Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-17, 18:44   #1
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Mulig en litt klønete overskrift, men jeg er på jakt etter retningslinjer i forhold til kontaktlærer og stabilitet i forhold til elever.

Vi har akkurat fått brev om at vår 2 klassing får sin 4 kontaktlærer, og 5 klassingen får sin 5 kontaktlærer.

Jeg vet at det er mange grunner til at lærerbytter må foretas, men ut fra det jeg har kunnet finne ut til nå, så tenker jeg at dette handler mye om dårligedelse.

Finnes det noen knagger jeg kan henge dette på utenom frustrasjoner i forhold til manglende stabilitet, og at barna mine antakeligvis aldri vil oppleve å møte samme lærer igjen etter en sommerferie?

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 18:54   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Jeg tror at svaret er nei.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 18:54   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Nei det gjør nok ikke det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 18:58   #4
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Takk for svar. Det hadde vært veldig greit å ha noe håndfast å ta tak i....

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 19:16   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Nei, det gjør nok ikke det. Grunnene til kontaktlærerbytte er nok forskjellige, men dårlig ledelse er nok en grunn ja.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 19:17   #6
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Nei gjør nok ikke det. Mange bytter her også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 19:20   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Det har vært en del bytter i storebrors klasse, og det blir et bytte nå igjen, men de får tilbake henne de hadde i tredje og fjerde klasse(begynner i syvende) så det er iallefall et kjent fjes. Jeg håper nå at hun blir værende som lærer og at hun følger dem ut 10.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 19:24   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Eldste hadde 8-9 lærere på 7 år.

5. klassingen er på sin 4. Men hun skal de ha neste år også.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 19:41   #9
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Eldste hadde 8-9 lærere på 7 år.

5. klassingen er på sin 4. Men hun skal de ha neste år også.

8-9 kontaktlærer på 7 år? Det er mange.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 19:47   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Tviler på det. Eldste har hatt mange bytter.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 10:43   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Vi er heldige, tredjeklassingen begynner i fjerde med samme lærer hele veien. Fetteren begynner i andre klasse over ferien og da med sin tredje kontaktlærer. (naboskole)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 15:53   #12
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Finnes ikke retningslinjer, men en god skoleledelse velger kontaktlærere som funker, og lar elevenes beste komme foran lærerens beste der det er mulig. Mitt inntrykk er at det er en haug med personlige og praktiske hensyn man må passe på, og så kommer elevene aller sist. Ikke alle skoler er slik, men litt for mange. Dessverre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 20:25   #13
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Høres voldsomt ut! Stakkars elever.
Vi har vært utrolig heldige med minstemann. Han får samme lærer neste år som han har hatt de siste 6 årene. Og hun er virkelig fantastisk.
Snuppa hadde to på syv år.

Skjønner godt du skulle ønske at det fantes retningslinjer for det. Men jeg ser også at at det kan være vanskelig å faktisk gjennomføre. Det kan være mange ulike årsaker til at det må gjøres et bytte.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 20:43   #14
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Finnes ikke retningslinjer, men en god skoleledelse velger kontaktlærere som funker, og lar elevenes beste komme foran lærerens beste der det er mulig. Mitt inntrykk er at det er en haug med personlige og praktiske hensyn man må passe på, og så kommer elevene aller sist. Ikke alle skoler er slik, men litt for mange. Dessverre.

Du treffer spikeren midt på hodet her tror jeg. Veldig fortvilende.
Rektor svarte meg i dag at "når sånne situasjoner oppstår vil vi ha et ekstra stort fokus på å unngå skifte de neste årene". Jeg lurer på hva de da fokuserer på, vi har i hvert fall ikke sett noen resultater av det. En "sånn" situasjon har jo oppstått fryktelig mange ganger for begge mine i hvert fall.

Jeg er irritert over å bli avspist med standardfraser som ikke stemmer med vår virkelighet.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 21:30   #15
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Min snart 6 klassing får sin 5 kontaktlærer til høsten igjen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 21:58   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Det er ikke alltid at kontaktlærerbytte er en negativ ting da. En av snuppas lærere er jeg veldig glad for at hun bare hadde i ett år.

Mens andre ganger er det litt håpløst med stadige bytter. Jeg ser den.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 22:39   #17
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er ikke alltid at kontaktlærerbytte er en negativ ting da. En av snuppas lærere er jeg veldig glad for at hun bare hadde i ett år.

Mens andre ganger er det litt håpløst med stadige bytter. Jeg ser den.

Enig i det Tjorven. Jeg mener ikke at de trenger å ha samme lærer fra 1-7. De aller fleste har godt av et bytte (eller to) i løpet sv barneskolen. Men 4 bytter fra 3 klasse er drøyt synes jeg. Spesielt for de barna som har utfordringer og trenger kontinuitet. Og ikke minst for de som aldri krevernoe eller markerer seg, som er "snille" og fort kan bli litt usynlige.

Mine egne barn tror jeg skal takle det greit, men det er et mønster her som bør brytes opp fra skoleledelsens side.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 13:38   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Velkommen i klubben. Vår 3. klassing har nå sin 5. kontaktlærer. På femte forsøk ble det riktignok veldig bra og vi får gudskjelov beholde denne. Det er ikke usunt med et bytte, men omtrent hvert halvår har ikke vært bra for min 8-åring.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 14:33   #19
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Min snart 5 klassing skal til på sin 4 kontaktlærer nå. I tillegg har de hatt to perioder med vikar pga. foreldrepermisjon. Men det skal sies at det var veldig positivt at de delte klassen etter 1 klasse, for det er bedre med 16 i klassen enn 32. Og da måtte jo ene halvdelen få ny lærer.

Men nå får de heldigvis samme lærer som storesøster har hatt, en god lærer som hun hadde i 4 år sammenhengende. Så forhåpentligvis betyr det at de får ham ut barneskolen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 14:38   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?

Jeg sitter i FAU-styret, og jeg kjente at jeg hadde skikkelig middels sympati med den foreldregruppa som lagde et lite helvete på disse tider i fjor fordi de måtte bytte lærer. Klassen hadde hatt den samme læreren i 4 år og var aldeles illsinte over å måtte bytte.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no