Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Toro langpanne gulrotkake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-11, 06:56   #1
Mango
Fullverdig medlem
 
Mango sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 48
Mango har et hav av muligheter foran seg
Standard

Toro langpanne gulrotkake

Jeg har fått i oppgave å bake en langpanne gulrotkake til snuppas fotballkamp i morgen. På grunn av stramt tidsskjema vurderer jeg å ta en kjapp løsning, men smaker Toro sin gulrotkake greit nok og holder den seg saftig nok til i morgen kveld?

Mango er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 07:01   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.043
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Jeg aner ikke noe om Toro sin versjon. Men kaka under blir alldeles nydelig og er laget i en fei. Det som tar desidert lengst tid er å rive gulrøttene. Jeg har pleid å lage den i rundform, men har også laget den i langpanne. Da blir den bare litt lavere, og må følgelig stekes kortere enn det som står i oppskriften.

Tjorvens fantastiske gulrotkake

375 g sukker
2 dl olje (bruk mais- eller solsikkeolje; IKKE olivenolje)
4 egg
300 g hvetemel
1 ss kanel
1 ts salt
2 ts natron
1 stor ts vaniljesukker
500 g revne gulrøtter
50 g valnøtter (kan sløyfes; særlig hvis kaken skal serveres til noen med mulig nøtteallergi)

Glasur:
125 g fløteost (jeg bruker Tine Naturell)
50 g mykt smør eller margarin
2 ts vaniljesukker
200 – 250 g melis


Pisk sukker og olje til en kremet masse og pisk eggene i, ett om gangen.

Sikt på mel som er blandet med kanel, salt, natron og vaniljesukker.

Vend i gulrøtter og eventuelle nøtter til slutt.

Fyll deigen i en velsmurt form (ca 24 cm i diameter) og stek kaken ved 175 grader i minimum 1 time på nederste rille i ovnen. Det pleier å ta ca 1 time og 20 minutter, men dette varierer med ovnen. Prøv med en kakenål om den er ferdigstekt. Avkjøl kaken på rist.

Pisk fløteost og smør og tilsett vaniljesukker og melis. Smør dette på den avkjølte kaken.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 08:38   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Gulrotkaka til Toro er ikkje så aller verst. Om du lagar glasuren sjølv (Philadelfiaost, melis og litt sitron eller noko sånt), så er det ikkje så lett å kjenne forskjellen heller. Sjølvsagt er heimelaga gulrotkake best, men Toro funkar den. Den verste jobbben med gulrotkake er alle gulrøtene som må skrellast og raspast, samt all oppvasken.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 09:31   #4
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Toro gulrotkake er helt greit. Riv et par gulerøtter og hiv oppi. Siden kaken skal være med på fotballen ville jeg vurdert bare melis på toppen.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 10:19   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Siden kaken skal være med på fotballen ville jeg vurdert bare melis på toppen.

Melis på gulrotkake?

Ostekrem pleier å vere ein slager uansett. Også i barnehage og skule. Forutsatt at du faktisk likar gulrotkake da. Eg hadde nok latt gulrotkake med melis på stå igjen. Ostekremen er jo nesten heile poenget, og eg synes det er best med generøst lag.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 16:34   #6
Mango
Fullverdig medlem
 
Mango sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 48
Mango har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Takker for svar og oppskrift. Det tar jo ikke så mye lengre tid å lage ordentlig hjemmelaget da, så kanskje jeg går for Tjorven sin kake. Får se hva jeg gjør, men må si meg enig i at ostekremen er det som gjør den digg.

Mango er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 16:57   #7
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Den er overraskende god faktisk, den ferdigposen der! Har brukt den et par ganger når det har vært knapt om tid. Lag den og bruk R.O.O.M sin glasur, det er alltid en vinner vil jeg tro - jeg brukte glasuren til gulrotkake senest i helgen og det var nyyydelig!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 16:59   #8
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Jeg pleier å lage Toro sin gulrotkake. Den holder seg saftig og fin i flere dager. Jeg bytter ut olja med smeltet smør. Til topping pleier jeg å bruke melis, to nøytrale oster, smør og litt vaniliesukker. Alle spørr om oppskriften.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 17:37   #9
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Tjorvens fantastiske gulrotkake

Jeg må bare innom for å reklamere for denne. Prøvde oppskriften i går - knakende suksess!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 23:08   #10
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Tjorven sin kake var GOD ja.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 17:22   #11
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.097
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Jeg bakte Tjorven sin gulrotkake i går og det er uten tvil den beste gulrotkaka jeg har smakt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 20:37   #12
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg aner ikke noe om Toro sin versjon. Men kaka under blir alldeles nydelig og er laget i en fei. Det som tar desidert lengst tid er å rive gulrøttene. Jeg har pleid å lage den i rundform, men har også laget den i langpanne. Da blir den bare litt lavere, og må følgelig stekes kortere enn det som står i oppskriften.

Tjorvens fantastiske gulrotkake

375 g sukker
2 dl olje (bruk mais- eller solsikkeolje; IKKE olivenolje)
4 egg
300 g hvetemel
1 ss kanel
1 ts salt
2 ts natron
1 stor ts vaniljesukker
500 g revne gulrøtter
50 g valnøtter (kan sløyfes; særlig hvis kaken skal serveres til noen med mulig nøtteallergi)

Glasur:
125 g fløteost (jeg bruker Tine Naturell)
50 g mykt smør eller margarin
2 ts vaniljesukker
200 – 250 g melis


Pisk sukker og olje til en kremet masse og pisk eggene i, ett om gangen.

Sikt på mel som er blandet med kanel, salt, natron og vaniljesukker.

Vend i gulrøtter og eventuelle nøtter til slutt.

Fyll deigen i en velsmurt form (ca 24 cm i diameter) og stek kaken ved 175 grader i minimum 1 time på nederste rille i ovnen. Det pleier å ta ca 1 time og 20 minutter, men dette varierer med ovnen. Prøv med en kakenål om den er ferdigstekt. Avkjøl kaken på rist.

Pisk fløteost og smør og tilsett vaniljesukker og melis. Smør dette på den avkjølte kaken.

Tjorven eller andre, kan denne kaka lages torsdag (ettermiddag) når den skal spises lørdag (morgen) (uten å fryses i mellomtiden)?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 22:52   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Toro sin er god, bruker smeltet smør og ikke olje og lager oste-meliskrem. Litt kardemomme. Fikk en gang spørsmål fra en hel avdeling (ok, damene Ihvertfall) om oppskriften når jeg sendte den med mannen...

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 07:21   #14
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Tjorven eller andre, kan denne kaka lages torsdag (ettermiddag) når den skal spises lørdag (morgen) (uten å fryses i mellomtiden)?

Ja, helt klart, den holder seg fint i kjøleskap i flere dager. Jeg lager alltid Tjorvens, veldig god!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 10:06   #15
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Jeg bruker å koke og mose gulrøttene. Det blir veldig saftig og godt, og går kjappere enn å rive dem.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 18:49   #16
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Ja, helt klart, den holder seg fint i kjøleskap i flere dager. Jeg lager alltid Tjorvens, veldig god!

Bra, takk for svar! Den er i ovnen nå (og skal bli 17. mai-frokost).

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg bruker å koke og mose gulrøttene. Det blir veldig saftig og godt, og går kjappere enn å rive dem.

Interessant! Kan tenke meg det bringer ut sødmen enda mer.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 20:22   #17
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.021
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

God. Men alltid den uten glasur som spises av ungene.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 20:45   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.043
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Den blir faktisk bedre når den får stå noen dager. Så det går helt fint.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 21:47   #19
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toro langpanne gulrotkake

Jeg føler meg liksom alltid så veldig, ekstremt, uforholdsmessig god husmor av å bake kake. Så det er bra dere vet jeg har bakt, siden det blir litt teit å skryte på FB.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no