Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Grilling i (lav)blokk - yay or nay?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det greit å ha kullgrill når man bor tett på (tett på som i sameie/blokk) andre?
Yay! 11 20,37%
Nay! 37 68,52%
Hæ? Grilling? 6 11,11%
Deltakere: 54. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-21, 11:01   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Grilling i (lav)blokk - yay or nay?

En bekjent A bor i andre etasje i en lavblokk/rekkehus med leilgheter i to-tre etasjer. En av naboene (B) i første etasje (og en leilighet til siden for A) har kjøpt seg kullgrill, og griller på plattingen utenfor egen leilighet. Ofte.



Røyk og grilllukt går inn i leiligehetene til samtlige av naboene, det oppleves røyklukt i klær som henger ute osv. Generell sjenanse. Tidligere har det (også hos denne nabo B) vært vanlig med gassgrill, som ikke har gitt tilsvarende røyk og lukt. Hos B er det også merker på skillevegg mellom B og nabo Cs plattinger av sort sot/brennmerke.



Er dette ok? Må man akseptere kullgrill i så tette sameier? De har ingen vedtekter i sameiet som regulerer dette, og det er usikkert om det er mulig å etablere nye vedtekter som tar opp dette. Hva kan man ellers gjøre?





Jeg bor selv på landet, med god plass mellom store eneboliger, og selv her kjenner vi jo lukten og røyken hvis naboene griller og vinden står vår vei, men det er jo ikke sjenerende på noen måte når det er så avdempet.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:13   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

I min søsters sameie er bruk av kullgrill regulert i vedtektene. Det er forbudt.
Vil tro det må vedtektsfestet. Altså årsmøtesak.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:14   #3
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.458
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Er naboene tilsnakkendes? Vil de ta det til seg dersom noen sier ifra at kullgrillingen er til betydelig sjenanse for de andre?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:15   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I min søsters sameie er bruk av kullgrill regulert i vedtektene. Det er forbudt.
Vil tro det må vedtektsfestet. Altså årsmøtesak.

Jeg har også bekjente som bor i sameie der kullgrill er forbudt gjennom vedtekter.

Dersom noe sånt hadde plaget meg, og det ikke fantes vedtekter som styrte slik bruk, hadde jeg prøvd å ta det opp med dem på en fin måte.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:16   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.834
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Da vi bodde i blokk var det ikke lov å grille med kullgrill, av de grunnene du skisserer. Det går jo an å snakke med den som griller, men så lenge det ikke står i vedtektene får man vel ikke gjort så mye om ikke vedkommende selv velger å ta hensyn.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:17   #6
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Både kullgrill og frityrpanner bør kvalifisere for smertefull avstraffelse. Gjerne gapestokk.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:22   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Jeg har bodd i diverse sameier, og bruk av forskjellige typer griller har alltid vært regulert i vedtektene. Gassgrill har alltid vært lov, mens bruk av kullgrill varierer.

Mitt forslag er at din venninne A spiller inn dette som sak til neste generalforsamling. Jeg tenker hun vil gjøre lurt i å ha tenkt gjennom om det skal gjelde grilling generelt eller bare bruk av kullgrill. Det vil trolig være enklere å få gjennomslag hvis hun bare begrenser bruk av kullgrill.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:23   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Det kan vedteksfestes eller tas inn i husordensreglene. Be vedkommende gå gjennom vedtektene for sameiet. Hvis ikke styret selv vil fremme dette, så kan en eller flere sameiere gå sammen om forslag på årets ordinære sameiemøte (sjekk frist). Man kan også samle underskrifter fra en viss prosent av sameierne og kreve ekstraordinært sameiemøte.

Tidligere har også brannvesenet hatt formeninger om dette minnes jeg. Google for å se hva som dukker opp.

Skade på bygningsmassen pga grilling er jo ikke greit, og må tas videre.

Svært mange borettslag og sameier har regulert grilling i sine vedtekter.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:23   #9
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Jeg ville sendt en henvendelse til styret. Det er godt mulig dette er regulert i vedtektene allerede.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:24   #10
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.031
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Jeg er vant til at kullgrill er forbud, mens gassgrill er tillat.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:26   #11
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Jeg aner en viss forutinntatt holdning i hovedinnlegget.

Jeg har bodd i lavblokk, da grillet jeg ikke med kull. Nå bor jeg i firemannsbolig og gjør det ofte. Hvis det plager naboene, håper jeg de har vett på å si fra.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:33   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Der jeg bor er det tillatt mens hos moren min som bor 50 m unna er alle grilling forbudt.
Det er ingen som har klaget på røyk og lukt der jeg bor. Men utformingen av bygget, ventilasjon og den slags har sikkert noe å si.
Så yay fra meg så lenge det ikke er veldig sjenerende for naboer.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:35   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Det er visst bare jeg som har stemt yay foreløpig. Men det er altså med forbehold som nevnt over.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:36   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.105
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Jeg er vant til at kullgrill er forbud, mens gassgrill er tillat.

Ja, slik er det i vårt borettslag også.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:39   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Ugreit, men kanskje litt av greia med å bo i blokk når det ikke er forbudt?

Hos oss er kullgrill forbudt av sameiet, men vi har noen naboer som stadig plages av at naboene røyker på sin balkong. Hadde det vært oss hadde vi måttet flytte pga. min allergi.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 11:59   #16
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Med tanke på skade på bygningsmasse så tenker jeg at det pluss eventuell brannfare kan være grunn god nok til å "neye" en sånn ting.

Hva angår matlukt/grillukt og sånt er det nå engang slik at blokk er en sosial boform, på godt og vondt. Man kan ta opp ting, men ikke forvente stort.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 12:09   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Så lenge ikke vedtektene sier noe om det må det da være lov. Det går an å si fra at det er til sjenanse, men jeg ville heller tatt det opp med styret med tanke på å ev. få til en vedtektsendring.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 12:12   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har bodd i lavblokk, da grillet jeg ikke med kull. Nå bor jeg i firemannsbolig og gjør det ofte. Hvis det plager naboene, håper jeg de har vett på å si fra.

Og dette er jeg veldig enig med deg i. Hvis det ikke står noe i reglene, så må man kunne forutsette at det er lov. Og hvis det er til sjenanse, så får man si ifra. Som nabo skal man ikke trenge å vurdere hvilke vanlige hverdagsaktiviteter som kanskje er til sjenanse for andre hvis man ikke får beskjed.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 12:14   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Så lenge ikke vedtektene sier noe om det må det da være lov. Det går an å si fra at det er til sjenanse, men jeg ville heller tatt det opp med styret med tanke på å ev. få til en vedtektsendring.


Enig i dette.
Er det lov så er det lov.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 12:21   #20
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.211
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grilling i (lav)blokk - yay og nay?

Ikke greit.

Sitat:

Viktig om grilling på balkong i borettslag:

• Bruk aldri kullgrill på balkong
Det gir stor fare for brannspredning.

Klippet fra den blå boksen på høyre side på nettsiden:
https://brannvernforeningen.no/gode-...eise/grilling/

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no