Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-10, 11:55   #1
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Jeg lurer på hva som er tryggest og gir best varme av de forkjellige ovnstypen når er fyrer med strøm. Vifteovn, oljeovne eller panelovn? Finnes det noen andre typer jeg har glemt?

Oljeovn er det vi har nå. Men jeg har jo lest at den kan være farlig, har jo lest litt om det i media i det siste. Ikke blir det så veldig varmt heller med disse to oljeovnen vi har nå.

Så jeg vuderer og kjøpe panelovner i dag. Vi kan ikke sitte og fryse her hjemme.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 11:58   #2
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Vi har en knallgod frittstående på gulvet strømovn fra BEHA. Den kan settes på 1000 eller 2000 eller 2000 med vifte, og varmer veldig godt. Termostat. Den står på hele døgnet nå, og er trygg. Kjøpte på expert i fjor.vEneste vi bruker i første etg i tillegg til varmekabler i gulvet.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 12:09   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Vi kjøpte noen ovner på Clas Ohlson;
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=88751765

Koster nesten ingenting, og blir varme på et blunk. Har fungert veldig godt nå i kulden.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 12:16   #4
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Vi har en knallgod frittstående på gulvet strømovn fra BEHA. Den kan settes på 1000 eller 2000 eller 2000 med vifte, og varmer veldig godt. Termostat. Den står på hele døgnet nå, og er trygg. Kjøpte på expert i fjor.vEneste vi bruker i første etg i tillegg til varmekabler i gulvet.

Er det de varmesøylen? Vi hadde den før varmet godt, men den fikke seg et skikkelig smell i her i vår. Så den virker ikke lengre, og det er veldig dumt. Var veldig fornøyd med den, praktisk med timer når ovner skulle slå seg på.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 14:27   #5
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Jeg har sånne på andre vinteren nå og er veldig fornøyd.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 14:28   #6
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Glemte lenke: http://www.wimpel.no/Produkter.aspx?docid=195

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 14:36   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Vi har lånt en sånn frittstående oljeradiator i forbindelse med at varmepumpen vår har gått i dvale i sprengkulda. Den er stygg, skal ikke være videre brannsikker og varmer dårlig. Jeg kan med andre ord avbefale slike ovner.
(Den ligner på denne typen)


Ellers har vi en kombinert stråle- og vifteovn av typen under, og den er effektiv, men veldig brannfarlig i hus med små barn. (Treåringer vil visst ikke ta et nei for et nei når man sier at de ikke får legge papirer eller klær over ovnen.)


Som permanent elektrisk varmekilde er det ingen ting som fungerer sikrere enn gode panelovner i hus der det bor barn, av de tre alternativene du lister opp, etter min mening.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 14:38   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Forøvrig har du glemt varmepumpe, som er et veldig godt alternativ. De bråker en del og er ikke pene å se på, men de er billige i drift, effektive og gir behagelig varme. Ulempen (som vi erfarer sterkt på kroppen i disse dager) er at de ikke er egnet for ekstremkulde. Vår konker ut ved -15 grader. Med andre ord trenger man backup varmekilder når man har varmepumpe som hovedvarmekilde.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 22:10   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Er det de varmesøylen? Vi hadde den før varmet godt, men den fikke seg et skikkelig smell i her i vår. Så den virker ikke lengre, og det er veldig dumt. Var veldig fornøyd med den, praktisk med timer når ovner skulle slå seg på.

Varmesøyle? HVa mener du? De likner på de fra Clas Olson som er avbildet her, og det er ikke timer på den. Men jeg var inne på Expert og prøvde å finne bilde nå, men jeg fant ikke.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 22:46   #10
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Varmesøyle? HVa mener du? De likner på de fra Clas Olson som er avbildet her, og det er ikke timer på den. Men jeg var inne på Expert og prøvde å finne bilde nå, men jeg fant ikke.

Det var denne jeg mente, BEHA varmesøyle:


Og her står det litt om den:
Markedets mest innovative vifteovn!


Beha VS2000 Varmesøyle er en moderne vifteovn på hele 2000 watt med tidløst design. Enkel å plassere. VS2000 har digitalt display, elektronisk termostat og elektronisk visning av romtemperaturen. Den har et arbeidsområde fra 15 - 28°C, og har to effektinnstillinger; 1000/2000 watt. Beha VS2000 leveres med fjernkontroll, slik at du slipper å forlate godstolen for å betjene ovnen. Elektronisk timerfunksjon er en selvfølge på en så moderne ovn. Du kan programmere på en svært enkel måte at ovnen skal slå seg av selv, etter en valgfri periode fra 0,5 til 7,5 timer. Sikkerheten er heller ikke glemt, da VS2000 har en svært effektiv veltesikring og overopphetingsbeskyttelse. Ovnen er utstyrt med en elektronisk ioniseringsfunksjon som nøytraliserer alt støv som passerer gjennom ovnen. I tillegg har den et avtagbart og vaskbart luftfilter. Ovnen fordeler varmen i rommet veldig bra, ved at den kan innstilles til å oscillere eller svinge fra side til side.

Vi har hatt denne tidliger, med det ble ødelagt av er høyt fall fra en hylle i boder i sommer.

Tror det er gangske så sikker. Men vi vudere og kjøpe en panelovn eller to også, jeg må bare finne ut hvor de kan henge. De er jo ikke så pen. Og vinduen våre er veldig lavt nede mot gulvet her i leiligheten, men untak av soverom og der vil jeg ikke ha ovner.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 22:49   #11
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Varmepumpe har jeg sett på, men den er jo mindre pen da. Og vi har aldri hatt noen problemer med og holde det varmt her hjemme tidligere. Begynner og lurer på om det er noe med ventilasjonsanlegge vårt. Det blåser ut veldig kald luft, og det er vel ikke normalt?

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:06   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.491
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Er alle frittstående oljefylte ovner farlige? Eller gjelder det bare de billige typene?
Jeg er fornøyd med min, som ikke var helt billig - men sånn er det når man skal kjøpe varmeovn i mai, da er det lite utvalg igjen i butikkene (kjøpte den på Elkjøp, men tydeligvis ikke i sortimentet lengre).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:15   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Det som var problemet med oljeovnene var vel at de lakk?
Jeg overhørte en selger på en Expertbutikk og det han sa var at det var viktig at den fikk stå noen timer stille etter at den var flyttet, før man satt den på. Men om det bare gjaldt når den var ny vet jeg ikke.

Problemet med varmepumpene når det er så kaldt som det er nå er at den henter jo luft utenfra, den luften er veldig kald, og varmepumpene har ikke kraft nok til å varme opp denne luften. Derfor stopper de. Det finnes pumper som er dimensjonert for det, men også disse sliter med å varme opp den kalde uteluften og effekten blir dårligere.

Jeg vil tro at panelovner som henger på veggen er det sikreste på alle måter. I tillegg er det jo også mest riktig å plassere varmekilden der hvor varmetapet er størst - under et vindu - hvor man ofte har et "kulderas".

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 00:03   #14
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

En watt er en watt, spiller ingen rolle hva slags ovnstype det er, men jeg ville valgt panelovner fremfor oljeovner da jeg ikke stoler helt på oljeovnene samt at de ikke skal brukes konstant.

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 11:03   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

En watt er en watt, spiller ingen rolle hva slags ovnstype det er, men jeg ville valgt panelovner fremfor oljeovner da jeg ikke stoler helt på oljeovnene samt at de ikke skal brukes konstant.

Tøys. Det er stor forskjell på hvordan ulike ovner sprer varmen, og hver ovntype til sitt bruk. En vifteovn sender varmen rett frem, og gir god varme på forsiden, men ingen på baksiden. En frittstående radiator fordeler varmen jevnt til alle kanter, men avgir mindre varme i hver retning. En panelovn er ekstra godt egnet til å forhindre kulderas fra vinduer, osv.

Man kan ikke bare sette inn ovner i fullstendig tankeløshet og tro at antall watt er det avgjørende for om man klarer å varme opp eller ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 11:32   #16
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Jeg syns det blir god varme fra oljeovner. Jeg vet at det har vært noe problemer med ovner som lekker og branntilløp pga ledninger som har blitt ødelagt pga mye flytting av ovnene. Det er derfor viktig å sjekke ovnen regelmessig.

I forhold til små barn i hus så er panelovner veldig greit.

Varmesøyle har vi også, men den står stua bort i boden. Den gir ikke varme i det hele tatt nesten. Den bråker noe voldsomt også så jeg anbefaler den ikke.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 11:33   #17
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Oljeradiatorer fra Gnosjö Klimatprodukter har vi,
de gir en utrolig lun og god varme(festes på veggen som en panelovn).
Vi kjøpe de på Smart Club for to tre år siden:

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:43   #18
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tøys. Det er stor forskjell på hvordan ulike ovner sprer varmen, og hver ovntype til sitt bruk. En vifteovn sender varmen rett frem, og gir god varme på forsiden, men ingen på baksiden. En frittstående radiator fordeler varmen jevnt til alle kanter, men avgir mindre varme i hver retning. En panelovn er ekstra godt egnet til å forhindre kulderas fra vinduer, osv.

Man kan ikke bare sette inn ovner i fullstendig tankeløshet og tro at antall watt er det avgjørende for om man klarer å varme opp eller ikke.

Klart de varmer på forskjellige måter, men HI skriver bare at hun ønsker en eller annen type ovn, ikke til hvor hun skal ha den

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:12   #19
Marlen
Superaktiv
 
Marlen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Innlegg: 332
Marlen er litt kul
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Panelovner er nok det tryggeste alternativet. Men om det gir mest varme vet jeg ikke..
Vi har glamox panelovner med tidsstyring. f.eks, dag eller natt senking.

__________________
Storesøster 05
Lillebror 08
Marlen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:37   #20
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?

Det er viktig å ha varmeoven med termostat for å holde strømforbruket nede, ellers er det hvert til sitt bruk.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no