig stor forskjell. Merket godt at dag fire var mange ganger bedre enn dag en. Så det er kun trening for du kan mer enn du tror.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 15:52   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er det med arenaer å øve på jeg kanskje trenger mest. Er du i Oslo kan vi øve i en lønsj en gang.

Du kan få jobbe for meg! Utmerket deal, fysisk treningsøkt kombinert med engelskøving OG man får betalt!

Kan også finpusse på uttalen i gresk, amharisk, polsk, spansk, portugisisk, fransk, tysk, urdu, bengali og russisk ved behov.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 15:54   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.951
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er det med arenaer å øve på jeg kanskje trenger mest. Er du i Oslo kan vi øve i en lønsj en gang.

Vi sitter kanskje i samme bygg? Det føles utrolig unaturlig å snakke engelsk med folk som kan norsk, men lunsj kan vi kanskje få til.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 15:55   #9
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Sykle på zwift og prat engelsk via discord med de du sykler med

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 16:14   #10
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Du må snakke med folk. Bli online gamer! Å snakke engelsk med flyt krever at man gjør det jevnlig, hvertfall for meg. Jeg snakker normalt engelsk minst 50 % av arbeidsdagen og har gjort det i mer enn ti år, men når det (i pandemi) har vært perioder uten jevnlig behov for effektiv muntlig engelsk, krevde det litt å få igjen flyten.

Gaming skal jeg i affal ikke starte med, da blir jeg ubrukelig igjen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 16:26   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Du kan jo ta noen samtaler med Microsoft Support hver gang de ringer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 16:56   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Du kan få jobbe for meg! Utmerket deal, fysisk treningsøkt kombinert med engelskøving OG man får betalt!

Kan også finpusse på uttalen i gresk, amharisk, polsk, spansk, portugisisk, fransk, tysk, urdu, bengali og russisk ved behov.

Hahaha, du ville bli gal av å ha meg surrende rundt. Trening i engelsk og tysk virker fristende da.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 16:58   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Sykle på zwift og prat engelsk via discord med de du sykler med

Hæ? Nå skriver du gresk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 16:59   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Du kan jo ta noen samtaler med Microsoft Support hver gang de ringer.

De snakker myyyyye dårligere engelsk enn meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 17:01   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

De snakker myyyyye dårligere engelsk enn meg.

Jepp. Ikkeno’ prestasjonsangst. Utmerket opplegg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 17:45   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Kanskje jeg kan bruke noen i den utvidete USAske svigerfamilien og teamse eller noe med dem. Jeg kan slenge ut et par følere der. Eller kanskje ikke, de færreste prater lett slang. Hmmm. Tror jeg har et par stykker der som kan hjelpe meg litt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 17:53   #17
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Snakk engelsk hjemme. Ha rene øvedager, der dere bare snakker engelsk. Det har vi gjort flere ganger når noen skal et eller annet. Sist gang var det jeg som skulle ha et jobbintervju i et stort internasjonalt firma, da ble det 3-4 dager med engelsk hjemme. Samme når mannen har store presentasjoner, et barn skal ha en viktig prøve e.l.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 18:15   #18
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Godt forslag Snippa. Da må jeg få Helten med på at vi hjelper og korrigerer hverandre underveis.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 18:23   #19
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

Jeg slet skikkelig med å snakke engelsk hele oppveksten. I og med at studier ofte er på engelsk, så følte jeg at jeg måtte ta tak i engelsken før studier. Jeg valgte derfor å dra til USA et halvt år. Der hang jeg mest med andre utlendinger og små barn, (gjett hva jeg jobbet med ), men jeg fikk likevel inn hverdagsengelsken og på slutten av oppholdet drømte jeg til og med på engelsk.

Nå er ikke rådet til deg å dra ut som au pair (eller, hvorfor ikke? ), men mer en respons på det du skrev med at engelsken er pakket ned i en bunkers. Hvis noen snakker til meg på dårlig/stotrete engelsk, så er det nemlig ungdomsskole-engelsken i meg som responderer og jeg svarer på like dårlig engelsk. Snakker noen derimot amerikansk, så slår jeg over til USA-bunkersen min.

Å øve i hverdagen er nok lurt. Snakke høyt med deg selv på engelsk. Se engelskspråkelige filmer uten undertekster og snakke litt med deg selv underveis i filmen?


Sist redigert av Timar : 01-11-21 kl 19:12.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 18:31   #20
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.229
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Å lære å prate bedre engelsk - tips ønskes

English with Lucy er informativ og morsom om moderne engelsk språk og kultur.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no