Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når foretas det obduksjon?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-11, 23:12   #1
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når foretas det obduksjon?

Sitter og diskuterer med en venninne, og vi lurer på om det er slik at alle dødsfall obduseres, eller bare når dødsårsak er ukjent? Er det noen som vet hva som er vanlig praksis? (Vi planlegger ikke å myrde noen altså, vi bare diskuterer hvorfor det tar så lang tid mellom død og begravelse..)

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:14   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Jeg tror i hvert fall de pleier å obdusere når relativt unge folk dør helt plutselig. Min far gjorde det, ramlet bare om i en alder av 47 år, og han ble "automatisk" obdusert.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:14   #3
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Jeg vet ikke nok om hva som utløser en obduksjon, men det er i hvert fall ikke slik at alle lik obduseres. Heller ikke flertallet.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:20   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Det er egentlig ganske få obduksjoner, det er dyrt. Det er to typer obduksjon, rettsmedisinsk som politiet rekvirerer og betaler og medisinsk som rekvireres og betales av sykehusene. Det første skjer ved mistenkelige dødsfall, det siste skjer ved dødsfall der man ikke vet årsaken eller man har mistanke om at det var feil diagnose/feil behandling eller noe annet man bør få klarhet i etter et dødsfall. Er man 90 år blir det dog ikke obduksjon selv om dødsårsaken er ukjent.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:27   #5
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Er det automatikk i obduksjon når noen dør hjemme, selv om sykdomsforløpet er kjent?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:28   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Er det automatikk i obduksjon når noen dør hjemme, selv om sykdomsforløpet er kjent?

Nei.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 01:07   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Er det automatikk i obduksjon når noen dør hjemme, selv om sykdomsforløpet er kjent?

På ingen som helst måte. Hvis dødsårsaken er kjent, er hovedregelen at det ikke blir obduksjon. Det foretas få obduksjoner, dette er nemlig også et pengespørsmål.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 01:36   #8
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Takk for svar

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:36   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Faren min ble obdusert. Jeg fikk opplyst at det ble gjort fordi han døde alene, og at det var ukjent dødsårsak. Den første rapporten fikk jeg allerede etter kort tid, der jeg fikk vite at det ikke hadde skjedd noe kriminelt. Men den endelige rapporten forelå ikke før etter åtte uker.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:39   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Er det automatikk i obduksjon når noen dør hjemme, selv om sykdomsforløpet er kjent?

Nei. Det var aldri et tema når faren min døde hjemme. (av kreft)

Vi ble spurt om vi ønsket obduksjon når sønnen vår døde, men det var ingen føringer den ene eller andre veien.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:47   #11
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Min stefar døde av "hjertestans" som 65-åring, og han ble obdusert. Dette for å finne årsaken til hjertestansen, det kom veldig brått på. Jeg lurer på om det hadde noe å si at min mor gjerne ville vite hvorfor det skjedde og at min svoger som er lege anbefalte det?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 11:11   #12
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

På ingen som helst måte. Hvis dødsårsaken er kjent, er hovedregelen at det ikke blir obduksjon. Det foretas få obduksjoner, dette er nemlig også et pengespørsmål.

Ok, takk for svar. Da min bror døde hjemme (av kreft) fikk vi inntrykk av fra begravelsesbyrået at dette var noe som ble gjort når unge mennesker døde hjemme, men det kan godt hende at vi bare ble spurt om vi motsatte oss det hvis det ble aktuelt, jeg er nok litt tåkete i hukommelsen rundt akkurat det.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 11:21   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

.....


Sist redigert av -ea- : 28-04-17 kl 23:07.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 01:08   #14
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

...så hadde han vært sykemeldt i nesten ett år pga hjerteproblemer, så sånn sett....

Min erfaring er at ved slike dødsfall så antar man at det er en kjent medisinsk problemstilling som er dødsfallet og dermed ingen obduksjon...

Jeg har inntrykk av at det stortsett bare er de "mistenkelige dødsfallene" som blir obdusert + noen få til.
Med mistenkelig dødsfall så mener jeg når noen dør uten en sannsynlig årsak og hvor ofte hendelsesforløpet er uklart.

Men dette er litt "etter" mitt fagfelt så jeg er på ingen måte noen fasit...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 01:30   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Det er sjeldent, ja. Noe som vel er fornuftig, siden det koster såpass mye.

Faren min døde jo helt plutselig ut i fra intet når han var noen-og-femti. I ettertid har jeg tenkt at det hadde vært fint å få vite en dødsårsak. Legen kom bare med vage teorier. Obduksjon ble aldri nevnt overfor oss etterlatte. Hva er vanlig tjenestevei ifht. avgjørelse om obduksjon? Lege? Politi?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 08:05   #16
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Av alle de dødsfallene jeg har vært med på i hjemmet (i hjemmespl),både der vi har vært mens de døde og funnet døde,så tror jeg det kun har vært en obduksjon.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 09:00   #17
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Tanten til faren min ble obdusert. Dødsfallet var ganske tragisk, og hun ble obdusert selv om hun var relativt gammel, og det ikke var noe mistenkelig sånn sett med dødsfallet.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 12:16   #18
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Min svoger ble obdusert, selv om de var 99% sikker på dødsårsaken så ville de gjerne obdusere, så de ba min søster pent om lov. Onkelen min ble også obdusert , han falt om på jobb.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-17, 21:24   #19
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Gammel tråd, beklager at jeg drar den opp igjen, men jeg har spørsmål om obduksjon. Hvis det er et mistenkelig dødsfall og politiet vil ha svar på dødsårsak, hvor snart kan en foreløpig obduksjonsrapport foreligge?

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-17, 21:31   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foretas det obduksjon?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Gammel tråd, beklager at jeg drar den opp igjen, men jeg har spørsmål om obduksjon. Hvis det er et mistenkelig dødsfall og politiet vil ha svar på dødsårsak, hvor snart kan en foreløpig obduksjonsrapport foreligge?

Ganske umiddelbart etter undersøkelsen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no