Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2018

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-18, 23:43   #581
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.680
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har laget pepperkakedeig til i morgen, og PERFEKTE fløtekarameller som jeg nå sitter og pakker inn.

oppskrift på fløtekarameller, My?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-18, 23:57   #582
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

oppskrift på fløtekarameller, My?

Sitat:

Brits fløytekaramellar

3 dl fløyte
250 g sukker
60 g smør
100 g sirup

Ha alt i ein kjele og kok, kok, kok. Test om den er ferdig ved å ha ein dråpe i kaldt vatn. Hardnar den og kan formes til ei kule så er den ferdig og kan helles i ei form.

Hvor lenge den må koke varierer med hvor vid kjele du bruker (jo videre kjele jo kortere koketid) og hvor sterk varme du har. Hos meg tar det vanligvis et sted mellom 30 og 45 minutter. Når den er ferdig har den farge som en litt mørk brunost. Jeg heller den ut på et matpapir i ei ildfast form, og når den har blitt kald løfter jeg den over på ei fjøl, og deler opp i ruter. Jeg bruker å pakke bitene inn i litt matpapir. Kan også ha den flytende massen i et (stål- eller glass-) litermål, og fylle i små konfektformer. Det har jeg også gjort noen ganger.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 00:27   #583
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Litt bakpå her etter noen dager med hjertetull og skikkelig slapp form. Årets pepperkakehus skal pyntes i morgen, og jeg tenkte å bruke ferdig deig siden formen har vært laber. Fant jeg det på noen av de 14 butikkene jeg var innom? Nope. Så det var bare å hive seg til å lage deig. Nå er huset, vel er vel mer et tun ferdig nontert, og det ser virkelig ikke ut.
Vi får se om mormorungene greier å få noe ut av det med noe kilo melis og godis i morgen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 12:28   #584
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Da har vi kjøpt juletre og julenek til fuglene. Og i går kveld så vi på The Holiday. Mannen slumret seg riktignok gjennom siste halvdel da, men jeg koste meg i alle fall. Tror vi sparer Love Actually til neste helg.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 18:27   #585
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletråden 2018

Her feirer vi tredje søndag i advent med lusekur. Bare to måneder siden sist så vi er sånn passe oppgitt. Snaaaaart ferdig med barnehagebarn.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 19:18   #586
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Her har vi hatt bakedag. Ungene har laget pepperkaker, jeg og minstejenta har skåldet mandler, som jeg tørket i ovnen og nå har laget marsipan av (1 kg marsipan bør holde ), så har jeg bakt karamellspon, og eggeplommene som var til overs etter marsipanen står og venter på å bli en del av brune pinner. Men først skal jeg sitte ned litt. Mannen har vært på Obs og handlet inn mesteparten av julematen, bortsett fra det som har kort holdbarhet (frisk frukt, melk etc.). Føler meg fint i rute nå. Det som gjenstår på bakefronten av sånt som "må" med hver jul er risboller (det lager ungene) og pepperkakehus (deigen er klar). Svigermor tar med smurte lefser og diverse annet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 16-12-18 kl 19:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 19:38   #587
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Her er de siste pakkene sendt, nesten alle julekort sendt avgårde og treet er pyntet. Endelig er vi i rute her også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 20:23   #588
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Meh, jeg har fått gavemaset i vrangstrupen.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 20:27   #589
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletråden 2018

Noe er gjort her og det er jo fint, men egentlig er ingenting i rute. Faketreet er på plass, men ikke det ekte nede. Lys på verandaen, ikke i buskene ved inngangen. Kjøpt mange gaver, men har fremdeles en del igjen. Bakt julekaker, men jeg vil bake et par sorter til. Har pyntet huset nesten ferdig, men ikke helt.
Jeg elsker virkelig jula, men i år er jeg ekstra bakpå og det er egentlig ganske slitsomt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 20:58   #590
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Treet vårt blir ikke hentet før på lørdag.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 21:13   #591
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Gaver er vi ikke helt ferdig med , mangler noen få.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 21:24   #592
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juletråden 2018

Vi er i rute. Tror jeg. Kjøkkenet ble rundvasket i går, 16. åringen har blitt feiret i dag, og de aller fleste gavene har blitt kjøpt inn.

Jeg har tatt meg en feriedag i morgen og har tenkt å bare kose meg, og storebror kommer hjem på juleferie på tirsdag. Det begynner å nærme seg jul, og jeg gleder meg!

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 22:33   #593
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Mye er i orden. Mat f.eks. Gavene. Jeg har ikke pakket gavene inn... det MÅ jeg få gjort snart. Må levere ut julekortene, men har en plan for det. Har vært på julekino, juleteater og julemarked i helgen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-18, 23:13   #594
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

I går laget vi medisterkaker og bakte kvadruppel porsjon grove rundstykker.

I dag har vi laget drops hos Kaija-familen og det var, som alltid, en trivelig affære. Før det hadde vi julekortskrivemaraton og nå er 74 kort sendt eller delt ut.

I morgen har jeg bakedag og da blir minst tre av sju gjenstående sorter klare og så håper jeg å få pakket gaver også. Da begynner det å hjelpe tenker jeg. Det er tid utover i uka også til baking.

Det som haster mest å få ferdig er strikkegaven til den nye grandniesen, men et par timer til nå så tenker jeg det hjelper også.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 07:30   #595
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2018

Vi har tre sorter kaker og i dag kjøper mamma med seg fattigmenn fra Baker Jørgensen i Arendal. I løpet av uka lager vi delfiakake.

Mangler en gave, men det ordnes i morgen. Blir et gavekort på restaurant tror jeg.

Kortene er sendt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 07:47   #596
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg baker bare én sort, men til gjengjeld har jeg nå bakt den tre ganger. Prøver å holde såvel gave- som matbudsjettet ganske nøkternt i år, og siden jeg er alene i jula - bortsett fra julaften - så er i hvert fall ikke sistnevnte noe problem. Gavene er stort sett i boks, ble ferdig med genser til yngstedatter i går, og nå gjenstår bare å strikke ferdig et par votter. Skjønne, lille, nye barnebarn får litt mer enn først tiltenkt, men vanskelig å holde seg i skinnet her! Handlinga forøvrig er jeg ikke helt ferdig med, men det er ennå en hel uke til julaften så plenty med tid!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 08:05   #597
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Denne uka er det så mye som foregår på skolen at det er hardt å holde tunga rett i munnen. I dag har 6.klassingene svømming/livredning, og skal ha med klær for å prøve å svømme med klær på (ikke julerelatert riktignok, men likevel noe å huske på). I morgen får de servert julegrøt på skolen, og av miljøhensyn skal de ha med dyp tallerken, skje og glass hjemmefra, fordi de skal slutte å bruke engangs-. Jentungen greier ikke å spise grøt, så hun får bare smake litt, og ha med vanlig matpakke i tillegg. Evt en pose med instant havregrøt, som hun får varmt vann oppi, hvis hun vil spise grøt med de andre, for det spiser hun. Onsdag er det julefrokost for foreldre, der alle har med noe til et felles bord, og i år er det faktisk gitt føringer for hvem som skal ha med hva. Siden vi er både "gutteforeldre i B" og "jenteforeldre i C", skal vi ha med noe søtt pålegg (som blir rørt jordbær fra hjemgården til mannen) og noe kjøttpålegg. Torsdag tror jeg ikke det er noe spesielt å huske på. Det er julegudstjeneste, begge har valgt å være igjen på skolen, men det er ikke noe som skal tas med, eller annet å huske på enn å krysse av for hva de skal, og det har jeg gjort. Fredag skal de ha med noe godt (julekaker, kjeks, snacks eller lignende) til et felles bord i klassen.

Jeg tror ikke det er noe spesielt opplegg å huske på for 8.klassingen, hun får i tilfelle ha kontroll selv. De avspaserer fredag på grunn av lengre dager forrige uke.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 17-12-18 kl 08:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 08:29   #598
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg har ikke fått med meg at det skal foregå mye for førsteklassingene denne uken. Burde kanskje sjekke...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 09:09   #599
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.328
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg er godt i rute. Juletreet kom opp i går, og vi har fått pyntet så og si ferdig. Mangler et par gaver, men har en plan, så det går nok greit. Skal bake et par sorter til tenker jeg. Og så må det vaskes litt ekstra, det blir nok litt nærmere helga.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 09:12   #600
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Her skjer det veldig lite for skolebarna og foreldrene før jul. Alle trinn har juleavslutning i løpet av desember og utover det er det bare siste skoledag (torsdag) det skjer noe utenom det vanlige. Da er det underholdning og grøt i gymsalen. Alle får ha med brus og de som vil kan ta med kake/kjeks som kan deles med klassen. Og det var det. Skolen har heldigvis ikke skolegudstjenester.

I kveld skal vi på teater og det gleder jeg meg til. Og så kommer Mamma til jul. Da ligger det an til at vi blir ni stykker på julaften.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no