Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

(Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-12, 15:36   #1
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

(Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Jeg er hage-dummie, og lider av perfeksjonisme,
ergo føler jeg for å klippe og røske og rive bort alt som visner utenfor nå.
Er det noe jeg bør la være?
Stauder kan klippes helt ned til jorden?
Rosebusker får jeg ikke beskjære før til våren?
Prydbusker får jeg heller ikke beskjære før til våren?
(de gamle huseierne har latt det gro og visne litt vilt de siste årene tror jeg)

Jeg har kjøpt løker som jeg tenkte å plante i helga, men kom etterpå innkjøpet på at det sannsynligvis er gamle løker i jorda fra før, ettersom vi flyttet inn i sommer.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 15:58   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Jeg er også hagedummy, men uten et gram av perfeksjonisme egentlig. Så jeg har ikke tenkt så mye på å plippe og rake og styre... (men det rykker av og til i den delen av meg osm tenker "gresset må klippes før vinteren kommer..." Men da mener min indre stemme at min mann skal gjøre det, altså...)

Men jeg har en følelse av at jeg BURDE gjøre noe, for å få en trivelig start på våren...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:11   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er også hagedummy, men uten et gram av perfeksjonisme egentlig. Så jeg har ikke tenkt så mye på å plippe og rake og styre... (men det rykker av og til i den delen av meg osm tenker "gresset må klippes før vinteren kommer..." Men da mener min indre stemme at min mann skal gjøre det, altså...)

Men jeg har en følelse av at jeg BURDE gjøre noe, for å få en trivelig start på våren...

Jeg er her jeg også. Begynner allerede nå å glede meg til ungene flytter hjemmefra. Da har jeg hatt min siste hagedag. = flytter i leilighet. Nevnte leilighet må gjerne ha en stor terrasse altså. Plass til å sitte, grille, sole seg osv. Men det gresset, alt løvet, busker osv - nei takk!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:15   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Altså, vi kjølpte huset, med hage, bevisst, i sommer. Så nei, jeg driver ikke og gleder meg til å flytte ut altså. JEg kan vel heller si at jeg gleder meg til jeg forhåpentligvis blir god på dette hagegreiene en gang. Jeg har lyst å være flink tildet, jeg bare kan ikke. Og vet ikke hvor jeg skal begynne. Og om høsten er det vått og kaldt ute. La meg kose meg med frø inne før vinteren har sluppet taket. Det er kos. Men om høsten, vått og kaldt? Not my cup of tea.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:19   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten


Hos oss er det nok å gjøre. Generell rydding, først og fremst.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:19   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Jeg henger meg på for tips. Her vet jeg at det ikke er noe løk i bedet på forsiden, så der skal det komme noen, ellers har jeg egentlig ikke tenkt at vi må gjøre så mye? Vi har ikke så stor hage da, og gresset ser helt ok langt ut.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 17:50   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Gresset skal ikke klippes - det har godt av å ha litt lengde når vinteren kommer. Stauder trenger ikke å klippes ned - de blir dekorative når frosten kommer, og blir til jord i løpet av vinteren. Restene kan ryddes vekk til våren. Skjøre vekster kan dekkes til. Har man mye løv på plenen kan man rake det vekk og legge det over i bedene som beskyttelse og etterhvert gjødsel. Dersom det bare er et tynt lag med blader kan man også la det ligge, så gjødsler det gresset. Har man flyttet inn i nytt hus i løpet av sesongen ville jeg ventet med løk til neste år.

Det eneste vi har gjort som vinterforberedelser er å sette utemøbler under tak og dekke med presenning. Jeg har ryddet i grønnsaksbedene og skal snart plante persille og hvitløk. De årene hekken har vokst seg veldig høy har vi klippet den for å forhindre at den knekker under eventuelle store snømengder. Frukttrær kan få gnagerskader under snøen, så epletreet får en fin plastbeskyttelse på nederste del av stammen. Ja, også setter jeg utepottene med overvintrende potter inn i henholdsvis garasje eller isolert utebod, skrur av og tømmer utekranene og tar inn hageutstyr. Og sørger for jevn tilgang på mat til fuglene. Selvfølgelig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 18:11   #8
energibombe
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 173
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Noe av det viktigste er å få inn leker og sånt før det snør ned. Hagemøbler i tre bør helst settes under tak så det blir mindre vedlikehold på de neste vår. Raking hvis man har mange store blader. Ellers gjør jeg minst mulig på høsten, kanskje derfor jeg må gjøre så mye på våren?

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 19:13   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Om våren må man gjøre mye uansett er min erfaring. Men da er det jo så koselig å holde på ute også.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 20:03   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Vi rydder. Det er det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:10   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Gresset vårt må klippes, men det er muligens i seneste laget å gjøre det, så vi må klippe det litt langt så det ikke er for kort for vinteren, men vårt er for langt, rett og slett, det er det.

Så er det pottene på trappa som må inn i garasjen eller boden eller noe. Jeg hadde store planer om et løkbed eller to, men det har ikke blitt enda i alle fall. Ingen fare for at her er noe jeg ikke vet om, vi kjøpte huset i april, og jeg vet utmerket godt at her er noen gule liljer, noe grønne vekster jeg vil ha vek fra bedet (de krever intet stell da, det skal de ha, men de er jo rett og slett kjedelige og stygge likevel) og et par klatreplanter min svigermor ved første besøk sa var klematis, ved andre sa hun noe annet.

Ja, også samplantingen av en rododendron, og noen andre grønne busker som sikkert sto passe tett dengang de var små og nyplantet.

(Pluss 8 ripsbusker da)

Løk, nei. Stauder, sommerblomster, denslags? Nei, forrige eier gadd ikke engang legge bunn i blomsterkassa som sto nesten ferdig og plante noe rimlige sommerblomster til visning. Blomster var ikke deres greie, det som står ute har nok vært der fra forrige eier før dem igjen.

Og jeg ønsker meg snøklokker, påskelinjer, pinselinjer, tulipan... ja, jeg ksal plante LØK i massevis, men området jeg hadde tenkt å rydde til det er ikke blitt ryddet (og ikke vet jeg om det blir det heller, eller om det er mulig. Der sto en tuja som ble knukket av en storm i fjor vinter, så nå stpr der bare 20 cm med stamme, også er det et ugress-rot deluxe der hvor det ikke finnes gress fordi det var under et tre.

Vi får se til neste år, tenker jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:11   #12
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Tja. Plukke inn badminton-settet, kanskje?

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:13   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Gresset skal ikke klippes - det har godt av å ha litt lengde når vinteren kommer. Stauder trenger ikke å klippes ned - de blir dekorative når frosten kommer, og blir til jord i løpet av vinteren. Restene kan ryddes vekk til våren. Skjøre vekster kan dekkes til. Har man mye løv på plenen kan man rake det vekk og legge det over i bedene som beskyttelse og etterhvert gjødsel. Dersom det bare er et tynt lag med blader kan man også la det ligge, så gjødsler det gresset. Har man flyttet inn i nytt hus i løpet av sesongen ville jeg ventet med løk til neste år.

Det eneste vi har gjort som vinterforberedelser er å sette utemøbler under tak og dekke med presenning. Jeg har ryddet i grønnsaksbedene og skal snart plante persille og hvitløk. De årene hekken har vokst seg veldig høy har vi klippet den for å forhindre at den knekker under eventuelle store snømengder. Frukttrær kan få gnagerskader under snøen, så epletreet får en fin plastbeskyttelse på nederste del av stammen. Ja, også setter jeg utepottene med overvintrende potter inn i henholdsvis garasje eller isolert utebod, skrur av og tømmer utekranene og tar inn hageutstyr. Og sørger for jevn tilgang på mat til fuglene. Selvfølgelig.

Ville du ventet med løk til neste år selv om det er jord der jeg vet at det ikke er plantet noe? Og så vil jeg gjerne ha tips om planting av hvitløk.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:14   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Nei løk kan du plante så lenge jorda lar seg grave i - og enda lenger om du har et spett. Hvitløk setter du i jorda nå, del den opp i fedd og så i rekke, så kan den høstes på sensommeren neste år.

Jeg burde vel høste jordskokk også snart.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:15   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Stort smil

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Drikker kaffe?

Har ikke peiling, har kun svær terrasse, ingen hage. Har lovet barna at vårt neste hus skal ha gress utenfor.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:30   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Jeg tror Mei må bli min hageguru. Da skal jeg plante tulipanløk foran huset i hvert fall, og se om jeg får til å plante hvitløk også et eller annet sted. Jordskokk, nam!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:31   #17
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Dersom min jordskokk (fått her på forumet) viser seg å være en god sort så kan du få avlegger av meg til våren.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 22:07   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Jeg skal rydde opp litt, sette 13 kilo løk og det er det.

Løkmessig tenker jeg "more is more", skal det så skal det være. Masse!

Hvitløken min skal få stå til neste år, timian, rosmarin og lavendel, likeså. Ellers skal jeg rydde vekk kvist, kvast og blader, slik at ikke sneglefaen får noe sted å bo.

Jeg klipper ingenting nå.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 22:08   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Jeg destruerer eventuelle snegleegg jeg finner nå, og satser på en runde ferramol tidlig på våren, det fungerte strålende kombinert med plukking i år.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 22:11   #20
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten

Lurt å ta opp løvet som faller nå. Til våren er det brunt og klissete og lite morsomt å rake opp. Tips for å fjerne løv er å kjøre over med gressklipperen med oppsamler. Mulig det går greit å la det ligge maltraktert på plenen også.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no