Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-16, 09:17   #41
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Jeg synes det må gå an å lære barn at i noen anledninger må man gå i noe annet enn favorittbuksa, og oppføre seg greit likevel.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:24   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

For min del er ikke "noe annet enn man vanligvis bruker" nødvendigvis godt nok. Jeg kjenner voksne som aldri går i annet enn joggebukser og da hadde det likevel ikke vært ok om de kom i jeans, sov om det nok ville føltes ganske pyntet for dem. Kleskode handler om normer, ikke personlige preferanser.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:25   #43
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Joggebukse i konfirmasjon hadde ikke vært aktuelt her, men jeg kommer ikke til å dåne hvis noen kommer i det til helgen heller. Det er ikke klærne vi inviterer.

Min sønn har ikke brukt jeans på minst fem år, forøvrig, han går i chinos ute og jogge-/pysjbukse inne. Det er å kle seg for anledningen nok, synes jeg. Hadde han vært aktiv i friminutt etc, hadde jeg ikke hatt noen skrupler med at han gikk i treningsbukse på skolen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:26   #44
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel ikke der det ligger, men at man mener chinos, skjorte og sløyfe er å kle seg til anledningen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:33   #45
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Om alternativet er en unge som sitter sur i et hjørne og "nægger" på mor, så ja.
For mine unger har det aldri vært noe alternativ(ingen har brukt joggebukse til daglig før de var tenåringer. For trettenåringene er Hummel-treningsbukse nærmest som uniform å regne.

Om et barn sitte sur i eit hjørne og klage på mor fordi han må ha noko anna enn joggebukse har en litt større issues enn joggebuksa altså.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes det må gå an å lære barn at i noen anledninger må man gå i noe annet enn favorittbuksa, og oppføre seg greit likevel.

Nemlig. Å lære at nokre ting berre GJER en.

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Joggebukse i konfirmasjon hadde ikke vært aktuelt her, men jeg kommer ikke til å dåne hvis noen kommer i det til helgen heller. Det er ikke klærne vi inviterer.

Eg kjem definitivt til å dåne litt til helga om det kjem ei joggebukse.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:38   #46
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

For min del er ikke "noe annet enn man vanligvis bruker" nødvendigvis godt nok. Jeg kjenner voksne som aldri går i annet enn joggebukser og da hadde det likevel ikke vært ok om de kom i jeans, sov om det nok ville føltes ganske pyntet for dem. Kleskode handler om normer, ikke personlige preferanser.

Jeg synes det er litt forskjell på barn og voksne her. For barn går det mye på oppdragelse, først og fremst det å lære at man kler seg ulikt i ulike situasjoner. Så kan kleskodene (i forhold til slipstvang, jakke eller ikke, hvilke sko som er pene nok, om det er dressbukse eller annen svart bukse, sid eller kort kjole, passende farge på kjoler i bryllup etc) komme gradvis. Mens en voksen bør ha kommet lenger enn som så. Men når det er sagt mener jeg også at det er stor forskjell på nye, mørke chinos, og på jeans eller joggebukser. Jeg drar selvsagt ikke argumentet til ytterste konsekvens, men innen rimelighetens grenser.

Og jeg hadde heller ikke godtatt joggebukser i konfirmasjon, og de måtte pent ha oppført seg skikkelig selv om de hadde på seg penklær mot sin vilje.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-05-16 kl 09:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:47   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Kleskode handler om normer, ikke personlige preferanser.

Ja, og normene endrer seg også med alder. Man forventer annet tøy av en baby og en voksen, og barn noe midt i mellom. Barn i smoking og dress er jo ikke en norm, det er en preferanse og en moteting i noen miljøer. Rent kulturelt har dress vært et voksenplagg.

Jeg er helt med på at barn skal lære seg å kle seg til anledningen, men jeg er uenig i at normene er helt fastlåste. De er som så mye annet påvirket av kultur og mote.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 09:58   #48
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Selvfølgelig, Tallulah og Lille*My, men det ene barnet her er jo 14 år (?), det er ikke så langt unna voksen i denne sammenhengen, synes jeg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:12   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Selvfølgelig, Tallulah og Lille*My, men det ene barnet her er jo 14 år (?), det er ikke så langt unna voksen i denne sammenhengen, synes jeg.

Nei, men jeg syns altså at pene strøkne chinos, skjorte og tversoversløyfe er godt innafor normen til hvor pyntet man (barn, ungdom OG voksen, faktisk) trenger å være i en konfirmasjon. Jeg syns ikke en dressbukse utgjør den helt store forskjellen, og jeg skjønner godt at man ikke vil ha utgiften på en dress til denne ene anledningen.

En konfirmasjon er jo mange steder en sommerfest (OK, iskald vårfest) med mindre formelle klesregler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:15   #50
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.032
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Om alternativet er en unge som sitter sur i et hjørne og "nægger" på mor, så ja.

Da hadde barnet fått sittet der i hjørnet med finklærne på, altså.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:19   #51
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, men jeg syns altså at pene strøkne chinos, skjorte og tversoversløyfe er godt innafor normen til hvor pyntet man (barn, ungdom OG voksen, faktisk) trenger å være i en konfirmasjon. Jeg syns ikke en dressbukse utgjør den helt store forskjellen, og jeg skjønner godt at man ikke vil ha utgiften på en dress til denne ene anledningen.

En konfirmasjon er jo mange steder en sommerfest (OK, iskald vårfest) med mindre formelle klesregler.

Helt enig.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:24   #52
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, men jeg syns altså at pene strøkne chinos, skjorte og tversoversløyfe er godt innafor normen til hvor pyntet man (barn, ungdom OG voksen, faktisk) trenger å være i en konfirmasjon. Jeg syns ikke en dressbukse utgjør den helt store forskjellen, og jeg skjønner godt at man ikke vil ha utgiften på en dress til denne ene anledningen.

En konfirmasjon er jo mange steder en sommerfest (OK, iskald vårfest) med mindre formelle klesregler.

Heilt enig i det også, chinos er absolutt innafor.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:25   #53
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Det er jo forskjell fra familie til familie, også. I våre familier/omgangskrets hadde man helt klart skilt seg ut i chinos og skjorte som ungdom/voksen i en konfirmasjon. Det betyr jo ikke at det ikke er greit, men dress er helt klart standarden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:26   #54
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

I konfirmasjonen vi var i på lørdag , var det ingen barn i dress.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:29   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er jo forskjell fra familie til familie, også. I våre familier/omgangskrets hadde man helt klart skilt seg ut i chinos og skjorte som ungdom/voksen i en konfirmasjon. Det betyr jo ikke at det ikke er greit, men dress er helt klart standarden.

Ja, absolutt. Det er det jeg mener med mote og kultur, det er forskjellig fra miljø til miljø, og også fra fest til fest. Noen legger opp konfirmasjonen uformelle, andre vil ha et skikkelig middagsselskap med høy formalitetsfaktor. Og det må man jo som gjest føle seg litt fram på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:33   #56
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Pentøy til barna arves forresten av hverandre i vennegjengen. Det er jo ingen av oss som når å slite det ut. Jeg ga akkurat i fra meg en festdrakt i str. 2 år til ei, og fikk en dress i str. 10 år av ei annen. Veldig greit!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:34   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Pentøy til barna arves forresten av hverandre i vennegjengen. Det er jo ingen av oss som når å slite det ut. Jeg ga akkurat i fra meg en festdrakt i str. 2 år til ei, og fikk en dress i str. 10 år av ei annen. Veldig greit!

Smart! Vi har dessverre ingen å arve fra. Hiawata har vokst forbi alle arvepotensialer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:37   #58
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Smart! Vi har dessverre ingen å arve fra. Hiawata har vokst forbi alle arvepotensialer.

Vi har litt motsatt problem med minsten: vi må stadig finne yngre og yngre barn å gi hans klær til, for de drar så innpå ham i størrelse.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:43   #59
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Tenker at en del av oppdragelsen også er å lære om og praktisere sosiale koder, herunder klesdrakt. I vår kultur er det koder for hva man har på seg til ulike anledninger, og det går ikke nødvendigvis på hva man har "lyst" til eller "liker" (akkurat som du ikke kan sitte og si æsj om maten du får servert).

Hva som kreves kommer litt med alder, også. Og i noen miljøer kan man bryte litt mot "normene" - men det er forskjell på å bryte normer man vet om (du kan ha på chinos fordi du er 10), og å bryte dem fordi man ikke har peiling.

Antrekk er jo fordi man skal vite forventningen til hva folk har på seg og kunne føle seg vel, og ikke komme i chinos når de andre har mørk dress. Bryter man normene er det ikke sånn at folk fnyser av det, nødvendigvis, men det er klart man ser det. Og er du voksen da, så virker det som om du ikke har peiling. Det er ikke verre enn det.

Det er fullstendig uakseptabel oppførsel å nægge i selskap, om det er antrekk, mat eller varighet. Eller noe som helst annet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 10:51   #60
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

For meg er det uvant å skulle tenke at egne barn skal være mer pyntet i søskens konfirmasjon enn i andre konfirmasjoner vi er invitert i. Konfirmasjon er konfirmasjon og vi pynter oss. Når det er sagt, chinos, strøket skjorte og sløyfe/slips er innafor i min verden. Dongeribukse eller ny treningsbukse er ikke det. Dongeribukse er helt greit i bursdagselskaper, mens treningsbukser er til for å trene i.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns jo igrunnen det er en del av oppdragelsen å lære barna at det ikke er alle steder en kan gå i joggebukse, og at en skal være en hyggelig gjest selv om en ikke går i favorittklærne. Konfirmasjon er absolutt en av de anledningene.

Det er jeg helt enig i.

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Mens for to av mine, som alltid sparker fotball i alle friminutt, er joggebukse/treningsbukse det klart mest fornuftige å bruke på skolen. Chinos eller dongeri er liksom ikke det beste fotballtøyet, og hull blir det også, etter første sklitakling.

Kanskje fornuftig, men vi sier allikevel nei. Jeg har også barn som sparker fotball i friminuttene, men jeg synes allikevel treningsbuksa er til trening og at vanlige klær kan brukes på skolen. Det blir jo hull og flekker på treningsbuksene også, og siden en skoledag mest består i å være i et klasserom synes jeg det er greit å bruke noe annet der.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no