Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Adventsstake og religiøs tro

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Jeg...
er kristen og har adventsstake 44 28,39%
er kristen og har ikke adventsstake 4 2,58%
er agnostiker og har adventsstake 23 14,84%
er agnostiker og har ikke adventsstake 3 1,94%
er ateist/humanetiker og har adventsstake 55 35,48%
er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake 13 8,39%
har enn annen religiøs tro og har adventsstake 1 0,65%
har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake 0 0%
har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. 12 7,74%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 14:12   #101
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Sånn syvarmers er vel ikke kristen, men jødisk?

Skal ikke den være 8-armet, den jødiske? Heter noe spesielt gjør den også. Jeg aner ikke hvilken symbolikk lysbroen med 7 lys er ment å ha heller.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:39   #102
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Skal ikke den være 8-armet, den jødiske? Heter noe spesielt gjør den også. Jeg aner ikke hvilken symbolikk lysbroen med 7 lys er ment å ha heller.


Menorah heter den, og den har 7 armer. Menorah Hannukkah har 9 armer.
Menorahen har vært symbolet for jødedommen i årtusener.

Menorah betyr lys, og Hannukkah er jødenes lysfes og faller en gang mellom november og slutten av desember.

Det handler vel om innvielsen av tempelet i jerusalem om jeg husker rett. Det er iallefall en av de viktigste jødiske høytidene og symbolene.

Obama må lure på om Norge er jødisk så mange Menoraher han ser overalt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:44   #103
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Menorah heter den, og den har 7 armer. Menorah Hannukkah har 9 armer.
Menorahen har vært symbolet for jødedommen i årtusener.

Menorah betyr lys, og Hannukkah er jødenes lysfes og faller en gang mellom november og slutten av desember.

Det handler vel om innvielsen av tempelet i jerusalem om jeg husker rett. Det er iallefall en av de viktigste jødiske høytidene og symbolene.

Obama må lure på om Norge er jødisk så mange Menoraher han ser overalt.

Men de jødiske stakene og den trekantstaken vi har har vel ikke samme form? Trodde den trekantede staken hadde noe med treenigheten å gjøre. Utseendet på dem er jo helt forskjellig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:47   #104
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men de jødiske stakene og den trekantstaken vi har har vel ikke samme form? Trodde den trekantede staken hadde noe med treenigheten å gjøre.

Har hørt noen påstå det, men det blir ikke overbevisende. Menorah kan ha mange former. Det har illefall ikke noe med advent å gjøre. Kristendommen bygger jo på jødedommen og vi har mye symbolisme derfra.

De kommer forøvrig fra Sverige og ble funnet opp rett før krigen. Sansynligvis inspirert av Menorah og lysfesten.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:48   #105
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Aha. Men jeg synes nå trekantstaken vi har er laaangt fra de jødiske stakene i utseende, så jeg tenker ikke over at de har noe med hverandre å gjøre i det hele tatt. De ligner jo ikke litt engang.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:50   #106
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Obama må lure på om Norge er jødisk så mange Menoraher han ser overalt.


Obama er nok vant til det fra USA også, men da mer som en tradisjonell Menorah i utforming, ikke som den norske trekantede "folkestaken". Kristne har brukt Menorah som symbol i lange tider. Siden kristendommen har sitt utspring fra jødedommen er det mange felles symboler og også i USA finnes menoraher i kristne sammenhenger. Det er vanlig på altre i kristne kirker verden over.

Min bestefars Menorah hadde han med seg fra Junaiten. Han jobbet der i flere tiår.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:54   #107
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er sånn whatever-ateist og synes harmløse religiøse symboler er søte. Derfor så har vi noen ganger (når jeg kommer på det, det er ikke hvert år) adventstake og noen ganger adventsstjerne.
Mannen min er sinte-ateist men gikk med på en adventsstjerne som er rød og ser akkurat ut som den kommunistiske/sosialistiske stjernen. Og da senket julefreden seg.

Det hørtes kjent ut...
Etter å ha fått adventsstjerner, engler og liknende symbolkrimskrams fra min (kristne) familie i ca 10 år slo min mor endelig til med et strategisk sjakktrekk i fjor da hun forærte sin svigerdatter (Acsa) en dyprød, sosialistsjerne-formet sak med plass for telys til å henge i vinduet. Den fant nåde hos oss begge og fikk henge til 1.mai...

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:55   #108
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Obama er nok vant til det fra USA også, men da mer som en tradisjonell Menorah i utforming, ikke som den norske trekantede "folkestaken". Kristne har brukt Menorah som symbol i lange tider. Siden kristendommen har sitt utspring fra jødedommen er det mange felles symboler og også i USA finnes menoraher i kristne sammenhenger. Det er vanlig på altre i kristne kirker verden over.

Min bestefars Menorah hadde han med seg fra Junaiten. Han jobbet der i flere tiår.

Det poenget kjøper jeg, og jeg har jo argumentert det samme. Men mange Amerikanere komenterer på at de ikke viste det var så mange jøder i Norge. I enkelte stater i USA er det mange jøder, og dette en kjent symbolikk.

Uansett så har det ikke med advent å gjøre, det er poenget. Jeg kjøper heller ikke den hellige treenighet som bakgrunn. Å bruke det er uproblematisk i all den tid det gamle testamentet også er hva kristendommen bygger på. Men en burde jo vite hvor den kommer fra.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:56   #109
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg må vel kunne defineres som ateist, og har aldri hatt adventsstake. Tror vi hadde det hjemme enkelte år i oppveksten, men aldri med verslesning og den slags.

Jeg har vel etterhvert blitt mer og mer ukomfortabel med å bruke klare religiøse symboler i julefeiringen. Blant annet har jeg et fjøs med krybbe, dyr og glassfigurer som jeg har vært glad i, men som har blitt stående i boden de fem siste årene. For meg framstår adventsstake som et klart religiøst symbol. Utviklingen på denne fronten har ikke sammenheng med at jeg mener at det på et generelt grunnlag ikke passer seg å benytte seg av religiøse symboler når man ikke er religiøs, men mer at "det ikke føles naturlig for meg".

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:17   #110
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Ateist. Rimelig kjemisk fritt for religiøse symboler. Bortsett fra pynte-Buddhaen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:34   #111
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg er agnostiker med religiøse tilbøyeligheter, men for meg har faktisk ikke adventsstake mer med kristendom å gjøre enn juletreet. Det er en kjær tradisjon, vi tenner lys og leser Inger Hagerups adventsvers som jo ikke er religiøst: (Fritt etter hukommelsen.)

Vi tenner fire lys i kveld
For vennskap, gleder, håp og fred
Men mest allikevel for fred
På denne lille jord, hvor menneskene bor.

Liker nå adventstaken bedre enn juletreet da, kjenner jeg. Synes det er superkoselig med levende lys!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 22:05   #112
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg er ateist og vi har både adventsstake (vi teller jo ned til jul, og god mat og pakker og familiekos og sånt, har ingenting med kristne tradisjoner å gjøre, for oss), adventsstjerne både i kjøkken og i stuevindu, og så kan vi fint finne på å ha stjerne i toppen av treet og pynte med engler. Jeg mener, vi pynter jo med nisser også uten at vi nødvendigvis tror på dem. Julekrybbe og sånt har vi derimot ikke, et sted må grensen gå.

Her kan jeg bare signere :lat:

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no