Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tillegg?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Hvor stor er et passe stort barne-/ungdomsrom om man har kjellerstue?
6 m2 eller mindre 4 8,00%
7-8 m2 17 34,00%
9-10 m2 20 40,00%
11-12 m2 14 28,00%
13-14 m2 6 12,00%
15-16 m2 1 2,00%
17-18 m2 1 2,00%
19 m2 eller større 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 50. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-23, 08:10   #21
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Det er store soverom i vårt hus, og vi hadde foretrukket om de var mindre, og heller hatt et ekstra rom. Barna har 16-18 kvm gulvplass (skråtak og knevegg), og det er alt for stort. Det var riktignok praktisk da de var små og hadde mye leker på gulvet. De har loftstue/tv-stue utfor rommene sine.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 08:32   #22
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Ca 12 kvm tenker jeg. Da har man plass til dobbeltseng, skap og eventuelt pult. Men ja, luksusspørsmål, selvsagt klarer man seg med mindre om man må. Tror arvingens rom er ca 12 kvm og så har hun kjellerstue på ca 20 kvm tilgengelig.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 09:16   #23
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg regner med at spørsmålet egentlig er hva vi synes er minimum? For jeg antar det ikke er så mange som synes 11-12 er passe, mens 13-14 ikke er det.

Årsaken til spørsmålet er at vi holder på å sende inn byggesøknad på å bygge hus i hagen dit vi i tilfelle flytter selv. Men 1-10 år senere skal det overtas av noen andre og da bør soverommene være «passe» store for barn. For store er da også unødvendig ettersom man ikke utnytter plassen bra. Men ja, minimum hadde nok vært lurere for jeg skjønner ikke at noen kan mene at det er passe med et 6 m2 soverom. Jeg burde ikke ha tatt det ned ettersom det uansett er uaktuelt.

(Nå er det langt ifra sikkert at vi får lov å bygge et hus til på vår 3600 m2 timt pga gul liste, men det er noe annet).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 09:45   #24
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Jeg stemte 9-10. Når det er sagt hadde jeg som student et rom på 8m2, og uten at jeg har målt det minste rommet vårt (som er lillesøster sitt, uten kjellerstue) så tipper jeg det kan være 6-8 m2. Det er egentlig ikke plass til en seng på tvers der, men vi har en plassbygd løsning med skuffer under senga. Det er plass til madrass, men ikke ferdige sengeløsninger.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 10:05   #25
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Jeg svarte i forhold til minimum i alle fall, men når dere står fritt til å bygge som dere vil hadde jeg ikke bevisst valgt under 10 kvm.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 10:11   #26
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Jeg svarte 7-8 som minimum hvis man kan velge. Det minste vi har er omtrent 8. Det holder selv om det ikke er mye plass der. Vi har to soverom hvor det ene er en kvadratmeter eller to større enn det andre. Det største virker mye romsligere enn det minst. Jeg vil tro de er 8 og underkant av 10 kvadratmeter hver.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 10:28   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Om jeg skulle bygd og derfor kunne velge til en viss grad, ville jeg gått for 10-12 kvadratmeter.

Hos oss har forøvrig lillebror ca 6 kvadratmeter og lillesøster ca 7 kvadratmeter. Begge deler fungerer greit, men det er jo selvsagt litt smått. Spesielt hos lillesøster som har enorme mengde hobbystasj på rommet. Når hun har besøk, sitter de i senga. Lillebror har ennå en haug leker i stua og derfor egentlig greit med plass. Storebror fikk nytt rom da vi bygde ut kjelleren og det er nok på ca 10-11 kvadratmeter og har kjellerstua ved siden av.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 10:33   #28
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Her er barneværelsene ca. 14 m2. Da har de plass til stor skyvedørsgarderobe, bokhyller, skrivepult og seng uten at det er trangt.

Men hvis jeg skal si noe om minimum, så må jeg si at før vi bygde om og ut var det minste soverommet i huset på 6 m2 og det er for lite. Det gikk fint da storesøster sov i sprinkelseng og bare hadde en kommode med tingene sine i, men for barn og ungdom må det være større enn som så.

Jeg så noen over her sa at hvis de hadde et valg ville de ikke bygget med mindre enn 10 m2 rom og det må jeg si meg enig i.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 03-03-23 kl 10:58.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 11:20   #29
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Våre "barnesoverom" er 6,5 kvm og det er litt smått når man ønsker seg dobbeltseng i sen tenåringsalder. Eldste fikk derfor kjellerstuen for kanskje 7 år siden og yngste fikk to rom. (sitt eget og brorens gamle). Det er ikke optimalt for han som snart er 18 å ha rommene fordelt, for ingen av dem er egent for besøk. Han har seng og TV på det ene rommet, og stor gamingpult på det andre + en gjesteseng som vi har følt for å beholde etter at kjellerstuen ble tenåringsrom. Sengen brukes til mormorbesøk.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 12:12   #30
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Årsaken til spørsmålet er at vi holder på å sende inn byggesøknad på å bygge hus i hagen dit vi i tilfelle flytter selv. Men 1-10 år senere skal det overtas av noen andre og da bør soverommene være «passe» store for barn. For store er da også unødvendig ettersom man ikke utnytter plassen bra. Men ja, minimum hadde nok vært lurere for jeg skjønner ikke at noen kan mene at det er passe med et 6 m2 soverom. Jeg burde ikke ha tatt det ned ettersom det uansett er uaktuelt.

(Nå er det langt ifra sikkert at vi får lov å bygge et hus til på vår 3600 m2 timt pga gul liste, men det er noe annet).

Skjønner. Da ville jeg nok ha satset på 10-12m², og kuttet en kvadratmeter eller to ved behov hvis man ser at man trenger de et annet sted. Det er uhyre viktig at rommet er minst 2m bredt, og jeg ville nok sagt 2,10 eller 2,15m for da kan man få inn en dagseng (ramme) f.eks. og det vil gjøre rommet enda mer anvendelig.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 13:16   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

10-12 kvm med en fornuftig fasong høres topp ut. (Det var det broren min og jeg fikk da foreldrene mine bygget egentegnet hus.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 14:42   #32
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Mine har rom på 7 og 8 kvm. De er 10 og 14 år. De kunne godt ha vært litt større siden jeg ikke har noe ekstra oppholdsrom som kjeller- eller loftstue og det er litt begrenset med omøbleringsmuligheter. Men de har besøk av venner på rommene sine. Eneste som ikke går er å invitere en hel gjeng på overnatting. En hver er maks.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 16:51   #33
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Ungenes rom er 10-12 kvm med skråtak, og de har aldri klaget på størrelsen. Vi har ikke kjeller- eller loftstue i tillegg. De har plass til 120 cm seng, gamingbord med stoler, klesoppbevaring og tv.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-23, 20:27   #34
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Minste rommene er 9 kvadrat med skråtak, tenker det er helt ok i grunn. Mindre enn det ville jeg ikkr hatt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-23, 06:31   #35
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Vi har alltid hatt små barnerom, 6-8 kvm og det har egentlig funket helt greit. Yngstes rom er vel på nesten 7 kvm og det utrolig hvor mange lange, blide og bråkete 14-åringer det går an å trøkke inn på det rommet. Men de kan ikke sove der, det er bare plass til en overnattingsgjest. Når de er flere som overnatter får de lov til å bruke stua og vi har madrasser på gulvet.
Skulle jeg bygget hus ville jeg valgt 10 kvm store barnerom.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-23, 08:19   #36
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

18-åringen sitt rom er rett under 8 kvadrat. Det går greit. Han på 14 har fått det største.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-23, 08:42   #37
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor stort er et passe stort barne-/ungdomsrom når man har en kjellerstue i tille

Våre barn har hvert sitt rom på ca 15 kvm. Godt med plass til både det de trenger og overnattingsgjester. Vi har ikke kjellerstue, men de disponerer også gjesterommet som "sitt" rom, de bruker det blant annet til å binge film sammen med venner siden det er en diger vinkel-gjestesofa der, så de har godt med plass totalt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no