Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærling med 400 000,- i startlønn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-12, 08:55   #121
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.488
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når du er der ute så jobber du også 12 timer, 7 dager i uka, da, så det får du nå også ta med når du regner på det. Mange har også en del arbeid på land i "friukene".

Og det tilsvarer ca 4,5 uke med vanlig arbeid, og hvis vi følger det regnestykket så har de da 1,5 uke fri i løpet av seks uker. Bare det at en av de fire ukene de er hjemme mellom hver tur ut er de til arbeidsgivers disposisjon, til for eksempel kursing og sertifisering. Jeg har vært med på å kalle inn offshorearbeidere til kursing i "friukene" deres, det var ikke spesielt populært, men de hadde jo ikke mye valg.

Men jada, de har ganske heftig streikemakt, på samme måte som heismontører og flygeledere.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:00   #122
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.214
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Polyanna: Jeg vet det. Men jeg vet ikke om det akkurat taler til deres fordel ( i en "hvor slitsomt er det"- diskusjon) at mange av dem -for jeg kjenner en del- faktisk er fit for fight for jobb nummer to to dager etter at de kom på land fra nordsjøen, hvis man tenker at det er så belastende å jobbe tolvtimersskift, altså.

Men siden vi nå diskuterer bl.a nordsjøarbeidere og lærere:
http://www.bt.no/jobb/Nominert-til-N...r-2716112.html

Noen folk har jo faktisk mer kapasitet enn andre også, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:00   #123
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Men jeg har aldri hørt heismontører, flygeledere eller off-shore-arbeidere bli bedt om å vise moderasjon i sine lønnskrav. Men sykepleiere og førskolelærere, som tjener halvparten av det disse gruppene gjør, de må vise moderasjon og ikke være grådige.


Polyanna: Ja, fordi de har det så rolige dager der ute.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:13   #124
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.039
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men jeg har aldri hørt heismontører, flygeledere eller off-shore-arbeidere bli bedt om å vise moderasjon i sine lønnskrav. Men sykepleiere og førskolelærere, som tjener halvparten av det disse gruppene gjør, de må vise moderasjon og ikke være grådige.

Forskjellen er jo at det ikke er særlig mange heismontører, flygeledere eller off shore-arbeidere. De gjør ikke den store forskjellen når det kommer til inflasjon og overoppheting av økonomien. Det gjør derimot sykepleiere og førskolelærere.

Så det lønner seg å være del av en mindre arbeidsgruppe. MEN; mister du jobben i disse stillingene er det ikke bare å snu seg om etter en ny.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:15   #125
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Jeg er klar over det Tjorven, men du må være enig i at det er usmakelig når folk som tjener nærmere en million i året streiker. Herlighet, jeg tjener ikke en halv engang, og jeg synes det nærmest er pinlig at jeg streiker.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:22   #126
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er klar over det Tjorven, men du må være enig i at det er usmakelig når folk som tjener nærmere en million i året streiker. Herlighet, jeg tjener ikke en halv engang, og jeg synes det nærmest er pinlig at jeg streiker.

Mye jeg er uenig i som er skrevet i denne tråden, men dette er jeg enig i!!

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 10:04   #127
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.039
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Jeg har ikke voldsom sympati for flygeledere som streiker, nei.

Heismontører skal jeg ikke uttale meg om, for de kjenner jeg ikke lønnsnivået til. Jeg synes bare de er noen smartinger som har tatt en relativt kort fagutdanning som gir dem så godt betalt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 10:26   #128
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men jeg har aldri hørt heismontører, flygeledere eller off-shore-arbeidere bli bedt om å vise moderasjon i sine lønnskrav. Men sykepleiere og førskolelærere, som tjener halvparten av det disse gruppene gjør, de må vise moderasjon og ikke være grådige.


Polyanna: Ja, fordi de har det så rolige dager der ute.

Nei, tvert om. Lærere bør få ræva i gir i forhold til rettighetene sine asap. Gi slipp på den håpløse holdningen om at man for enhver pris ikke skal la arbeidsgiver si opp de som ikke duger. Dernest bør de kreve knallhardt lønn for de timene de faktisk jobber, og skikkelig lønn. Ikke noe avspaseringstull som er så diffust at det er umulig å skjønne hva som er lønn, hva som er et gode og hva som er en ren fornærmelse. Til sist bør de kreve utstyr som virker og bedre orden på alt fra a til om ikke å, så ihvertfall z.

Jeg hadde blitt gal på kort tid om jeg skulle forholdt meg til sånt som jeg forstår at lærere må forholde seg til i ett kjør.

  Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 10:46   #129
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen folk har jo faktisk mer kapasitet enn andre også, da.



Faren min jobber i nordsjøen og han er av den typen som ikke greier å sitte stille et sekund. Han bare MÅ ha et prosjekt eller to å drive med. Friperioden har i de 36 årene han har jobbet ute så godt som aldri bestått av fullstendig fri, bortsett fra de aller første årene da han vasket lugarer. Det er forberedelser, møter, mailing, telefoner og ikke minst må nordsjøarbeidere ha en lang rekke kurs og sertifikater som krever jevnlig fornying om de skal få beholde jobben.

Jeg tror også (ikke bare tror, for jeg har lest) at den typen skiftarbeid nordsjø-arbeidere utsettes for er spesielt stressende og at de har viss grad av økt risiko for hjertesykdom og faktisk også for å dø tidlig. Fordi kroppen utsettes for press både ved reisingen, selve skiftarbeidet og ofte snuing av døgnet og det stresset det faktisk er å bytte miljø mellom jobb/hjemme på fast basis året gjennom. De utsettes også for risiko gjennom å måtte reise mange ganger i året med helikopter og ofte fly for å komme seg til jobb, og gjennom at plattformene i Norge stort sett befinner seg langt til havs og bare gjennom det er langt mindre trygge enn andre arbeidsplasser.

Jeg syns i grunnen ikke det er så rart at alt dette kvalifiserer til en rimelig god lønn.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 10:57   #130
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.504
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Nei, tvert om. Lærere bør få ræva i gir i forhold til rettighetene sine asap. Gi slipp på den håpløse holdningen om at man for enhver pris ikke skal la arbeidsgiver si opp de som ikke duger. Dernest bør de kreve knallhardt lønn for de timene de faktisk jobber, og skikkelig lønn. Ikke noe avspaseringstull som er så diffust at det er umulig å skjønne hva som er lønn, hva som er et gode og hva som er en ren fornærmelse. Til sist bør de kreve utstyr som virker og bedre orden på alt fra a til om ikke å, så ihvertfall z.

Jeg hadde blitt gal på kort tid om jeg skulle forholdt meg til sånt som jeg forstår at lærere må forholde seg til i ett kjør.

Eg synest dette er eit mykje riktigare fokus, enn å samanlikne lønnsgrupper og ulike yrker også. Rett til avspassering for faktisk arbeidstid og ikkje idealtid, ville for eksempel gjort at heller ikkje lærarar jobba 12 timers-dagar utan å få betalt for meir enn dei 9 timane ein skal jobbe.
-----

Men til dei her som meiner det "bare er å føre overtid": eg har vore på arbeidsplassar kor det at lærarar skal ha avspassering og overtid for å organisere og reise på utanlandstur med elevane (ansvar for elevgruppa 24/7) har vore grunnlag for å avlyse Tysklandstur med tyskklassen, fordi det ikkje er rom for overtid og vikar til avspasseringa i lønnsbudsjettet. Då blir ein ståande igjen med to alternativ, anten reise på tur utan å avspassere fordi ein ser at klassen har glede av det og det gir stort fagleg utbytte, eller la all undervisning i eit fag som for eksempel friluftsliv leggjast til dei tre timane i veka det står på timeplanen (noko som jo i stor grad vil øydeleggje faget sin karakter).

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 12:52   #131
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg kjenner at jeg er "blåere" politisk i sånne diskusjoner enn rundt mye annet. Jeg tenker at i arbeidsmarkedet så er det tilbud og etterspørsel som rår, og jeg klarer ikke helt å se det store problemet med akkurat det.

Jeg kunne aldri tenkt meg å vaske i Nordsjøen selv om lønna er 550 000. Og jeg er ikke alene om det. Etter hva jeg har skjønt så er det rift om de jobbene også, så det er vel en grunn til at lønna holdes på det nivået allikevel.

Grunnlønna er på en måte nødvendigvis ikke så stor, men man har en del lovpålagte tillegg som kommer når det jobbes på den måten. Mange andre yrkesgrupper som har en del tillegg når det jobbes over lengre perioder i utlandet....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 12:55   #132
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

mrc: Ja, det tror jeg faktisk. Du må ikke glemme at "ukesvis borte" betyr dobbelt så mange uker hjemme. En nordsjøarbeider jobber i gjennomsnitt 24 uker i året. Det er 168 dager. Litt mer lønn, ja, men ikke dobbelt så mye som rengjørere, eller lærere (!) på land, når man samtidig knapt er på jobb.

Men de har lengre dager. Normalt jobber man vel 230 dager i året (usikker på hvor mange dager det er for lærere i praksis) og 7,5 timer. Altså hvis man jobber 168 dager i nordsjøen jobber man også flere timer totalt sett enn dem som er i "vanlig jobb".

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:04   #133
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har ikke voldsom sympati for flygeledere som streiker, nei.

Heismontører skal jeg ikke uttale meg om, for de kjenner jeg ikke lønnsnivået til. Jeg synes bare de er noen smartinger som har tatt en relativt kort fagutdanning som gir dem så godt betalt.

Heismontørene tjener bra. Men her er det vaktordninger, svært variable arbeidstider og mange har nok perioder borte fra hjemmet når det jobbes med installasjoner som firmaet de jobber for har fått oppdragene med.

Ser gjennomsnittslønnen er 530 000 - usikker på om det inkluderer overtid og en del andre tillegg, men tipper at det ikke gjør det.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:11   #134
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.504
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men de har lengre dager. Normalt jobber man vel 230 dager i året (usikker på hvor mange dager det er for lærere i praksis) og 7,5 timer. Altså hvis man jobber 168 dager i nordsjøen jobber man også flere timer totalt sett enn dem som er i "vanlig jobb".

Lærarar har 9 timers arbeidsdag og 44 timers veke. Dette får dei avspassere for i skulens feriar. Anna overtid blir ikkje tilgodesett avspassering/overtid. Dersom eg jobber frå 07.30-16.30 (9-timar kvar dag), hoper arbeidet seg veldig opp. Eg må ha 1-2 kvelder i veka kor eg jobber lengre og 1-2 lørdager eller søndager for å få unna arbeidet.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:12   #135
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.504
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Men flygeleiarstreiken, var ikkje det i protest mot flytting av arbeidsplassar, eller er eg heilt på tur nå? Eg trudde ikkje det var ein streik for lønn..?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:18   #136
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.039
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Lærarar har 9 timers arbeidsdag og 44 timers veke. Dette får dei avspassere for i skulens feriar. Anna overtid blir ikkje tilgodesett avspassering/overtid. Dersom eg jobber frå 07.30-16.30 (9-timar kvar dag), hoper arbeidet seg veldig opp. Eg må ha 1-2 kvelder i veka kor eg jobber lengre og 1-2 lørdager eller søndager for å få unna arbeidet.

Kan det være at dere som er lærere og henger på FP er spesielt pliktoppfyllende?

Jeg kommer fra en by med lærerutdanning, så veldig mange av venninnene mine fra hjembyen min er lærere. De sier at de slett ikke jobber så mye mer enn normalen og i tillegg har lang ferie, så de synes at de sånn sett kommer veldig godt ut av det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:21   #137
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kan det være at dere som er lærere og henger på FP er spesielt pliktoppfyllende?

Jeg kommer fra en by med lærerutdanning, så veldig mange av venninnene mine fra hjembyen min er lærere. De sier at de slett ikke jobber så mye mer enn normalen og i tillegg har lang ferie, så de synes at de sånn sett kommer veldig godt ut av det.

Det henges så mye på FP at det går ut over deres arbeidstid. Også.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:24   #138
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kan det være at dere som er lærere og henger på FP er spesielt pliktoppfyllende?

Jeg kommer fra en by med lærerutdanning, så veldig mange av venninnene mine fra hjembyen min er lærere. De sier at de slett ikke jobber så mye mer enn normalen og i tillegg har lang ferie, så de synes at de sånn sett kommer veldig godt ut av det.

bai er jo norsklærer i vgs. De har det verst av alle, hinsides mange karakterer å sette, og fryktelig mye retting, og det går rett og slett ikke opp. En lærer er ikke en lærer, det kommer helt an på hva man underviser.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:47   #139
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kan det være at dere som er lærere og henger på FP er spesielt pliktoppfyllende?

Jeg kommer fra en by med lærerutdanning, så veldig mange av venninnene mine fra hjembyen min er lærere. De sier at de slett ikke jobber så mye mer enn normalen og i tillegg har lang ferie, så de synes at de sånn sett kommer veldig godt ut av det.

Det spørs nok veldig hvilke fag man underviser i, og ikke minst hvor lenge man har jobbet som lærer. Jeg underviser i norsk og samfunnsfag, vanligvis, og det er vesentlig mindre jobb med samfunnsfag enn med norsk. I samfunnsfag bruker jeg mye(!) tid til forberedelser, relativt liten tid til etterarbeid. Norskfaget er krevende i begge ender. Når det skal sies så jobber ikke jeg mer enn de 43/44 timene jeg skal - noen uker gjør jeg nok det, andre uker gjør jeg det ikke. Jeg tenker jeg kommer ut av det omtrent som jeg skal.

Mannen min derimot, han underviser i norsk, engelsk og samfunnsfag på ungdomsskolen. Kombinasjonen norsk og engelsk er ikke til å leve med for han i alle fall, og han begynner i ny jobb 1. august, opp 150 000 i lønn, og ut av skolen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:48   #140
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Jeg hadde hatt mye større sympati med de streikende om det var snakk om færre elever pr kontaktlærer, evt tillegg for å være kontaktlærer for 10 og 10 elever. Og mer leseplikt og mindre undervisningsplikt i norskfaget, og øke lønnsstigen, slik at ikke topp var etter 16 år, kanskje heller etter 40.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no