Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-06, 21:51   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Denne tråden er nok for spesielt interesserte... (dere som må gi MME fordi dere ikke har (nok) melk bør kanskje til og med overse innlegget mitt) MEN

Tradisjonell norsk kostholdseksptertise har (som vi har vært inne på i en annen tråd) vært veldig opptatt av å redusere fettinntaket i befolkningen, uten å fokusere så mye på å redusere inntak av sukker... og ikke minst andre matvarer som raskt gjøres om til sukker i blodet. Jeg er litt på kollisjonskurs med denne "læren" om man skal si det slik.

Etter å ha lest en hel del og relatert det til egne erfaringer med kropp og helse (i familien), er jeg overbevisst om at det er minst like viktig å balanse blodsukkeret som å redusere fettinntaket. Dette gjelder også for barn. Bl. a siden vi har mye diabetes i familien, og generelt fordi mine barns helse er viktig for meg (ikke minst er det viktig at de får en god start), ønsker jeg at de skal ha et kosthold som ikke bare er rikt på alle de vitaminer, mineraler de trenger, men også et kosthold som har et balansert forhold mellom fett, protein og ulike typer karbohydrater.

Så kommer jeg til poenget: Jeg har vært og er skeptisk til å gi mine barn MME (nå er vi jo også heldig stilt at jeg har masse MM - ellers hadde jeg måttet gi dem MME selvsagt). Årsaken er at jeg ikke føler meg trygg på at MME inneholder det den bør inneholde. Ettersom helse-Norge (og egentlig ikke bare helse-Norge, men helse-Vesten (eller noe slikt) vil slanke både store og små med redusert fettinntak, er jeg redd at det er for lite fett i MME. I MM er det jo mye fett (er det ikke opptil 60% tro)? Samtidig er jeg redd for at det er for mye raske karbohydrater i den... som herjer med blodsukkeret deres. MME bør jo i størst mulig grad inneholde det samme som MM, men gjør den egentlig det?

Er det noen andre her som har tanker rundt dette... evt kunnskap til å berolige meg.

P.S! Jeg hadde ikke turt å legge inn dette innlegget på hvilket som helst forum, men jeg tar en sjangse her siden mange er såpass er spesielt interessert i dette med kosthold og ernæring.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no