Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Adventsstake og religiøs tro

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Jeg...
er kristen og har adventsstake 44 28,39%
er kristen og har ikke adventsstake 4 2,58%
er agnostiker og har adventsstake 23 14,84%
er agnostiker og har ikke adventsstake 3 1,94%
er ateist/humanetiker og har adventsstake 55 35,48%
er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake 13 8,39%
har enn annen religiøs tro og har adventsstake 1 0,65%
har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake 0 0%
har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. 12 7,74%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 08:45   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adventsstake og religiøs tro

I mitt barndomshjem (beinharde ateister) var det ikke adventsstake. Hos svigermor (utagerende kristen) er den veldig sentral. Med dette som datapunkter har jeg litt svevende konkludert med at adventsstake er for de som teller ned til en kristen jul, og har ikke gjort noe forsøk på å skaffe meg det eller innføre det som tradisjon i heimen. Ungene får det jo med seg på skole og i barnehage, og har ikke etterlyst det.

Er jeg på bærtur her? Hva symboliserer lystenning de fire søndagene i advent for deg? Har du adventsstake?

Poll kommer!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 08:48   #2
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

For meg betyr ikke adventstaken noe mere enn at man tenner lys hver søndag. Jeg har adventstake fordi det er sånn det er når det er advent. Jeg teller ikke ned til noen kristen jul.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 08:50   #3
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg tenkte akkurat å starte en lignende tråd. (Det var så mange som svarte i pyntetråden og så mange ikke-religiøse i "religiøs"-tråden.)

For meg henger adventstjerner og adventslys sammen med den kristne delen av julefeiringen, ja.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 08:53   #4
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Vi bruker ikke adventsstake, men tenner generelt mye levende lys i desember. Setter lys i vinduet også, men ikke av den tradisjonelle julestjerna eller lysrekka. Men det er fordi jeg liker å se lyset utenfra når det er mørkt, eller at det lyser litt ekstra når jeg står opp en mørk morgen.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 08:55   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg har også tenkt at stake og stjerner er for de som feirer kristen jul.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 08:57   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Vi har adventsstake - men hos oss er det glemsomheten som råder - så vi tenner alle lysene på julaften - etter å ha glemt det gjennom hele desember. Jadda...

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:08   #7
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Lese spørsmålet før man svarer. :innprenter:

  Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:09   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Vi har adventstake-ish og stjerner og sånt. Vi er pent sagt ikke kristne. Men alle andre har så da har vi også. Hos oss sees disse tingene på som pynt for sesongen.

  Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:10   #9
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Nå måtte jeg faktisk google litt for å sjekke om jeg var agnostiker!

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:12   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Vi er ateister, og kjører på med RØDE lys i staken, og pynter den med nisser Ettersom jula i Norge er et sammensurium av hedenske og kristne skikker, fråtser vi rett og slett i det som passer oss fordi det er koselig, og driter i bakenforliggende religiøs betydning. Vi liker levende lys, derfor er adventstake fint! Spesielt med nisser på

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:23   #11
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.840
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg er kristen, mannen ikke. Vi har adventsstake, og vi tenner lys (hvis vi husker det) og synger.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:25   #12
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg har fire lilla lys og stjerne. Av altarnativene måtte jeg krysse for humanetiker, uten at jeg noensinne har funnet behov for å definere meg selv som noe som helst. For meg er det ikke mer kristent enn noen av de andre juletradisjonene. Jeg er ikke kristent oppdratt i det hele tatt, de fire lysene er ren og skjær nedtelling og noe å drive med mens man venter. Jeg har dog ikke sånn trekantet lysgreie i vinduet, rett og slett fordi jeg synes de er fæle.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:34   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg er komplett hedning, men har adventsstake. For meg teller adventslysene ned til jul, som jeg liker. Det passer med den generelle lysfestfølelsen jeg har for jula. Derimot har vi ikke adventsstjerne, for den kan jeg vanskelig fortolke som noe annet enn Betlehemsstjerna.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:35   #14
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg finnes ikke kristen, men har adventstake. Tenner den om jeg husker det. Er vel mer for ungene sin nedtelling.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:40   #15
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Har ikke adventsstake. Er ateist. Har ikke adventsstjerne eller stjerne i toppen av treet heller.

Er ikke vokst opp med adventsstake, adventsstjerne eller stjerne i toppen av treet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:41   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg er kristen. Vi har adventsstake. Vi bruker lystenning som nedtelling til jula og vi synger adventssang når vi tenner lysene.

For meg har ikke adventslysene noen veldig dyp symbolverdi for å være helt ærlig. Den er et koselig element i adventstida og ikke noe jeg ser på som viktig i min religiøse praksis.

Jeg har ingen problemer med å bruke symboler fra andre tradisjoner/religioner så lenge jeg vet hva symbolene står for og avhengig av symbolverdiens styrke. (Vil helst ikke krenke noen med min symbolbruk).

Nå finnes det vel svært få symboler og tradisjoner som kan betegnes som ateistiske. Symboldannelse har som ofte oppstått i en religiøs kontekst, også midtvinterstradisjoner og symboler.

Blir det ikke litt lite igjen hvis man skal ekskludere symboler med religiøs opprinnelse?

Hvor sterk symbolikken er avhenger veldig fra symbol til symbol og samme symbol kan ha varierende grad av symbolverdi ut i fra utforming også. Adventsstake ser jeg ikke på som en gjenstand med stor kristen symboltyngde i norsk kontekst.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:45   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Blir det ikke litt lite igjen hvis man skal ekskludere symboler med religiøs opprinnelse?

Hæh? Mener du at akevitt og etagilde ikke er nok? Makan!

  Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:50   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hæh? Mener du at akevitt og etagilde ikke er nok? Makan!

At ete og drikkegildet ble plassert akkurat ved det tidspunktet har jo et religiøst opphav med mange kule overnaturlige ting knyttet til seg.
Det var jo ikke tilfeldig at etegildet ble lagt til at sola snudde. Etegilde i seg selv er ikke spesielt religiøst, men det er vel strengt tatt ikke lysestaker heller hvis man ser bort fra historie og kontekst.

*seriøs*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:50   #19
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Ikke religiøs og ingen adventsstake eller stjerne.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:53   #20
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Vi er ikke kristne, men har adventsstake og -stjerne. Tradisjon og nedtelling liker jeg, og jeg liker lys i mørketiden. Lysene i staken er hvite.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no