Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gi blod!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-15, 22:31   #21
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi blod!

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Vær forøvrig klar over at det kom en ny veileder for blodgiving den 1. september 2014. Den åpner opp for at man kan gi blod selv om man går på blodtrykksmedisin.

Jeg ser at Anda i mellomtiden har skrevet at hun fikk akupunktur av fysioterapeut og derfor havnet i karantene. I den nye veilederen står det at akupunktur medfører 1/2 års karantene med mindre akupunkturen blir gitt av lege. Jeg kontaktet blodbanken per e-post, og fikk følgende svar angående akupunktur gitt av fysioterapeut:



Så jeg anbefaler å alltid kontakt blodbanken direkte. Det er der ekspertisen ligger.

Det er riktig at de nå har endre reglene (tilbake).
Jeg var også i karantene grunnet nåler hos kiropraktor, men ble ringt opp tidlig i mai, da var endelig feilen i regelverket rettet. Det var en oversettelses feil som fikk store konsekvenser.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 22:33   #22
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.189
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi blod!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var en oversettelses feil som fikk store konsekvenser.

Dette sproget, dette sproget.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 22:37   #23
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.189
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi blod!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Gir så ofte jeg kan. Venter bare på å bli frisk så jeg kan gi igjen. Skulle gitt i mai men har vært syk siste 4 ukene. Noen som vet hvor lenge man har karantene etter pencilinkur?

Fjorten dager etter avsluttet antibiotikakur.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 22:51   #24
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi blod!

Bra oppfordring!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 22:56   #25
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gi blod!

Støtter absolutt innlegget!

At det blir stadig mer behov for blod ser jeg. Vi sliter stadig med lageret, og det brukes mer blod. (etter noen måneder permisjon ser jeg at det er mer å gjøre på jobb. Sikkert litt tilfeldigheter, men det minsker iallefall ikke)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 23:46   #26
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi blod!

Det var ikke egentlig en oversetterfeil. Den offisielle oversettelsen var korrekt. : presiserer :

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 00:06   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi blod!

Har vært blodgiver frem til barna ble født. Skal absolutt melde meg igjen og tenkte faktisk på det tidligere i dag da jeg leste en artikkel i et blad.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 00:11   #28
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi blod!

Det er viktig!

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 00:12   #29
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi blod!

Jeg gir så ofte jeg har lov. Sliter litt med jernlagere etter mange år som blodgiver,men gir meg ikke ennå.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 00:29   #30
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi blod!

Jeg gir 4 ganger i året, og har gjort det i over 20 år. Anbefaller alle andre som kan gi blod, om å gjøre det. Er fort gjort, og ikke vondt :-)

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 00:33   #31
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi blod!

Da jeg var sliten småbarnsmor var de 20 minuttene i fred og ro på en blodgiverbenk rene ferien. Jeg kunne drikke en brus og lese et blad helt i fred.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 00:45   #32
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gi blod!

Har de fjernet 1/2-års karantenen etter akupunkturnåler nå? Var det som satte stopper for meg sist.

Men nå får jeg ikke gi pga medisiner.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 00:54   #33
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi blod!

Da har jeg meldt meg.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 01:07   #34
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi blod!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Gir så ofte jeg kan. Venter bare på å bli frisk så jeg kan gi igjen. Skulle gitt i mai men har vært syk siste 4 ukene. Noen som vet hvor lenge man har karantene etter pencilinkur?

2 uker etter avsluttet kur.

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Jeg gir når jeg får sjansen, men får stadig karantene av diverse strenge årsaker. Som jobbreise til Asia, akupunkturnåler satt av fysioterapeut og slike nokså strenge regler.

Og så kommer blodbussen til jobben, men nå har den ferie frem til september. Har booket time da, så får vi se om jeg får lov da.

Fysioterapeut er autorisert helsepersonell, så nå går nok det greit.

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Har de fjernet 1/2-års karantenen etter akupunkturnåler nå? Var det som satte stopper for meg sist.

Men nå får jeg ikke gi pga medisiner.

Karantenen er fjernet for nåler satt av autorisert helsepersonell. Akupunktør, naprapat, homeopat o.l. er fortsatt ikke innenfor regelverket og vil fortsatt gi 6 mnd karantene (idiotisk nok, da disse helt sikkert er flinkere enn meg som er autorisert helsepersonell, men aldri har satt en akupunkturnål i hele mitt liv!).

Og til alle som gir, har gitt, har tenkt å gi, gjerne ville gitt og ikke får lov: alle kan i hvert fall bidra ved å prøve å verve flere blodgivere! www.giblod.no

Lik dem på facebook, lik din lokale blodbank og spre det gode ord. Sosiale medier er et viktig vervemedium!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 01:32   #35
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi blod!

Jeg har nylig funnet ut at det bare er 1 måneds karantene etter fjernet piercing i slimhinne, ikke 3 måneder som jeg trodde. Jeg er ikke helt klar for å kvitte meg med piercingen jeg har i tunga for godt, men jeg vet at jeg kan gå over en måned med den ute, uten at det gror igjen.
Nå venter jeg på tilbakemelding fra blodbanken på hvorvidt jeg kan gi blod så lenge jeg har hatt piercingen ute i en måned før hver blodgiving.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 02:09   #36
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi blod!

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

2 uker etter avsluttet kur.

Det kommer vel litt an på hvilken kur man har gått på. Noen kurer er man klarert for med en gang, andre ikke. Jeg ringer alltid inn om jeg er i tvil på noe, for å få det klarert, så jeg slipper bomtur nedover.


Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Fysioterapeut er autorisert helsepersonell, så nå går nok det greit.


Karantenen er fjernet for nåler satt av autorisert helsepersonell. Akupunktør, naprapat, homeopat o.l. er fortsatt ikke innenfor regelverket og vil fortsatt gi 6 mnd karantene (idiotisk nok, da disse helt sikkert er flinkere enn meg som er autorisert helsepersonell, men aldri har satt en akupunkturnål i hele mitt liv!).

Med forbehold om at jeg har misforstått, men slik jeg har tolket det, så er det ingen selvfølge at fysioterapeuter er godkjente, på samme måte som at feks en naprapat ikke automatisk er ikke godkjent.

Jeg har oppfattet det slik at det går på at de er godkjente som akupunktører, og da med sterilt og godkjent utstyr. Ikke på hvilket yrke de har.

Jeg går fast til fysioterapeut, og da med nåler. Hver gang jeg gid blod så krysser jeg av for at jeg har fått akupunktur, og hver gang spør de hvor og av hvem, så sjekkes en liste om vedkommende er godkjent.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 08:28   #37
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gi blod!

Carrera, det var vel snakk om antibiotika, og det ER 2 uker.

Og nå er det slik at er får man akupunkturbehandling av autorisert helsepersonal så er det greit, men ikke hos f.eks akupunktør, som ikke er autorisert. Dessverre.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 08:40   #38
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi blod!

Har hatt kreft og kan derfor ikke gi ifølge reglene.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 14:25   #39
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi blod!

Gir så ofte jeg kan. Er dessverre småsjuk pga. all verdens barnehagevirus så ofte at forrige gangen var i 2013.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 14:35   #40
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi blod!

Takk for oppfordringen. Jeg har tenkt på det lenge, men trengte ett tupp bak. Nuh har jeg i hvert fall meldt meg til tjeneste.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no