Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kj-lyden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-21, 15:23   #21
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kj-lyden

Når vi kom flyttende fra Oslo til Nord-vestlandet på 80-tallet ble min bror sendt til logoped pga. dette. Jeg har inntrykk av at det ikke er noe som skjer lenger. Mine barn bruker kj-lyden og det er vanlig å kunne i den dialekten vi snakker. Men jeg ville nok ikke rettet på andre som uttaler den feil. Skal innrømme at jeg syns det er litt merkelig og legger godt merke til det når det sniker seg inn i det skriftlige. Ser enkelte ganger at folk kan finne på å skrive ord som starter med skj som kj eller omvendt, sikkert fordi de er usikker på hvile ord som begynner med hva når lyden blir den samme. Ei jeg kjenner skrev f.eks. om at hun skulle kjøpe seg kjørt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:25   #22
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Personlig synes jeg den vanvittige anglifisering er en mye større kamel å svelge enn manglende kj-lyd.

Der har du et av mine barn. Han har på enkelte områder et større ordforråd på engelsk og finner ofte på å bare endre endingen på engelske ord for å fornorske dem. Blant annet kalte han tyngdekraften for graviteten.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:25   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Personlig synes jeg den vanvittige anglifisering er en mye større kamel å svelge enn manglende kj-lyd.

Til og med ungene mine humrer av mentorene i The Voice. Særlig Ina, hun er herlig språkforvirret.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:27   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Der har du et av mine barn. Han har på enkelte områder et større ordforråd på engelsk og finner ofte på å bare endre endingen på engelske ord for å fornorske dem. Blant annet kalte han tyngdekraften for graviteten.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:28   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.518
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Der har du et av mine barn. Han har på enkelte områder et større ordforråd på engelsk og finner ofte på å bare endre endingen på engelske ord for å fornorske dem. Blant annet kalte han tyngdekraften for graviteten.

Det er sånt min gjør også. Og ofte opplever jeg at jeg ikke forstår hva han sier fordi han har et ordforråd på engelsk som er veldig annerledes enn mitt. Mens mannen min, som også er interessert i dataspill, alltid skjønner hva han mener.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:30   #26
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er sånt min gjør også. Og ofte opplever jeg at jeg ikke forstår hva han sier fordi han har et ordforråd på engelsk som er veldig annerledes enn mitt. Mens mannen min, som også er interessert i dataspill, alltid skjønner hva han mener.

Ja, mannen og guttungen snakker også ofte sammen på dataspilsk, og da faller jeg av med en gang. Det blir helt kaudervelsk for meg.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:44   #27
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er for øvrig flere ting ungene sier som jeg bare observerer med interesse, uten å kommentere, og undrer meg over hvor de har lært det. Er det dialekt (de snakker ikke samme dialekt som noen av oss foreldrene)? En generasjonsgreie? En lokal sjargong mellom dem og deres venner? Noe de selv har funnet på? For eksempel, i stedet for både "lå" og "la" (ser det ut til) sier særlig de to yngste "lagg". Æ lagg mæ ned. Æ lagg på gresset. Også bruker de preposisjonen "til" på en annen måte enn meg. "Jeg sitter på til Gina". Det betyr altså ikke at hun sitter på med noen hjem til Gina, det betyr at hun sitter på med Gina. "Jeg er på besøk til Jørgen", i stedet for "jeg er på besøk hos Jørgen", som jeg ville ha sagt.

Fasinerende ...

Det gjorde/gjør mine også! Og særlig på la, av en eller annen grunn. Veldig rart. Mine sier "lo" i stedet for "la" og følgelig "ledde" i stedet for "lo". De må konsentrere seg for å gjøre dette riktig, etter at jeg har fortalt dem at det bare er helt feil.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Personlig synes jeg den vanvittige anglifisering er en mye større kamel å svelge enn manglende kj-lyd.

Ja, det er helt vilt. Mine bøyer også de engelske ordene på norsk, og kan finne på å si: "Oi, deilig middag, den er en hel stækk med obsidian!" :koko:

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:53   #28
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.392
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kj-lyden

Jeg får litt spader av sj-lyder der det egentlig skal være kj-lyd. Nå bor jo jeg i Stavanger og her er det en tynn sj-lyd og ikke en sch-lyd som jeg ofte opplever/innbiler meg det er mer av andre steder. Sjylling, kjylling eller schylling, det er stor forskjell på disse altså.

Dialekten jeg er oppvokst med har tydelige skille på kj-lyd og sj-lyden.

Kjede vs sjede vs schjede.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:57   #29
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Dette er ikke noe jeg irriterer meg over, og jeg tviler på at noen vil ha tungt for å forstå hva som menes hvis noen snakker om halssjede eller blåsjell i stedet for halskjede eller blåskjell. De kan irritere seg, men de får ikke gjort noe med det. Ikke bør de gjøre noe heller.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 15:59   #30
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg får litt spader av sj-lyder der det egentlig skal være kj-lyd. Nå bor jo jeg i Stavanger og her er det en tynn sj-lyd og ikke en sch-lyd som jeg ofte opplever/innbiler meg det er mer av andre steder. Sjylling, kjylling eller schylling, det er stor forskjell på disse altså.

Dialekten jeg er oppvokst med har tydelige skille på kj-lyd og sj-lyden.

Kjede vs sjede vs schjede.

Jeg så nettopp råmateriale til en filmsnutt laget av vgs-elever her i området:

Jente 1: Og så blir det et kjempestort loppemarked!
Jente 2: Hihihi, du sa «kjempestort»! Det heter jo «schempestort»!
Jente 1: Gjør det? Kjempestort, schempestort. Å ja! Du har rett! Vi begynner på nytt!
...
Jente 1: Og så blir det et schempestort loppemarked!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 16:00   #31
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.392
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kj-lyden

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 16:01   #32
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.993
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kj-lyden

Jeg retter på mine hvis de sier feil. Men kan ikke huske at de har gjort det noen gang. De har blitt godt opplært.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 16:05   #33
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.719
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Og jeg er ikke enig i at sj-lyden er sjelden i nord mer – flere og flere av elevene mine bruker den.


Interessant, jeg har til gode å høre noen av vennene til barna ha utfordringer med lyden, men det er nok et litt snevert grunnlag uttale seg på.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 16:07   #34
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.719
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kj-lyden

Niobe,

Til opplysning, jeg retter kun på egne på barn, ikke at de har trøbbel med dette da.
Eller forresten, jeg har rettet på venninner/kollegaer, en sjelden gang.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 16:18   #35
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Her i huset har det blitt forbudt å kommentere dette, etter at yngste datter, som ikke får det til, på et tidspunkt gikk fra å være den gladeste, mest kvitrete og skravlete ved matbordet til å gradvis stilne og bli mer og mer taus. I følge henne selv, etter en del runder med bekymring og spørsmål, fordi vi foreldrene stadig "hakket" på henne ved å fortelle at hun snakket "feil", forsterket av at søsknene (som skiller mellom disse lydene helt fint) hadde begynt å herme etter henne hver gang hun gjorde det. Og nå torde hun ikke snakke så mye lenger, og begynte å bli usikker på å snakke også i andre sammenhenger, særlig rundt voksne, noe hun aldri har vært før (tvert om, alltid fått skryt for å være så flink til å uttrykke seg og snakke for seg for alderen). Det var et slag i trynet gitt, som svei skikkelig, og som jeg fortsatt sliter skikkelig med å svelge. Jeg skal i alle fall love at denne talefeilen aldri har vært et tema siden, og heldigvis har hun begynt å komme tilbake til sitt gamle, skravlete selv, noe begrenset av alderen hun er i selvsagt, men det er mer naturlig. Og vi voksne har lært en viktig lekse.

Ordene som kommer ut avslører ganske kjapt at hun er alt annet en kort, noe de fleste heldigvis forstår etter å ha snakket litt med henne. Så jeg lar det fare, og satser på at hun kommer seg opp og fram i livet uansett. Alt er bedre enn at hun ikke tør å snakke av redsel for å bli rettet på i alle fall.

Dette var tankevekkende, og jeg forstår datteren din godt, og syns du har taklet det helt ypperlig. Takk for at du deler.

Jeg syns det er en uting å stadig korrigere folks talemål. Hvis man har sagt i fra en gang at sånn uttales det (etter egen talenorm), så har man sagt i fra. Det føles nedverdigende å bli tatt på hvordan du uttaler noe fremfor hva du sier. Det avbryter taleflyten, og det gjør ikke den som snakker noen som helst tjeneste. Den eneste som blir noenlunde (selv)tilfreds er den som korrigerer.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 17:15   #36
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.832
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kj-lyden

Når jeg underviser om næringskjeder eller kjedereaksjoner ser jeg meg nødt til å uttalepresisere, men jeg korrigerer ikke elevene enkeltvis, utenom hvis jeg vet helt sikkert at dette kan de egentlig.
Mine egne barn retter jeg på, for de kan forskjellen. Sier de feil er det enten fordi de har hørt feil uttale for mange ganger, eller fordi de vil terge meg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 17:21   #37
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kj-lyden

Hun ene datteren min sier aldri kj-lyden, det blir bare kommentert når hun sier ting som gir en helt annen betydning. Kanskje to ganger siste halve året, begge deler handlet om smykker, ikke underliv.

Hun har ikke en full skj-lyd, men en slags mellomting som det også ble skrevet om over her.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 17:32   #38
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.787
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kj-lyden.

Privat har det blitt rettet på fra barna var små, og lyden var på plass samtidig med andre lyder. Blant elevene mine er det ca 50% som ikke kan si denne lyden, og det har ikke sammenheng med talefeil.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 19:30   #39
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.483
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kj-lyden

Mine unger er korrigert privat og klarer det fint, selv om minstemor altså sliter med bøying av sterke verb, hun lagg, hun gidde, hun er 5 år. Det går nok over

Men som 5 åring et hun glad i "klart en kan" og etter å ha hørt en episode med en unge som d skjer nynorsk, mens den talefeilen at hun sier og for å. Men uttale av g, ÅG. Til den grad at det ikke var at hun likar "åg" møte besten, men hun tok bussen "ågleine".

Da kjente jeg at sjøtt og sjino er ikke noe jeg liker, men ågleine gjorde nesten litt vondt.

Men sjarmerende jente da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15

Sist redigert av Malama : 26-04-21 kl 19:38.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 19:33   #40
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.719
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kj-lyden

Jeg blir litt sånn trassig når det gjelder aksept for at lyden kan forandres, men forhåpentligvis kan mine barn bringe videre rett uttale til sine barn igjen.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no