Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage- og nærmatlykke

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-13, 20:59   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hage- og nærmatlykke

Jeg må bare dele, for jeg er så fornøyd. Denne sommeren har jeg høstet et par porsjoner brekkbønner fra hagen, jeg har lange ranker med (foreløpig grønne) tomater hengende, ruccolaen tyter ut av bedet, gulrøttene (Amsterdam Forcing - herlig sort) er lange, tjukke, rette og smaker fantastisk og jeg kan hente dem inn etter behov. Det ligger 2 digre spaghettisquash og venter der ute, fortsatt fast i plantene som vokste opp fra komposthaugen i våres. Og markjorbærene, en hagetype som setter nye jordbær helt til frosten kommer, de smaker altså himmelsk. Jeg og vesla på sju var nettopp ute og hentet en kopp som hun spiste til kvelds med fløte.

I helga var jeg på marked og prøvesmakte mange sorter honning, pratet mye med honningdamen og lærte en hel masse. Honning smaker jo helt forskjellig ettersom hvilken nektar den er laget av! Det var helt nytt for meg. Jeg har aldri likt honning, men sommerhonningen, og lindhonningen!, er utrolig gode. Det ble halvannen kilo honning til en god pris. :-) Jeg fikk også kjøpe med meg en hel pose med lokale usprøyta grønnsaker; agurk, reddiker, tomater, voksbønner og snittebønner. Jeg har forvellet og fryst inn og er så fornøyd. Og til slutt: jeg høsta den greina av familieepletreet vårt som bærer gule, melne epler. Jeg skar dem i båter med skall og kjerne og alt og gned dem gjennom et dørslag, og vips! Eplemos.

Jeg er så utrolig fornøyd. For meg er dette livskvalitet. Jeg vet ikke hvorfor jeg blir så lykkelig av det, men jeg vet at mange andre også gjør det. Jeg måtte bare fortelle det!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 21:16   #2
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Jeg deler gleden med deg

I morgen skal jeg spise lunsj som bl.a inneholder egenprodusert salat, ruccula og tomat. Mine unger spiser samme type jordbær som du har, fra kjøkkenhagen vår (Månedsjordbær), og vi mauler store mengder bringebær fra hagen. Honning kjøpte vi, i tillegg til olivenolje med hjem fra Italia og til helgen skal jeg på Bondens marked i Vestby.

Nevnte jeg at vi har fylt fryseren med blåbær, rips, plommer, solbær og bringebær?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 21:47   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Månedsjordbær, ja. Månadssmultron stod det på frøposen, jeg har faktisk sådd plantene selv. Og de frør seg! Det vokser opp en ny plante i ny og ne.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 23:12   #4
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Sånt blir eg også glad av. På benken no står det ein boks med rein luksus til tining, moltesyltetøy av sjølvplukka bær. Over 17 kg fann vi i år! To plommetre står i hagen og knelar nesten av alle plommene der dei første såvidt er modna, kjøkkenhagen er i ferd med å renne over av squash, poteter og gulrot og frysaren er full av jordbær, blåbær og bringebær. Vi er utruleg heldige som har mogelegheit til dette.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 23:16   #5
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Jeg, hagehater numero uno har faktisk litt å komme med jeg også.

3-4 liter ripsgele er kommet på glass.

30 mandelpoteter er satt ned og har store friske kåler og skal høstes om en måneds tid.

Gulrotfrøene som ble sådd i en kasse i vår er vi nå begynt å høste, de er riktignok noe misdannet, men jøss så godt de smaker.

2 tomatplanter bærer masse små, grønne tomater som antakeligvis ikke vil bli moden, men jeg skal jaggu finne et bruksområde for de.

Jeg har timian, mynte, basilikum og salvie som jeg har høstet fra gjennom hele sommeren.

Den eneste jordbærplanten jeg har (som er en arv gjennom flere ledd) kom med 8 jordbær dette året. Bærene er høytidelig fortært til minne om de som har eid platen tidligere, men som ikke er mer.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 00:03   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Vi har høstet mange tomter og har mange igjen. (drivhus)
Ute ha vi høstet salat i mange omganger. Det vi gleder oss til nå er stangsellerien, potetene, purren, kålrota og maisene! Lar de stå litt til.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 00:37   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Åh, jeg blir misunnelig jeg.
I år har jeg ikke gjort noe pga graviditeten som gjør meg ubrukelig.
Men jeg har hatt tomater, de er modne og spist, og jeg har agurkplanter i vinterhagen.

Det er gøy!

Har bærbusker, epletrær og plommetre og. Har laget eplepai, og tror ikke jeg får brukt alle eplene i år.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 08:26   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Mjau, kjøp deg juicepresse. Da går eplene unna!

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 10:04   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Jeg skal nå separere de første 8 litrene med melk siden i vår og gleder meg stort til å få iskald skummetmelk igjen!!
Tomatene frøs, men salaten lever. Hestebønnene også
Rips har vi også og kanskje den rekker å blir moden.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 12:56   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Ikke mindre enn tre tråder genererte det her inne, så de fleste har vel fått det med seg, men jeg og ungene har kokt sånn ca 2 liter rips-saft...

vi har mye mer rips, og meldingne antyder at det ska slutte å regne snart likevel, så muligens får vi inn noe mer av den.


Ute har jeg registrert at det er kommet flere orange tomater, så faktisk håp om at vi kan få plukke noen modne! Vi har spist en del selvdyrket salat i år, har snart en agurk klar, og en eneste paprika... og litt chili.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 13:24   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Se da, se da! Bildet er tatt for et par dager siden, nå er det flere som er på vei til å bli modne. Og de smaker herlig!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMAG0774_tomater.jpg (485,2 KB, 7 visninger)
Filtype: jpg IMAG0775_tomater.jpg (442,3 KB, 11 visninger)
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 17:11   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Namnam, tomater!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 18:15   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Vi har også noen tomater som straks er plukkeklare.
Jeg må huske å se om de bør tas inn i dag, det ble ikke til middagen, og i morgen er vi ikke hjemme, så om de ikke ser overmodne ut skal de få henge til søndag er planen.

I vinduskarmen oppdaget jeg i dag et par nye paprikakart, men de ene er på et sideskudd som ikke ble fjernet, som har blomstret sånn ca 3 cm over jorda, så det blir vanskelig å ha en paprika der, den ligger snart på bakken vil jeg tro...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 18:58   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

I går lagde vi lasagne med hjemmedyrkede ingredienser: purre, basilikum og stangselleri. kjekt!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 20:27   #15
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Så deilig det måtte kjennes Magica. Tipper den smakte ekstra godt.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 20:28   #16
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

I dag høstet jeg inn epler fra epletreet vårt. Det ble en god kurv med epler i år.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 21:07   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Tomater, agurker, paprikaer, gressløk, jordbær, har vi i egen hage.

Bringebær har jeg plukket og fryst bort.

Epler fikk jeg plukke en dag tidligere i uken, så her har det blitt 4 eple langpanne kaker fryst bort, 3 store beger med eplemos og til søndag har jeg planer om å lage eplegele.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-13, 21:18   #18
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Her er det jammen eplemos på kjøkkenbenken nå.
Kjempegodt!
Har massemasse epler, så de blir nok laget mere tenker jeg.

Juicepresse har jeg veldig lyst på, men tror den blir brukt bare på denne tiden av året i så fall.

Tenkte å ta inn mer epler og dele opp og fryse ned til smoothies og.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-13, 21:33   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage- og nærmatlykke

Vi hadde på søndag hjemmelaget ripsglass til middagen som også inneholdt hjemmeplukkede tomater og hjemmebakt brød (men ellers en del kjøpte ingredienser da) uansett, det er kjekt med sånn hjemme-mat.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no