Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Mer om påkledning i konfirmasjon

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-16, 13:15   #41
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Kleskode i konfirmasjon er bunad eller pen kjole (evt pen drakt.). I min omgangskrets, slekt og svigerfamilie. Det er en festdag. Man skal gjøre ære på konfirmanten.

Slik er det hos oss også, men det er på ingen måte sagt at antrekket ikke kan være drakt med bukse eller en annen pen og pyntet bukse.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

For meg er konfirmasjon bunadsanledning. Men, om man ikke har, eller ikke trives i bunad, så mener jeg at kvinner selvsagt kan være like pyntet i bukser, som i kjole. Det finnes da selskapsbukser.

Nettopp. Hos oss har de aller fleste bunad, men de som ikke har bunad pynter seg i det de liker å pynte seg i.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Veldig enig! Jeg har vokst opp med strenge regler for hva som er pent nok, men jeg støtter ene datteren min som på ingen måte føler seg vel i kjole og ikke ønsker å bruke det. Jeg har sagt at da må hun finne noe som er "pyntet" nok med bukse, topp og pene sko. Bunad er vel egentlig eneste "kjole" hun aksepterer, så den brukes 17. mai, i barnedåper osv. Hadde hun lagt ned veto mot den også, måtte vi sammen funnet ut hva som da ville vært et pent nok antrekk ved slike anledninger.

Å skulle tvinge henne til å gå i kjole er langt utenfor det jeg ønsker å gjøre som forelder.

Jeg er enig. Det er slett ikke slik at kjole=pyntet og bukse det motsatte. Det er mange kjoler jeg ikke ville brukt i en konfirmasjon og mange bukser jeg kunne gjort det med. Selv pyntet jeg med bukse i forrige 70-årslag jeg var i.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 13:41   #42
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Konfirmasjon synes jeg er såpass høytidelig, at jeg ville bestrebet meg på et pent og høytidelig antrekk. Dette handler om respekt for konfirmanten og familien.

Jeg tenker at det er litt avhengig av familie her også. Personlig ville jeg ikke gått i pene sorte bukser og en topp/bluse. Det et vanlig jobbantrekk, gå på kino, på cafe antrekk for meg.
Dress med skjorte kan passere. Det blir litt opp på skalaen igjen.

Jeg ville valgt en pen kjole, evt dress eller bunad.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 17:37   #43
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Jeg vet ikke om jeg skal uttale meg, jeg giftet meg i bukse. Jeg tenker at man pynter seg så godt man kan, og det får være godt nok. Jeg har akkurat begynt å bruke kjole, så nå ville jeg nok brukt kjole i konfirmasjon, men bare for et par år siden så hadde jeg nok stilt i sort penbukse og en eller annen topp.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 18:00   #44
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig kan man kle seg pent nok i bukse. Mener dere seriøst at en mann er pent nok kledd i dress, men ikke en kvinne? Er dere klar over hvor forstokket og kjønnsdiskriminerende dere høres ut?

Dette!

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 18:06   #45
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Dette!

Helt enig. Pyntet er pyntet, samme om det nå er bukse, kjole eller skjørt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 18:28   #46
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Jeg er kjoledame, og velger alltid kjole i konfirmasjoner. Jeg synes imidlertid at det er like stilig med en pen bukse hvis helheten blir pyntet nok.
Men jeg synes nok at det krever mer omtanke og bevisst pynting for å bli fin nok i bukse. En kjole er liksom en lettvint løsning i forhold.
Hvisomatte jeg skulle gått i penbukser ville jeg valgt en pyntet topp til, med tilhørende jakke eller pen cardigan, høye pumps, fin liten veske eller clutch og litt størrelse på ørepynten.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 19:33   #47
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.345
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Enig. Det finnes nydelige drakter med matchende jakker man kan ha på seg, med fin topp under, og stilige sko.

Men det synes jeg er noe annet enn pene, sorte bukser.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 19:47   #48
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Så klart en pen bukse og topp er innafor. Tror det bare er her inne jeg opplever at flere mener det ikke er bra nok.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 19:48   #49
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig kan man kle seg pent nok i bukse. Mener dere seriøst at en mann er pent nok kledd i dress, men ikke en kvinne? Er dere klar over hvor forstokket og kjønnsdiskriminerende dere høres ut?

Det Tallulah sa

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 20:05   #50
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig kan man kle seg pent nok i bukse. Mener dere seriøst at en mann er pent nok kledd i dress, men ikke en kvinne? Er dere klar over hvor forstokket og kjønnsdiskriminerende dere høres ut?


:t ilber:

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 20:26   #51
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

En mann vil jo heller ikke være pyntet nok for absolutt alle anledninger med en pen sort bukse og topp/genser eller cardigan med skjorte inni (som noen nevnte). Jeg syns fint det går an å være pyntet nok til konfirmasjon om man har bukse, men da må det være noe som gjør at antrekket fremstår som litt mer pyntet enn et vanlig hverdagsantrekk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 20:43   #52
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Kleskode i konfirmasjon er bunad eller pen kjole (evt pen drakt.). I min omgangskrets, slekt og svigerfamilie. Det er en festdag. Man skal gjøre ære på konfirmanten.

Noe av det første jeg ville formidlet til min konfirmant er at man fint kan vise ære til noen eller feiret noen uansett hva man har på seg.

Jeg var et bryllup for noen år tilbake der brudens bror stilte opp i helt vanlige fritidsklær. Han er av den særdeles laidbacke typen og pynter seg aldri. Jeg synes ikke brudeparet (eller en konfirmant) bør føle seg støtt eller mindre verdsatt pga hva en av gjestene har på seg altså. Ja, noen ganger går man imot normer og konvensjoner når man velger andre klær, men så lenge det ikke direkte sjenerer noen (uvasket stinkende eller sånn at private deler synes) så kan folk gå med hva de vil i mine barns konfirmasjon eller bryllup. Det å nærmest insinuere at konfirmanten betyr mindre for den som ikke har pyntet seg" nok" mener jeg er direkte ufint.

Nå var det en avsporing ettersom tråden dreier seg om bruk av bukse vs kjole, men men...

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 20:45   #53
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Det ene utelukker jo ikke det andre. At vi liker å kle oss opp, er ikke det samme som at vi lar oss støte av at andre ikke gjør det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-16, 10:17   #54
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Eldste min skal i konfirmasjon til en kompis nå i mai. Vi kjøpte ny dressbukse, de solgte fortsatt lik dress i år heldigvis så vi trengte ikke bytte ut hele. Og ny større skjorte. Kjøpte nytt pga denne konfirmasjonen. Ellers hadde jeg håpet å vente lengst mulig mot høsten siden han selv skal konfirmeres da. Og håper at han ikke vokser ut av denne dressen på de månedene...

Men så begynner jeg å lure på om han er for pyntet ift konfirmanten som han skal i selskap til?
Snakket med mamman til han andre som er bedt og den gutten skal ikke ha dress, han skal ikke ha dressbukse/dressjakke heller. Skal ha en chinos og en type jakke som ikke er dressjakke...

Tror jeg må høre med mamman til konfirmanten.
Min gutt liker å ha på seg dress så det er ikke noe pes å få han til å gå med den.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-16, 10:31   #55
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.345
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Jeg hadde sendt ham i dress, Gina. Synes dress er flott til ungdom.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-16, 10:34   #56
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Jeg så akkurat bilde av sønnen til et søskenbarn av meg, og tre kompiser, tatt før de skal i konfirmasjonen til fjerde kompis. Alle hadde på det jeg antar er egne konfirmasjonsdresser.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-16, 11:32   #57
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Så klart en pen bukse og topp er innafor. Tror det bare er her inne jeg opplever at flere mener det ikke er bra nok.

Enig.
Familien min setter også i høyeste grad pris på konfirmanten, og har respekt for festdager. Kan ikke huske om noen kom noe annet enn dress og bunad/pen kjole i de eldste mines konfirmasjon, men jeg hadde garantert ikke reagert negativt på en buksekledd dame. Svigerinnen min stilte i tunika og jeans i bryllupet mitt -det reagerte alle negativt på.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-16, 11:33   #58
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om påkledning i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og det kan ikke en dame gjøre i bukser? Seriøst?

Drakt kan også være med bukser.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no