Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er det samanheng mellom kjønn og bruk av namn?
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med både fornamn og etternamn 14 42,42%
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med etternamn 2 6,06%
Eg omtaler vanlegvis kvinner med begge namn og menn med etternamn 2 6,06%
Eg omtaler vanlegvis kvinner med fornamn og menn med etternamn 2 6,06%
Eg omtaler vanlegvis menn med begge namn og kvinner med etternamn 0 0%
Eg omtaler vanlegvis menn med fornamn og kvinner med etternamn 0 0%
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med kun fornsmn 11 33,33%
Du har gløymd mitt alternativ 2 6,06%
Deltakere: 33. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-16, 13:40   #41
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg var bordkavaler til (den tidligere?) taleskriveren til Erna Solberg på forrige julebord, og han snakket om Erna, altså. Men noe annet ville vel kanskje være litt søkt.

Det er helt vanlig i departementene å omtale statsministeren og en del av statsrådene ved fornavn, i alle fall rent internt og uformelt.

Jeg satt og tenkte over det her om dagen, og jeg kan ikke se at det er noen åpenbar kjønnsforskjell der. Har aldri hørt noen som sier "Sylvi" om Sylvi Listhaug, men hørte f.eks. flere referere til Sigbjørn Johnsen som "Sigbjørn". Det er kanskje litt en "folkelighets-"ting?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 13:44   #42
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Eg kom og til å tenke på Sylvi Listhaug i etterkant av denne tråden. Og Jens.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 14:17   #43
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Jens tror jeg ble Jens fordi han ble kjent mens pappaen hans fremdeles var aktiv politiker.

Sånn er det med leger også; jeg er jo på fornavn med dem jeg kjenner til dem, og mellom deres kolleger, men det er veldig rart å gå til avdelingen og be dem calle opp Sigrid, liksom. Det er mer rookie enn status, i hvert fall.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 21-10-16 kl 16:34.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-16, 18:21   #44
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Da jeg var liten var det vanlig å omtale et ektepar som Olsen og fru Olsen. Kanskje derfor det henger igjen at dersom man bare bruker etternavn, er det underforstått en mann man snakker om? I alle fall kan jeg se for meg at eldre mennesker automatisk tenker slik.

Sånn var det da jeg vokste opp også.

Men helt ærlig talt, avstemningen ble stengt for fort. Jeg rakk den ikke.

Jeg prøver å være bevisst på å behandle kjønnene likt i sammenlignbare settinger, men er sikker på at jeg bommer titt og ofte. Både Hillary Clinton og Donald Trump omtaler jeg med begge navn. Mest for å unngå forveksling med hhv Bill og Judd.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no