Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-17, 15:36   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Baby er på vei og storesøsknene på 5 og 7 sitter i beltestoler (britax i den ene bilen og cybex i den andre).
Hvordan blir det best å plassere babyen ?
Vi har en Nissan Leaf og en Volvo V50, og kun 2 isofixfester i baksetet.
Vet ikke om det er mulig altså, og har ikke tatt mål, men det burde være plass til et smalt babysete i midten, men da feste basen med belter? Men samtidig veldig knølete å komme til da, og sikkert vanskelig å få festet beltene til de store. Ser at enkelte kjører med babysete i forsetet, men jeg er ikke helt komfortabel med det, det må da være mye sikrere å plassere alle barna i baksetet? Og hvis et barn må sitte foran, vil det da være best å la den største eller den minste sitte der?
Et annet alternativ et å flytte 7 (snart 8)-åringen over på pute og la henne sitte i midten bak. Mer usikkert for henne, men mer sikkert for babyen siden man da kan feste setet med isofix.

Hvordan har dere andre løst dette? Hva blir den sikreste løsningen (unntatt å kjøpe ny bil)?


Sist redigert av Galathea : 08-02-17 kl 15:56.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-17, 16:08   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Vi har hatt ulike kombinasjoner, med to bakovervendte stoler og en babystol, tre bakovervendte, to bakovervendte og en beltestol, tre beltestoler, to beltestoler og en pute etterhvert som ungene har vokst til. Vi har ikke sluppet unna å ha barn foran i perioder, med utkoblet airbag. Da de to yngste satt i babystoler satt jeg bak med en baby på hver side (praktisk av mange grunner) mens storesøster satt bakovervendt i passasjersetet foran. Det samme da vi hadde tre bakovervendte stoler. Da satt jeg bak med to av de bakovervendte, og en bakovervendt foran. Først da eldste gikk over til beltestol fikk vi alle tre bak, der beltestolen satt i midten.

Vi har ikke fester for isofix i bilen da, og de bakovervendte setene var så kompliserte å feste at når vi først hadde fått satt dem inn riktig tok vi dem så og si aldri ut igjen. Knølete å feste beltene har det alltid vært. Det har vi bare måttet tåle, helt fram til nå, da eldste kan sitte i midten i vanlig belte.

Jeg vet ikke hva som er sikrest, av beltestol med sidebeskyttelse foran, pute bak, eller babystol foran. For det er vel de tre alternativene du har, bortsett fra babysete i midten. Jeg tror jeg helst ville valgt å ha det største barnet foran, med beltestol, enn å ha denne på pute bak. Men om det er sikrest vet jeg ikke ... Jeg tror aller helst jeg hadde gått for babysete i midten bak. Du får jo typer du kan feste i belte. Vi hadde bare slike, som sagt har vi ikke isofix i bilen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-17, 16:10   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.797
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Vi har VW Touran, som også bare har isofix på to av de tre setene bak. (Vi har riktignok syvseter, men bruker man de to bakerste setene har man omtrent ikke bagasjeplass igjen så det gjør vi ikke til hverdags.) Vi har hatt flere slags kombinasjoner bak, med først babysete bak passasjersetet og to bakovervendte til de eldste. Babysete i midten bak er bare altfor upraktisk, bedre at den som sitter i midten er en som kommer seg inn og ut av bilen selv. Nå sitter lillesøster bakovervendt bak passasjersetet mens de to andre sitter i hver sine beltestoler (den ene med, den andre uten, isofix). Vi har aldri trengt å ha noen foran, men jeg vet ikke hvor god plassen er i bilene du nevner kontra vår.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-17, 18:14   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Beltefestet base er helt sikkert. Om du får det mellom stolene bak fungerer det godt til barnet er et år.

Å sitte fremme uten airbag er ikke noe spesielt mye farligere enn å sitte bak. Jeg ville nok satt babyen fremme. Fordi din kontroll på babyen gjør deg til en sikrere sjåfør. Om du har en base som kan festes både med sele og isofix kan du variere hvem som sitter hvor.
8åring på pute vil jeg si er mindre sikkert enn 8åring i stol foran avskrud airbag.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-17, 18:16   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Verken Leaf eller v50 er breie biler. Vet ikke om jeg hadde fått et sete mellom de to setene vi har i Leafen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-17, 23:00   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

V50 er vel ikke stor? Tviler på du får tre seter der?

Hadde ikke satt eldste på pute. Usikker på hvordan jeg ville løst det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-17, 06:32   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Det blir nok ikke enkelt, og du må nok se på muligheten for kjøp av nye beltestoler sammen med babysetet. Det eneste du kan gjøre er å ta med bilene til bilstolforhandler og prøve i vei. Ingen av bilene har tre fullverdige seter bak så det er et puslespill.

Britax setene er smarte fordi de har justerbar bredde på sittedelen, men problemet blir jo det å feste beltene (og få de kjapt ut hvis uhellet er ute). Du er nok helt nødt til å ha babysetet i midten, da det skal godt gjøres å få to beltestoler på 1,5 sete.

Vi hadde minsten i midten og det var uproblematisk, men vi har 7 seter og 3 fullverdige seter bak samt en noe høyere bil enn vanlig. Det gir bedre arbeidsstilling. Vi kjøpte ny bil da nr 3 kom.

Jeg ville ikke ha satt eldste over på pute. Det beskytter ikke i sidekollisjon, og hun har jo noen år igjen før hun vokser ut av beltestolen.

Foran sies å være like trygt som bak.

Lykke til!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-17, 10:06   #8
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Jeg tenker også du må ta med setene og prøve. Vi måtte kjøpe ny bil da nummer tre kom, og har S-max med 3 fullverdige seter bak.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-17, 10:41   #9
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Takk for innspill alle sammen! Jeg blir bare nødt til å prøve, og se hva som faktisk passer og hva som er gjennomførbart uten alt for mye prakk. Ingen av bilene er veldig breie nei, men volvoen har ikke så verst plass. Basen til babystolene er ganske smal, og setet bygger jo mest ut i ryggen, som skal vende framover, så mulig det går?

Men jeg stusser litt på at foran skal være like sikkert som bak, er det mulig? Når man skrur av airbagen så er vel et barn som sitter i forsetet mye mer utsatt ved en eventuell frontkollisjon tenker jeg? Mulig jeg tar feil altså. Jeg har prøvd å google men finner ikke mye konkret utover at airbag skal skrus av, men i følge denne artikkelen er det slik: http://www.familieverden.no/Helse/Si...te-i-forsetet/


Sist redigert av Galathea : 09-02-17 kl 11:31.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-17, 11:14   #10
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Du må prøve seg frem. Vi fikk ikke plass til tre seter i Leafen vår. Vi får ikke engang plass til bakovervendt og en beltestol når eldste skal sitte på nå. Så da har mulighet. Straks niåring sitte på sete.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 20:27   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Vi har babyen i midten og det går fint, men vi har smax så den er litt bredere (derved ikke sååå umulig å feste de to i beltestol på hver side)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-17, 22:12   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi har babyen i midten og det går fint, men vi har smax så den er litt bredere (derved ikke sååå umulig å feste de to i beltestol på hver side)

Mener du at du har problemer med å få inn to beltestoler og babysete i en S-Max? Det var virkelig ikke et problem i Peugeot 5008 (eller Citroen Grand C4 Picasso som vi har nå). Trodde S-Max var like bred som de to bilene

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 01:42   #13
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Mener du at du har problemer med å få inn to beltestoler og babysete i en S-Max? Det var virkelig ikke et problem i Peugeot 5008 (eller Citroen Grand C4 Picasso som vi har nå). Trodde S-Max var like bred som de to bilene

Jeg forsto det som om hun mente at det gikk bra nettopp i S-max, men antakelig ville være vanskeligere/umulig i smalere bil? S-max har tre flyttbare seter i full bredde på rad to, nyere modeller har isofix på alle, så der går alle kombinasjoner bra.

Vi har Galaxy, som jo er samme, bare høyere; og en S-max. Vi bytta først Avensis i Galaxy før treeren kom, siden vi måtte ha tre bakovervendte en periode. Babyen satt bak fører i babysete med isofixbase, ettersom førersetet måtte kunne flyttes, og vi hadde et sete med forankringsseler som da måtte stå bak passasjersetet. I midten satt mellombror i bakovervendt isofixsete. Da eldstemann fikk beltestol var minsten over på større sete, så etter det har lillebror sitti i midten. Vi syntes det blei for knølete med babysete i midten, så for oss ga plasseringa seg sjøl, men svigerinna mi med jevngamle unger hadde/har sin baby i midten, så det kommer jo an på hva en får til og foretrekker? Nå som vi ikke skal ha med setet ut av bilen, er det uproblematisk å feste lillebror i midten - og så fungerer han som buffer mellom de to eldste, som begge kan erte på seg gråstein. Dermed blir det sånn framover og. Det er forskjellige hensyn å ta...

For meg har det vært viktig å unngå unger i forsetet og å unngå å snu dem før de har vokst fra bakovervendt, så de to eldste var begge over fem da de fikk beltestol. Det betydde ny bil og at vi ofrer ferieturer og trapper ned forbruk noen år for å få det til, men det kan jo ikke nødvendigvis alle. Jeg synes det høres lurt ut å prøve seg fram med de forutsetningene en har, og se på hva som er mest praktisk og gjennomførbart for en sjøl. Men ja - treeren var den dyreste ungen å få, sjøl om vi hadde alt babyutstyret i hus fra før.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 08:40   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi har babyen i midten og det går fint, men vi har smax så den er litt bredere (derved ikke sååå umulig å feste de to i beltestol på hver side)

Smax har jo 3 fullverdige seter så der er det meste lett.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-17, 21:14   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan plassere 2 beltestoler og en babystol?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Mener du at du har problemer med å få inn to beltestoler og babysete i en S-Max? Det var virkelig ikke et problem i Peugeot 5008 (eller Citroen Grand C4 Picasso som vi har nå). Trodde S-Max var like bred som de to bilene

Nei, ikke vansker med å få plass til stolene, men litt klønete spå ungene ikke selv klarer p feste seg ned mellom sitt sete og basen til babystolen. Alle festet med isofix
I andre bilen vår, en toyota avensis tror jeg ikke vi hadde hatt sjangs. Definitvt ikke ved bruk av isofix i alle fall på de to på siden (midten har jo ikke der)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no