Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Beitedyr og hyttefolk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-21, 13:19   #21
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Jeg leser konsekvent "beltedyr" når jeg ser overskriften.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 15:46   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Artikkelen nevner at dette har endret seg mye de siste årene også. Folk har kjøpt hytte et sted med litt sauer og en og annen ku, og i løpet av noen få år har de plutselig hytte midt i digre flokker av svære ammekyr med kalv. Man kan nesten ikke klandre folk for at de ikke så den komme. Nå som det er sånn, så tenker jeg at nofence-løsninger bør bli en dem av reguleringen når det legges ut nye områder, og forhandles frem betaling for. De som tjener på hyttetomtene er jo ikke nødvendigvis de samme som bruker beitet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 17:07   #23
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Ja, hadde det plutselig gått mye løskyr der foreldrene mine har hytte ville det vært en stor endring. Vi har jo tilknytning til stedet i mer enn 50 år selv om hytta er relativt ny. Sauer har alltid beitet der, storfe (og hest) beiter på områder som er inngjerdet.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 19:41   #24
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Jeg er ikke hyttefolk, men går mye fjellturer. Og jeg synes kyr er store og skumle, men det er vanskelig å holde god avstand på flere steder jeg har det med å gå, f.eks. liker en flokk å henge oppå den trondhjemske postvei, som jeg må gå på for å komme videre opp til fjellområder. Og akkurat der de ligger/står, er det port jeg må åpne/gå gjennom, og det er bratt terreng ned i en bekk, så jeg må gå så tett inntil dem at de kunne slikket på meg. Hvis kyr er farlige forstår jeg ikke hvordan bonden/bøndene kan legge opp til dette?
Når jeg er midt oppå vidda er det uproblematisk å ta en lang bue rundt geiter eller sau.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 19:52   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er ikke hyttefolk, men går mye fjellturer. Og jeg synes kyr er store og skumle, men det er vanskelig å holde god avstand på flere steder jeg har det med å gå, f.eks. liker en flokk å henge oppå den trondhjemske postvei, som jeg må gå på for å komme videre opp til fjellområder. Og akkurat der de ligger/står, er det port jeg må åpne/gå gjennom, og det er bratt terreng ned i en bekk, så jeg må gå så tett inntil dem at de kunne slikket på meg. Hvis kyr er farlige forstår jeg ikke hvordan bonden/bøndene kan legge opp til dette?
Når jeg er midt oppå vidda er det uproblematisk å ta en lang bue rundt geiter eller sau.

Jeg ville valgt å klatre over gjerdet et annet sted, litt avhengig av hvordan jeg oppfattet kyrne.
Du pirker litt i nerven i dette, nemlig hvem som har «retten» til å være der. Også når det er til betydelig ulempe for den ene parten.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 20:23   #26
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

En fin ting med nofence er at man kan se hvor beitedyra er, og velge å legge turen utenom dem: https://grazingmap.nofence.no/

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 08:19   #27
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Nå har jeg lest artikkelen du lenket til litt grundigere, Floksa. Og hvis jeg ikke tar feil så stammer en del av konfliktene fra en litt annen måte å drive me kyr enn tidligere. I området vi holder til er vi vant til kyr som enten rusler tilbake til sæteren om kvelden (jeg antar det er melkekyr), eller kyr som holder til i områder med lite hytter. Det er nok en fordel at hyttefeltet grenser til et LNF-område, og ikke ligger så langt unna en nasjonalpark, slik at mange av de gamle sætrene slipper å få nye hytter rett oppå seg. Jeg ville tro det også hjelper at reguleringer og hytteutbygging skjer i samråd med de lokale bøndene, som også er grunneiere og de som har beiterett.

Når man vet at man må regne med sau på verandaen, kyr på grusveien, og hester og geiter i turområdene når man kjøper eller bygger hytte, så er det mye enklere å forholde seg til, enn om man plutselig har en flokk på 30 kyr som beleirer terrassen hver morgen, når det man er vant til er 5-10 sauer som lar seg flytte på.

Jeg syns det er superviktig å holde på beitedyra. Spørsmålet er bare hvordan man ivaretar både bønder og hytteeiere på en god måte. (Og får parkert ekstremistene i begge leire, som ikke er interessert i samarbeid eller forståelse for motparten.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 08:46   #28
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg ville valgt å klatre over gjerdet et annet sted, litt avhengig av hvordan jeg oppfattet kyrne.
Du pirker litt i nerven i dette, nemlig hvem som har «retten» til å være der. Også når det er til betydelig ulempe for den ene parten.

Det er ikke så lett (vestland, vestland..), særlig på det ene stedet jeg snakket om. Der er jeg nok mer redd for å få kjeft av bonden enn å bli angrepet av ei ku. Det står flere skilt om hvor turgåere skal holde seg.
Det er ikke så ofte jeg går akkurat der, rett og slett fordi jeg synes det er kjipt. Men det er mye turtrafikk der, og i fjor ble ei drept på hest i skråningen ved veien, antakelig fordi hesten ble skremt.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 08:47   #29
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.915
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Vi har nettopp kjøpt hytte i et beiteområde og er klar over at sauer er en del av hverdagen der om sommeren. Vi har en veranda som de ikke kommer opp på og ser ikke for oss å gjerde inn ellers. Det er også en klar oppfordring om å ikke gjøre det.

Men, jeg har forståelse for at dersom man har kjøpt hytter på det premisset og så er det plutselig veldig mange store kyr i stedet for så blir det litt annerledes.

Jeg ønsker å være med på å beholde fjellbeite og er enig i at vi trenger det for å holde kulturlandskapet slik at det nå er. Så jeg håper at vi finner gode ordninger dersom beitene endrer seg.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 08:54   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå har jeg lest artikkelen du lenket til litt grundigere, Floksa. Og hvis jeg ikke tar feil så stammer en del av konfliktene fra en litt annen måte å drive me kyr enn tidligere. I området vi holder til er vi vant til kyr som enten rusler tilbake til sæteren om kvelden (jeg antar det er melkekyr), eller kyr som holder til i områder med lite hytter. Det er nok en fordel at hyttefeltet grenser til et LNF-område, og ikke ligger så langt unna en nasjonalpark, slik at mange av de gamle sætrene slipper å få nye hytter rett oppå seg. Jeg ville tro det også hjelper at reguleringer og hytteutbygging skjer i samråd med de lokale bøndene, som også er grunneiere og de som har beiterett.

Når man vet at man må regne med sau på verandaen, kyr på grusveien, og hester og geiter i turområdene når man kjøper eller bygger hytte, så er det mye enklere å forholde seg til, enn om man plutselig har en flokk på 30 kyr som beleirer terrassen hver morgen, når det man er vant til er 5-10 sauer som lar seg flytte på.

Jeg syns det er superviktig å holde på beitedyra. Spørsmålet er bare hvordan man ivaretar både bønder og hytteeiere på en god måte. (Og får parkert ekstremistene i begge leire, som ikke er interessert i samarbeid eller forståelse for motparten.)

Det er helt riktig at bruken har endret seg og at det har dukket opp ammekyr. Disse går med kalven sin og har helt andre instinkter enn ei godsli melkeku som er innom fjøset to ganger i døgnet og ofte går på innmark om natta. Ammekua skal passe på kalven sin og har dermed betydelig mer lynne. Det betyr ikke at hun er sint eller slem, hun har bare mer av det opprinnelige i behold. Dette er i mye større grad avlet bort på melkekua, mens ammekua trenger de egenskapene.
Det er ofte også ganske store flokker, 25-50 mordyr mens en melkekuflokk sjelden er fler enn 25-30. Det er en vesentlig endring som i stor grad er politisk styrt (og jeg tipper at mange av de meste ekstreme hytteeierne stemmer på partier som direkte har bidratt til denne utviklingen ) men som vanskelig kan reverseres.
Jeg håper jo ingen kjøper hytte uten å bli informert om beiterett i området men mange vet nok ikke helt hva det faktisk innebærer.
Konflikten på Kvamsfjellet har oppstått tildels nettopp fordi bruken har endret seg, kombinert med noen få helt ekstreme hytteeiere og en og annen rasende bonde. Det ønsker noen få, men svært høylytte å rett og slett fjerne beitedyra næring og matproduksjon skal vike for ferie og rekreasjon. Det er en ganske heftig rød klut for de som beiter i området og eskalerer jo konflikten.
Kombinert med episoder der dyra blir jaget. Og i sommer er det faktisk funnet et dyr drept. Det var IKKE på Kvamsfjellet altså, men det viser hvor langt noen få er villige til å gå.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 09:01   #31
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Dette kommer nok helt an på hvor man bor og har hytte. Stor forskjell på dalen der søstersen har sauer og Beitostølen liksom. Ved store utfartssteder så synes jeg at det kan tilrettelegges med gjerder ved store parkeringsplasser og ikke minst tydelig merking. Jeg synes det er stor forskjell på sau og storfe da. Her setter hytteeierne opp gjerder rundt hytta ( ikke hele eiendommer) for å unngå saueskit på verandaen. Altså av type du kjøper på Felleskjøpet og kan settes strøm på. Og tas gjerne ned når dyra er hentet.

Tenkte å svare på denne. Slike el-nett er ulovlig å bruke som utmarksgjerde. De er livsfarlige for søyer og lam og jeg vet at Felleskjøpet har skjerpet inn salget slik at de ikke selges til «menigmann» lenger. Uten strøm, slik mange bruker dem er de dødsfeller og selv med strøm skal de kun brukes på innmark (for å dele av jorder osv) og ha tilsyn hver dag. Men selv med godt med strøm og daglig tilsyn har vi oppleve å miste egne dyr i slike nett.
Bare i tilfelle noen fikk en lys ide nå, så nei, ikke bruk slike nett.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 09:01   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Jeg ble også i stuss over ett av premissene i saken: Det er politisk bestemt at vi skal øke produksjonen av storfekjøtt kraftig i Norge. Derav ammekyr. Er ikke økt storfekjøttproduksjon omtrent det siste klimaet og menneskene trenger?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 09:03   #33
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ble også i stuss over ett av premissene i saken: Det er politisk bestemt at vi skal øke produksjonen av storfekjøtt kraftig i Norge. Derav ammekyr. Er ikke økt storfekjøttproduksjon omtrent det siste klimaet og menneskene trenger?

Tja. Heller produsert på utmark i Norge enn i feedlots i California. Vi importerer ganske mye storfekjøtt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 09:12   #34
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Ja, ser den. Om det går på bekostning av import.

Kjøp norsk beitekjøtt, folkens! Når man først skal ha kjøtt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 09:13   #35
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.378
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ble også i stuss over ett av premissene i saken: Det er politisk bestemt at vi skal øke produksjonen av storfekjøtt kraftig i Norge. Derav ammekyr. Er ikke økt storfekjøttproduksjon omtrent det siste klimaet og menneskene trenger?

Det kommer vel an på hva som er alternativet. Hvis alternativet er mindre storfekjøtt konsumert så ja. Hvis alternativet er samme konsum, men transport av utenlandskprodusert storfekjøtt til Norge, så foretrekker jeg at det produseres her i stedet.

Edit: ser Floksa og Poly postet mens jeg skrev.

Ellers, til temaet, så mener jeg mye av problemet er dårlig arealplanlegging og tannløse politikere, som under sterkt press fra grunneiere regulerer areal til hytteutbygging i beiteområder, uten å tørre å si høyt at de foretrekker turisme framfor matproduksjon, og tror de skal slippe unna med å ha begge deler, på et stadig mindre areal som til slutt ikke er egnet til noen av delene. Når de vedtar kommuneplanens arealdel må de kunne si høyt og tydelig at her ønsker vi ikke lenger landbruk og matproduksjon, her ønsker vi best mulig kvalitet for hytteeiere. Enten det, eller drite i å regulere til hytteutbygging i områder som brukes til beite for storfe. Ha bein i nesa og la lobbyvirksomhet være lobbyvirksomhet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 09:53   #36
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tenkte å svare på denne. Slike el-nett er ulovlig å bruke som utmarksgjerde. De er livsfarlige for søyer og lam og jeg vet at Felleskjøpet har skjerpet inn salget slik at de ikke selges til «menigmann» lenger. Uten strøm, slik mange bruker dem er de dødsfeller og selv med strøm skal de kun brukes på innmark (for å dele av jorder osv) og ha tilsyn hver dag. Men selv med godt med strøm og daglig tilsyn har vi oppleve å miste egne dyr i slike nett.
Bare i tilfelle noen fikk en lys ide nå, så nei, ikke bruk slike nett.

Det er ikke nett, men tråd.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 10:06   #37
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Ja til beitedyr for å holde vegetasjonen i sjakk.
Jeg betaler gladelig for å få lov til å parkere/kjøre på en privatveg for å komme meg til et turområde.
Nei til inngjerding av store områder rundt hyttene, men jeg må tilstå at vi selv hindrer sauer/kyr å komme opp på terrassen. (Det gjorde vi ikke første året, da måtte vi skrape mye bæsj. )

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 10:14   #38
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det er ikke nett, men tråd.

Ja da er de lovlige i bruk ja! Men tråd stopper ikke sau?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 10:30   #39
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja da er de lovlige i bruk ja! Men tråd stopper ikke sau?

Neida, ikke helt. Men de har ofte i to høyder ser jeg. Ser også at det hender at sauen går litt inn og ut. Men viktigste er nok å holde storfe unna akkurat inntil hyttevegg. Men som sagt så er det få hytter sånn egentlig og de fleste av hytteeierne er lokale de også. Som er vant til husdyr stort sett. Er medlem av sånn mistet,savnet,funnet-grupper og den lille gruppa fra grenda der jeg vokste opp har litt andre poster enn der vi bodde i byen. Der var det stort sett sykler, briller og votter. Måtte le litt av posten lokalt her om dagen med teksten "noen som savner disse?" Da var det bilder av to Shetlandsponnier i hagen. Eier meldte seg og finneren lurte på om han skulle fange dem eller om hun hentet

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 10:37   #40
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.471
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Helt enig. Men bildet viser ei melkeku, sannsynligvis med bondens egne barn på. Noe som blir en helt annen situasjon.

Ja, jeg er enig i at situasjonen i seg selv neppe er problematisk, men jeg tenker at noe av problemet (for det som nevnt flere plasser i diskusjonen her flere problemer) er at folk generelt sett er mer uvante med dyr - leste en artikkel om en far som dyttet vekk kuene med barnevogna ... (Det blir som de som går ute nå uten refleks - vi håpe de er organdonatorere i det minste ...)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Herreguud så moro! Et menneske som _løøøøøper!!! De er jo bare store barn

Ja, spesielt kviger husker jeg fra barndommen, de elsket vi å leke med. Vi var utenfor strømgjerdet (på innmark) og når vi feks danset så kom de løpende.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Hvis kyr er farlige forstår jeg ikke hvordan bonden/bøndene kan legge opp til dette?

Bøndene er jo nevnt politisk styrt (og vi er vel enige om at det beste alternativet er at nordmenn spiser mindre kjøtt, men nestbeste alternativ er at de spiser norsk kjøtt) - og det er jo her konfliktene hoper seg opp, skal bøndene betale for at de gjør det de får politiske føringer om (NB! Som offentlig ansatt kan jeg forsikre dere om at dette ikke bare gjelder bønder, men de er nok mer utsatte siden de er selvstendig næringsdrivende)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no