Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-16, 15:31   #1
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Akademikerne er i streik fordi man ikke blir enige med Spekter, arbeidsgiverorganisasjonen for statlige ansatte, men også for teatre, studentsamskipnader, transport, Posten etc etc.


Konflikten dreier seg om arbeidsgiverne skal ha rett til å inngå arbeidsplaner med hver enkelt ansatt, eller om man skal ha felles vaktplaner, altså at alle i et vaktlag går i en rullerende turnus slik at alle jobber like mye og at turnusen er balansert slik at man har høyintense perioder som etterfølges av perioder med lavere intensitet.

Forhistorien her er at Legeforeningen inngikk avtale i 1996 om at det var greit at legene skulle bli unntatt fra arbeidsmiljøloven (som spesifiserer at arbeidstakere i Norge skal bare jobbe 9 timer i døgnet og ikke mer enn 38 timer i uka), slik at leger har andre regler, og kan settes opp med vakt på 19 timer og jobbe opp mot 60 timer i uka.

Så sånn har det vært i 20 år. Og grunnen til at det har gått (vel, det er jo hardt og mange greier det jo ikke) er at turnusen stadig blir flikket på, vi ordner det jo selv, sånn "den onsdagen der er tung, kan vi ikke flytte den til uka etter" slik at de er så bra som det går.
Det betyr også at tillitsvalgt kan se gjennom ukene i vaktplanen og sjekke at vi ikke går over grensa på timeantall. (Sånn bortsett fra at arbeidsgiver innfører ukeskillet sånn som det passer dem slik at jeg har flere perioder hvor jeg jobber over 70 timer på 7 dager). Det er en tung jobb, det er vanskelig å regne ut. Men det gjøres nå den ene gangen man endrer turnusen.

Nå vil ikke Spekter ha det sånn lenger. De vil sette folk inn når de vil. Det vil i praksis si at når en er borte i pappaperm i 10 uker (ingen ber om mer enn hva de har rett på, ellers mister de jobben), så legges vaktene til den personen utenfor den perioden, slik at de må jobbe de inn både før og etter.

I sommer var det 5 vakter i min vaktplan som jeg ikke kunne ta fordi jeg da var i ferie, som da tilfalt de kollegaene som ikke hadde ferie. Nå vil Spekter legge alle mine vakter slik at jeg må jobbe inn min egen ferie. Jeg får dem i mai og august i stedet. Det er jo kjempelurt for dem, for da trenger de ikke betale ekstra for at jeg er i ferie! Jeg er jo min egen ferievikar!

Dette er ikke søkte eksempler, det er akkurat sånn det er ved de sykehusene hvor de har snikinnført individuelle planer. Folk jobber inn sin egen permisjon, de jobber inn vakter for å gå på kurs som er obligatoriske. I tillegg er det en ekstrem fryktkultur på sykehusene slik at de som ikke er populære vil få mer helgevakter, mer jobb på helligdager og flere vakter enn andre.

Tillitsvalgte kommer ikke til å greie å sjekke at man har lovlig timeantall, i stedet at man sjekker ukene i turnusen (typisk 10 uker som gjentar og gjentar seg) en gang, så må man derfor sjekke for hver eneste lege, og for 52 uker i året.

Den klare konsekvensen er at da har vi ikke vern lenger, vi har ingen fagforening som kan støtte oss i det problemet som vi alltid har med ledelsen, nemlig for høyt timeantall.

Jeg er dypt bekymret, jeg jobber på en avdeling med sinnsykt arbeidspress og uten det kollektive vernet som ligger i at vi har den samme vaktbelastningen, så blir det alt for skummelt å samtidig ikke kunne vernes av arbeidsmiljøloven.

Spekter sier at de ønsker individuelle arbeidsplaner for å ha større forutsigbarhet, dette er selvfølgelig tull. En turnus som ruller og går i årevis kan man vanskelig konkurrere med. Vi vet allerede nå hvem som har vakt på hvilken dag i 2020. De gjør dette for å kunne bryte ned det kollektive vernet.

Dersom Spekter vinner med dette, til tross for at leger jobber så mye allerede, ligger psykologene, sykepleierne, fysioterapeutene, transportarbeidere og alle andre som jobber skift syltynt an. Dette er en konflikt som går rett på fundamentet i norsk arbeidsliv.

Jeg ber derfor alle om å støtte akademikerne i streiken.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:35   #2
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Takk for god forklaring, jeg støttet allerede høylydt saken, og enda mer nå.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:37   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Ja, errugæærn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:37   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:39   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Takk for god forklaring. Jeg støttet selvsagt streiken i utgangspunktet, men dette understreker jo viktigheten.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:42   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Etter ti år med sykehusopphold i ryggsekken, hvor jeg ble vitne til hvor sykt mye leger jobber, så skal jeg love deg at er det en ting jeg støtter helhjertet, så der det denne streiken.

(Jeg er sikker på at den ene legen Lillemann hadde rett og slett bodde på sjukehuset, for uansett når, til hvilken tid på døgnet, til hvilken dag i uka, ungen ble hasta inn på sjukehuset, så var det dr Thomas som tok i mot ham.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:42   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Spekter er den verste arbeidsgiverorganisasjonen jeg har vært borti, og jeg støtter dere så det holder.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:44   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Takk for veldig god forklaring. Jeg har hele tiden støttet Akademikerne i denne saken, jeg synes det er helt hårreisende at leger har den arbeidsbelastningen som de har. Dere er ikke supermennesker, selv om det virker som om det er den gjengse oppfatning av dere fra ulike hold. Leger skal kunne jobbe hur lenge som helst i strekk og forventes å være på topp hele tiden, og det er jo galematias. Jeg vil ha en lege som er uthvilt, takk, ikke en som er i sin 19. arbeidstime i strekk.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:47   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Jeg synes det er fullstendig vanvittig at det er høyere krav til hviletid og korte arbeidsdager for en gaffeltruckfører enn for en lege.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:47   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Sånn sett fra sidelinjen, så er det strengt forbudt for off-shorearbeidere å jobbe mer enn 18 timer. Da blir man sendt i seng. Og om noe skjer, og PTIL kommer på besøk så ligger man syltynt an.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:48   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Takk for forklaring. Eg har ikkje skjønt at dei reelle konsekvensene av dette med individuell og kollektiv avtale og har lurt på kva streiken eigentleg handler om.

Kan eg bare spørje, folk som jobber turnus ligg vel på 1500-og noko årstimar, som kompensasjon for tøff arbeidstid, stemmer ikkje det? Korleis blir det med tanke på ferieavvikling? Vil Spekter sitt forslag ramme antall årstimar, eller vil fulltidsjobb vere definert til like mange arbeidstimar i året uansett?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:49   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes det er fullstendig vanvittig at det er høyere krav til hviletid og korte arbeidsdager for en gaffeltruckfører enn for en lege.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Sånn sett fra sidelinjen, så er det strengt forbudt for off-shorearbeidere å jobbe mer enn 18 timer. Da blir man sendt i seng. Og om noe skjer, og PTIL kommer på besøk så ligger man syltynt an.

Det er akkurat det, jeg forstår ikke hvorfor legene er i sånn særstilling? Er det fordi det er så høye krav til å komme inn på studiene, og at man likestiller "smarte mennesker" med "mennesker som ikke trenger å sove for å gjøre en god jobb"? Jeg forstår det bare ikke.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:51   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes det er fullstendig vanvittig at det er høyere krav til hviletid og korte arbeidsdager for en gaffeltruckfører enn for en lege.

Ikke sant? Vi har alt for lange vakter og bør jobbe for at vi sier opp avtalen med at vi skal kunne unntas fra arbeidsmiljøloven.

Det var sikkert greit før i tiden da vaktene var rolige, men antallet innleggelser øker år for år slik at vaktene på sykehusene er uforsvarlig lange. Jeg er ape dum kl 5 på natten når jeg har jobbet i ett fra kl 16 dagen før, og gjør ikke en god jobb i det hele tatt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:53   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes det er fullstendig vanvittig at det er høyere krav til hviletid og korte arbeidsdager for en gaffeltruckfører enn for en lege.

Ja, det er helt sprøtt!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:55   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Jeg har hele tiden støttet denne. Jeg kjenner han som er leder i YlF og han er ganske god til å fortelle om saken gjennom SoMe. Men elt alvorlig, så går jo dette på pasientsikkerheten løs, og det sikrer ikke at vi får de beste legene men de som klarer seg lengst uten søvn. Det er ikke noen god løsning.

Heia dere!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:55   #16
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er akkurat det, jeg forstår ikke hvorfor legene er i sånn særstilling? Er det fordi det er så høye krav til å komme inn på studiene, og at man likestiller "smarte mennesker" med "mennesker som ikke trenger å sove for å gjøre en god jobb"? Jeg forstår det bare ikke.

Det har ikke vært nok leger til at det går rundt på sykehus uten unntak fra Arbeidsmiljøloven. Det har ingenting med hvor smarte eller dumme vi er å gjøre.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 15:56   #17
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det har ikke vært nok leger til at det går rundt på sykehus uten unntak fra Arbeidsmiljøloven. Det har ingenting med hvor smarte eller dumme vi er å gjøre.

Men da burde jo løsningen (i en perfekt verden) være å ansette flere leger, ikke presse mer arbeid på de stakkarene som er der.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 16:04   #18
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Takk for forklaring. Eg har ikkje skjønt at dei reelle konsekvensene av dette med individuell og kollektiv avtale og har lurt på kva streiken eigentleg handler om.

Kan eg bare spørje, folk som jobber turnus ligg vel på 1500-og noko årstimar, som kompensasjon for tøff arbeidstid, stemmer ikkje det? Korleis blir det med tanke på ferieavvikling? Vil Spekter sitt forslag ramme antall årstimar, eller vil fulltidsjobb vere definert til like mange arbeidstimar i året uansett?

Det kan være at jeg ikke helt skjønte spørsmålet ditt, men de sier jo at de ikke endrer antall årstimer, de fordeler de bare litt annnerledes.

Men i praksis så vil det jo si at man jobber flere timer i året siden de erstatter 5 normaluker med 5 lavintensitetsuker.
Hvordan det blir med andre skiftarbeidere vet jeg ikke hvordan det blir.

Heldigvis får vi støtte av veldig mange andre fagforeninger, de skjønner at det er grunnleggende arbeiderrettigheter som står på spill.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 16:13   #19
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Jeg støtter streiken, for å starte med det som er viktig.

Jeg har også et par spørsmål.

Når du skriver at du må jobbe inn din egen ferie. Vil det da si at du samlet sett i løpet av ett år vil få økt antall arbeidstimer?

Slik jeg leser innlegget ditt så er den største faren her at reguleringen av antall timer i strekk og antall timer over en periode vil bli svekket, og at det er det største problemet. Stemmer det? Altså at du kan måtte jobbe uforsvarlig mange og lange vakter over en gitt tidsperiode?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-16, 16:17   #20
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Takk for grundig gjennomgang! Jeg må innrømme at jeg er en smule forutinntatt mot Akademikerne som fagforening på grunnlag av andre områder (krav om individuelle forhandlinger fremfor kollektive lønnsavtaler i universitetssektoren) og derfor hadde jeg heller ikke fått med meg innholdet i denne streiken skikkelig.

Dumt spørsmål, men er Akademikerne den eneste aktuelle fagforeningen i denne konflikten?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no