Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan behandler du selgere med oppsøkende virksomhet?
Å jeg elsker selgere. Prater lenge og sier alltid ja. 0 0%
Jeg er høflig, og sliter med å komme meg unna. Ender opp med å takke ja. 0 0%
Jeg er høflig, og klarer å avvise på en hyggelig måte 43 34,40%
Jeg kan nok være litt uhøflig og avvisende. Takker alltid nei 46 36,80%
Jeg er avvisende fra første kontakt. Legger på eller går unna 36 28,80%
Brokkoli. Har ikke hatt kontakt med selger på aldri så lenge. 0 0%
Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-21, 14:02   #21
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Avviser hyggelig normalt sett.

Likevel, jeg har kjøpt yale doorman, og de ringer meg i tide og utide om ikke jeg vil ha alarm. Jeg har bedt dem legge inn at jeg ikke er interessert, sette et stort rødt merke på at ikke de skal ringe meg, de skal heller ikke dukke opp på døra mi. Jeg er IKKE interessert. Sist ble jeg ganske ufin, da det får være grenser for hvor ofte de bør mase.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:03   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg mener selv at jeg er høflig, men definitivt klart avvisende.

Eh ... ja ... med unntak av nabounger som selger lodd og lignende for fritidsaktiviteten sin. De kjøper jeg alltid av. Foreldrene deres kjøper av mine unger også. Vi er noen få naboer som har barn i samme alder, og det ser ut til å være en stilletiende avtale.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:03   #23
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg avviser umiddelbart på en høflig og skikkelig måte. Men det er sikkert noen av dem som oppfatter meg som uhøflig, siden jeg gjerne avbryter dem.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:06   #24
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Nei takk, jeg/vi er ikke interessert.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:07   #25
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.236
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg vil bare nevne at det har vist seg at endel kriminelle nettverk har brukt oppsøkende salg som unnskyldning for å rekognisere på eiendommer, etterfulgt av innbruddsbølge i samme område, så slipp dem iallefall ikke innenfor døren.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:09   #26
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg avviser alltid, raskt og antagelig uhøflig. Ble litt overrasket da Jehovas vitner ringte, men det var lettere å avvise på telefon enn om de kommer på døra!

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:09   #27
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.887
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg er i utgangspuktet hyggelig avvisende. På en god dag kan jeg til og md finne på å ha det litt morsomt med svindlere som ringer meg for å fortelle at jeg har pc-problemer
Dersom de ikke tar nei for et nei, blir jeg ganske fort mindre hyggelig.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:10   #28
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.542
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Stort sett høflig. Stort sett takker nei.

Kjøper alltid lodd og sånn da, og oftest dopapir og andre greier naboungene selger da (men så selger mine mye av det samme så det er blitt mindre og mindre av det, da ender det jo med at vi bare kjøper av egne heller enn å bytte over veien)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:12   #29
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg synes selv jeg er høflig og avvisende. «Nei takk, jeg er ikke interessert. Ha det bra.» Synes det et enkelt å forholde meg til selgere.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:12   #30
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.338
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg avviser dem raskt, men på en høflig måte. De fleste er da heldigvis hyggelige og takker pent for seg uten noe mer mas.

Signerer denne.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:17   #31
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg har pleid å være høflig avvisende, men må innrømme at jeg nok har vært litt kortere i tonen i det siste. Heldigvis er det veldig sjelden jeg får sånne telefoner. Jeg er hyggelig mot de som ringer fra frivillige organisasjoner jeg støtter i utgangspunktet altså, og loddselgende barn. Og så fiskebilen, da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:19   #32
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Uhøflig og avvisende, jeg er resververt mot salg og de skal ikke ringe. 99% av de som ringer bruker ulovlige kilder, og vil ikke oppgi de engang. Ringte feil sa han som skulle selge radon måling.

Og så er det noen kvinner som jobber i salg hos forsikringsselskap som er litt trege, tenker på et par selskap og en spesiell regionstilhørighet, kommer ikke til saken, og det passer ekstra dårlig i arbeidstiden.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:38   #33
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.925
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg avviser ganske raskt og forhåpentligvis høflig. Sier at de kommer ikke til å få solgt noe likevel, så det er bedre at de ringer en annen enn å kaste bort tiden sin.

Med mindre samme firma ringer om igjen kort etterpå. Da er jeg ikke spesielt høflig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:41   #34
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.814
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Pusher hunden på dem!
Neida, men ber ikke hunden være stille, og vakthunder bjeffer en del.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:49   #35
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Det varierer. Når Kamille (Egmont) ringer gang på gang blir jeg ikke alltid like hyggelig og svarer som deg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:59   #36
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg kjøper lodd av unger, men voksne kan ta seg en bolle. Jeg skjønner at det er en jobb, men jeg blir sur bare av tanken. Liker ikke mas. Takker dog alltid ja til å svare på spørreundersøkelser.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 14:59   #37
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Selgere på gata er luft, ev. noen jeg smyger meg forbi uten å bry meg om.

På telefonen er jeg kontant og tydelig: "Dette er jeg ikke interessert i. Ha det bra!" hvis jeg har vært abonnent/handlet før. Jeg er reservert mot telefonsalg, så blir jeg oppringt av noen som jeg ikke har handlet med før, er jeg ekstremt tydelig på at de IKKE har lov til å ringe meg.

Lodd og aviser kjøper jeg alltid på døra. Unger som er på dugnad og/eller prøver å tjene noen kroner? Bare kom!

Dørselgere opplever vi veldig sjelden. De som har kommet blir tatt i mot alt ut fra hva de selger. Han som dukket opp og ville selge alarm da vi hadde snakket om at vi allerede var blitt enige om oss i mellom at vi ville vurdere det ble ønsket velkommen inn, men han var så utrivelig med ungene at han måtte gå med uforrettet sak. Vi ringte i stedet sjefen hans og ba om å bli kontaktet av en annen fra samme firma. Jeg gjetter på at disse folka har prosenter av hvert salg, så det var kanskje en lærepenge for ham.

Han som nektet å snakke med meg om bredbånd og bare insisterte på å få snakke med mannen min fikk heller ikke noe salg, foråsiresånn. Han var virkelig stappteit. Jeg siterte nemlig ei venninne av meg direkte og sa som sånn: "Hvis vi tar utgangspunkt i at jeg er sivilingeniør, skal vi da begynne denne samtalen på nytt?". Men selv ikke det var nok til at han ville gi meg noen tekniske detaljer. (Venninna mi brukte for øvrig samme replikk da hun ble avbefalt en telefonsvarer som hadde "for mange knapper". )

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 15:07   #38
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg synes selv jeg er høflig når jeg avviser, men antar at de synes jeg er ei gammal, sur kjerring når jeg smilende sier noe som: "nei, jeg er ikke interessert - men lykke til videre!"

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 15:10   #39
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er ikke høflig. Jeg avviser dem umiddelbart på telefonen og sier at jeg ikke er interessert. På døra sender jeg dem rett bort, sier at jeg oppsøker tilbud jeg ønsker og at jeg ikke er så glad i dørsalg. Akkurat nå synes jeg det er direkte ufint å selge på døra.

Jeg er helt der. Siden jeg er selvstendig næringsdrivende får jeg heller ikke reservert meg.

På telefon er jeg veldig kort. Jeg bekrefter ikke at jeg er meg engang, og sier rask "nei" eller "ikke interessert" før de får begynt på monologen sin. Det viktigste jeg har forstått på kolleger som har gått i fellen er å aldri uttale ordet "ja", selv om det er for å bekrefte at det er jeg som svarer. Jeg er ikke interessert i at noen skal manipulere lydopptak for å få det til å høres ut som om jeg har samtykket til noe som helst.

C3PO er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 15:10   #40
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.860
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til selgere med oppsøkende virksomhet?

Jeg hater oppsøkende salg og avviser dem bryskt så fort jeg overhodet kan.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no