Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Asiatisk-inspirert ribbe

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-18, 10:27   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Ja, vi spiser også asiatisk ribbe eller annet svin utenom julaften, og jeg liker jo det mye bedre. Igjen, kun en forventingsavklaring som kan være greit å ta internt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-18, 10:27   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

For mange er "jul" en nærmest ukrydret og litt for lite salt ribbe. Jeg ser ingen grunn til å viderebringe den tradisjonen. Nå har vi ikke den i min familie, der er det blitt krydret litt bestandig, så for dem var overgangen til Heiamat sin ribbe nesten umerkelig. Krydringen ble faktisk ikke kommentert annet enn at de syntes det var dritgodt og at svoren var helt crazy god.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-18, 10:31   #23
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

For mange er "jul" en nærmest ukrydret og litt for lite salt ribbe. Jeg ser ingen grunn til å viderebringe den tradisjonen. Nå har vi ikke den i min familie, der er det blitt krydret litt bestandig, så for dem var overgangen til Heiamat sin ribbe nesten umerkelig. Krydringen ble faktisk ikke kommentert annet enn at de syntes det var dritgodt og at svoren var helt crazy god.

Da gjør du kanskje ikke dette, som står i Heiamats oppskrift i lenken? (vurderer å teste i helgen):

Sitat:

... brukte tynnribbe men skar vekk bena og fjernet svoren.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-18, 10:34   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Ja, jeg er vant med deilig pinnekjøtt, så jeg ser knapt sjarmen med ribbe i det hele tatt, men prøv å få en østfolding som elsker tung fløtesaus og ribbe med på den.

For meg ble det en aha-opplevelse da jeg startet å legge ribben i saltlake først. Plutselig kan man få saftig ribbe med god svor uten at det drypper av fett.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-18, 10:59   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Hvis det serveres på julaften, så vil jeg helst ha tradisjonelt krydret ribbe. Med det vanlige juletilbehøret. Den kan være skikkelig kjip, men det er fullt mulig å gjøre den god. :tradisjonell østfolding:

Men hvis det er utenom julaften, så synes jeg ribba med fordel kan gjøres litt mer spennende, og den asisatiske vrien vi har forsøkt har vært svært vellykket.

Heldigvis spiser vi vanligvis pinnekjøtt på julaften. Jeg synes det er mye bedre enn ribbe.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-18, 12:14   #26
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Da gjør du kanskje ikke dette, som står i Heiamats oppskrift i lenken? (vurderer å teste i helgen):

Jeg bruker denne:
http://heiamat.no/2014/11/26/verdens...omment-page-2/

Følger oppskriften og steker ferdig og tar av VERDENS BESTE SVOR, skjærer opp ribben, og bruker glazen fra denne:http://heiamat.no/2017/10/26/ribbe-m...iske-smaker-2/ og som jeg heller over og rundt kjøttet og steker det litt videre i ovnen. Beste fra to verdener.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 30-11-18 kl 12:22.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-18, 12:18   #27
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Vi skal være alene på julaften, med ungene på 7 og snart 11 år. Tror de blir mer glad for ribbe som smaker noe enn den vanlige tradisjonelle ribba som ingen av oss er veldig glade i. Vi skal også ha hjemmelagde medisterkaker, hjemmelaget sylte og kanskje pølser inntil - så det blir julemat, men med en asiatisk vri på ribba inntil. Alle er enige. Men skjønner tankegangen din!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-18, 15:31   #28
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Denne fra Lise Finckenhagen:
https://www.nrk.no/mat/pork-belly-buns-1.11785546

Nå er denne i ovnen og deigen til heving. Har aldri laget dette før, så er spent på resultatet. Regner med de to yngste kommer til å holde seg langt unna syltet kinakål, men forhåpentligvis spiser de ribbe og steam buns.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-18, 15:41   #29
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Laget igår. Brukte min gamle oppskrift på ribbe, 45 min under folie oppned på 230 grader. Så 1,5 t på 200 grader nederst i ovnen.
Soya, glace, ingefær, fersk koriander og hvitløk. Bittelitt chili
Ble himmelsk

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-18, 20:20   #30
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Mmm, høres digg ut!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-20, 23:53   #31
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Skal prøve oss på den fra Heiamat i helgen. Jeg er over hodet ikke ribbebevandret, men det står tynnribbe uten bein og uten svor. Kan man kjøpe den sånn ferdig eller må man beine ut selv? Det høres ikke ut som noe jeg klarer. Hos en skikkelig slakter, kanskje? Hilsen håpefull. Bor i Oslo om det er et spesielt sted jeg bør gå og handle.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-20, 00:01   #32
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Skal prøve oss på den fra Heiamat i helgen. Jeg er over hodet ikke ribbebevandret, men det står tynnribbe uten bein og uten svor. Kan man kjøpe den sånn ferdig eller må man beine ut selv? Det høres ikke ut som noe jeg klarer. Hos en skikkelig slakter, kanskje? Hilsen håpefull. Bor i Oslo om det er et spesielt sted jeg bør gå og handle.

Jeg skar av nederste delen med ben og svoren selv nå i helgen. Var ikke spesielt vanskelig med en skarp kniv.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-20, 08:45   #33
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Skal prøve oss på den fra Heiamat i helgen. Jeg er over hodet ikke ribbebevandret, men det står tynnribbe uten bein og uten svor. Kan man kjøpe den sånn ferdig eller må man beine ut selv? Det høres ikke ut som noe jeg klarer. Hos en skikkelig slakter, kanskje? Hilsen håpefull. Bor i Oslo om det er et spesielt sted jeg bør gå og handle.

Hos Meny og Mega er det folk i ferskvaredisken som gjør det for deg.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-20, 09:10   #34
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Skal prøve oss på den fra Heiamat i helgen. Jeg er over hodet ikke ribbebevandret, men det står tynnribbe uten bein og uten svor. Kan man kjøpe den sånn ferdig eller må man beine ut selv? Det høres ikke ut som noe jeg klarer. Hos en skikkelig slakter, kanskje? Hilsen håpefull. Bor i Oslo om det er et spesielt sted jeg bør gå og handle.

Jeg bruker bare en med ben og vipper ut bena når den er ferdig stekt

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-20, 09:21   #35
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Takk for svar. Satser på at jeg får norm til å beine ut for meg. Ellers går det nok bra. Gleder meg til spennende smaker.

Liker godt skikkelig spicy mat. Bør jeg da bruke mer krydder eller er det nok? Synes ofte at oppskrifter er fornorsket og for milde for vår smak.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-20, 10:22   #36
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Asiatisk-inspirert ribbe

Jeg lagde den fra NRK i helgen. Tror kanskje jeg har brukt andre oppskrifter på selve ribben tidligere. Må eksperimentere litt med det, for syns ikke det var like vellykket med sukker og soyasaus når det skulle stekes lenge. Holdt meg til de anbefalte tidene og temperaturene, men ble litt vel mørk utenpå.

I år kjøpte jeg ferdige steam buns i frysedisken på asia maten og de var overraskende gode og det var veldig lettvint å bare måtte dampe frosne steam buns i 7-8 minutt. I tillegg til den syltede kinakålen hadde vi også syltet rødløk og det passet godt til.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no