Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Har bunadspolitet tatt monopol på folkekulturen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-17, 12:10   #1
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har bunadspolitet tatt monopol på folkekulturen?

Fra Dagbladet i dag: http://www.dagbladet.no/kultur/husfl...turen/67594111

Jeg er jo ikke enig i dette, men opplever det heller som at folk ikke egentlig forstår helt hva bunad er. Det kan virke som at mange tror bunaden er noe man fant tilfeldigvis ved en arkeologisk utgraving, og at dette er "folkesjela" vår som manifesterer seg i disse draktene. Men det er det jo ikke! Bunaden har blitt et tradisjonsplagg fordi vi har gjort dem til det.

En bunad er vel i beste fall inspirert av draktene slik de var i Norge for lenge siden. Mønstrene er fra lokale ting og eiendeler man har funnet, som fat, dører ol. Også har man designet litt, lagt til litt og trukket dra litt og endt opp med en drakt man har tatt patent på, som et hvilket som helst produkt. Man kan jo selvfølgelig finne opp sin egen bunad og gjøre hva man vil, men i det man bestemmer seg for en spesifikk bunad, så er det vel naturlig at man forholder seg til opplegget til de som har opphavsretten?

Jeg skjønner ikke urimeligheten i dette. Har jeg misforstått noe?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:21   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har bunadspolitet har tatt monopol på folkekulturen?

Jeg synes også det der er en litt absurd greie. Men samtidig tenker jeg at de har jo jammen meg promotert bunad som noe felleseie, noe nasjonalt og noe ekte. Det er jo minst like absurd at det bare er ekte bunader som er gode nok, mens festdrakter, som jo kan være akkurat like inspirert av eldre skikker, stoffer og mønstre, blir sett på som noe mindreverdig. Egentlig er hele folkedraktskulturen i Norge litt kvalm.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:26   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har bunadspolitet har tatt monopol på folkekulturen?

Jeg skjønner hva du mener Joika, og synes også innlegget oser av uvitenhet.

Her er et (etter min mening) mer fornuftig blogginnlegg om samme temaet.
http://frustorlien.blogspot.no/2017/...dene-vare.html

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:27   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har bunadspolitet har tatt monopol på folkekulturen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes også det der er en litt absurd greie. Men samtidig tenker jeg at de har jo jammen meg promotert bunad som noe felleseie, noe nasjonalt og noe ekte. Det er jo minst like absurd at det bare er ekte bunader som er gode nok, mens festdrakter, som jo kan være akkurat like inspirert av eldre skikker, stoffer og mønstre, blir sett på som noe mindreverdig. Egentlig er hele folkedraktskulturen i Norge litt kvalm.

Men blir bunader promotert noe særlig da? Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste bunadsannonse fra Husfliden eller Fru Lyng feks.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:38   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har bunadspolitet har tatt monopol på folkekulturen?

Både og. Jeg synes moren her også er litt urimelig - hvorfor i alle dager ønsker hun å kjøpe kun stoff fra Husfliden? Det finnes masse brokade, damask, ulldamask, vadmel, lin etc fra andre steder? Det er jo nettopp fordi hun ønsker seg det "autentiske" uttrykket (vi kan godt diskutere hvor autentisk det er, jeg er enig med henne i at generelt sett er bunad et rimelig nytt plagg). Men når hun ønsker seg dette spesifikke uttrykket som husfliden har patent på - så er det jo ikke urimelig at dette gjøres på husflidens premisser?

Jeg går jo ikke på en restaurant og forlanger å få kjøpe indigrensene og oppskriften for å lage samme maten som restauranten gjør ... Enten gjør jeg jo alt selv (finne oppskrift, kjøpe verktøy, kjøpe vin, kjøpe indigrienser, lage mat) eller så går jeg jo ut å kjøper maten ferdig. Jeg ser godt at det kan være behov for å kjøpe "halvfabrikata" også. Og jeg synes det er litt rart at hun i artikkelen opplevde dette som et problem. I Trondheim hvor jeg bor, er det helt vanlig å kjøpe bare stoffet og sy selv eller at privatpersoner syr. Husfliden har også eget kurs for brodering av skjorte, med direktesalg av stoff fra Husfliden.

PS! Har akkurat vært på foredrag med han som har butikken Reinhekla (butikken anbefales for de som har anledning!) og som har kontruert Orkdasbunaden. Så jeg er proppa full av forskjellen mellom en folkedrakt og bunad. Og også mye av bunadshistorien.

De aller søteste bunadene som ble vist på foredraget, synes nesten jeg var de som var laget under krigen - manko på alt av stoff så de ble sydd i fallskjemsilke (=nylon)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:41   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har bunadspolitet tatt monopol på folkekulturen?

Ser jeg kanskje kunne ha nøyd meg med å være enig med deg Joika ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:44   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har bunadspolitet tatt monopol på folkekulturen?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ser jeg kanskje kunne ha nøyd meg med å være enig med deg Joika ...

Jeg er i alle fall enig med deg. Syntes også sammenligningen med resturantmaten var veldig bra!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:48   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har bunadspolitet tatt monopol på folkekulturen?

sagt mye bra allerede, så kan bare si meg enig. Vil du ha den "ordentlige" bunaden, eller synes du ikke det er "nøye" - valget er ditt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:49   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har bunadspolitet har tatt monopol på folkekulturen?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men blir bunader promotert noe særlig da? Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste bunadsannonse fra Husfliden eller Fru Lyng feks.

Da ser vi nok reklame fra ulike steder, for jeg ser mye reklame fra dem. Men det er jo ikke noe nytt at reklame i dag er spisset mot hver enkelt, og ikke overraskende at jeg får bunadsreklame.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 12:55   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har bunadspolitet har tatt monopol på folkekulturen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Da ser vi nok reklame fra ulike steder, for jeg ser mye reklame fra dem. Men det er jo ikke noe nytt at reklame i dag er spisset mot hver enkelt, og ikke overraskende at jeg får bunadsreklame.

Nei, jeg ser jo ikke akkurat etter ny bunad om dagen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no