Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Give something up for lent" - gjør dere det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-14, 10:01   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det handler om å avstå fra ting, hvis jeg forstår deg rett? Og særlig i begrensede perioder?

.

Ja det handler om å avstå fra noe og vende fokus mot noe annet. Poenget er å vende fokus litt bort fra seg selv og rette fokus mot Gud, verden, medmennesker osv. Vanskelig å forklare veldig kort i grunnen.

Faste i form av å avstå fra mat er i vår del av verden forbundet så sterkt med selvsentrert fokus at det ikke på samme måte dekker den funksjonen. Det kan gjøre det, men det kan være andre ting som "funker" bedre å avstå fra.

På en måte kan det sammenlignes litt med "Verdens røykfrie dag", "Bilfri dag" og lignende kampanjer.Det er noe av samme tankegang bak det.


For vår del gjør vi ikke så mye ut av det, men i fastetida har vi fastebøsse fra Kirkens Nødhjelp og har fulgt "Usynlig middagsgjest"-opplegget derfra. Det synes vi har vært veldig fint.

http://fasteaksjonen.no/files/usynlig-middagsgjest.pdf

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:07   #22
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

For vår del gjør vi ikke så mye ut av det, men i fastetida har vi fastebøsse fra Kirkens Nødhjelp og har fulgt "Usynlig middagsgjest"-opplegget derfra. Det synes vi har vært veldig fint.

http://fasteaksjonen.no/files/usynlig-middagsgjest.pdf

Dette ser veldig fint ut!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:30   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Jeg kom ikke på at noen ikke visste hva selve begrepet "fasten" var.

"Nå er'e jul igjen, ja, nå er'e jul igjen
Og jula varer helt til påske!
Nå er'e jul igjen, ja, nå er'e jul igjen
Og jula varer helt til påske!
Nei, det er ikke sant, nei, det er ikke sant,
for derimellom kommer FASTEN!"

40 dager før påske, sånn omtrentlig, ja. Jesus fastet i ødemarken, ja?

Vi gikk gjennom det husker jeg, på søndagsskolen. Og snakket mye om de som hadde det verre enn oss.

"Shoppestopp", "meat free Monday" o.l. er kanskje det som er mest sammenlignbare av samtidsfenomener. At man bevisst velger bort noe man selv har glede av, dels for å bli et bedre menneske, dels av hensyn til noe utenfor deg selv (fattige, klimaet, dyrene, jorda). Og den religiøse delen handler vel om at man snur seg bort fra å bare tenke på å fylle egne behov, og vender seg mot det guddommelige. Man lever roligere, enklere, bruker mer tid til bønn og ettertanke.

Katolikkene spiste vel ikke kjøtt i fasten, var det ikke sånn? Det hadde jo i grunnen vært en helt ok ide å adoptere.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:36   #24
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Jeg kjenner folk som gir opp hhv internettsurfing og alkohol "for lent".

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:39   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Ja, "hvit måned" er vel et annet sammelignbart fenomen.

Og egentlig Movember også!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:45   #26
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, "hvit måned" er vel et annet sammelignbart fenomen.

Ja, men hun gjør det ikke nødvendigvis for å være grei mot leveren, men for å avstå fra noe hun liker.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:46   #27
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Kjenner uttrykket, fra min tid i katolsk utland.
Som regel var det sjokolade, alkohol, godteri-greier det gikk i. Pre-iDings-tider.

Jeg har jo allerede gitt opp Pepsien min, så det får holde.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:52   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, men hun gjør det ikke nødvendigvis for å være grei mot leveren, men for å avstå fra noe hun liker.

Så det er utelukkende for å gjøre noe hun ikke liker, på en måte?

Det hun jeg kjenner sa i går var at de syns det å gi opp for eksempel TV-en "for lent" ga dem tid og rom til å tenke over tv-vanene de hadde til hverdags, og hvordan de brukte tiden de sammen. En måte å reflektere på. De pleide også å sette TV-en i garasjen i feriene i noen år! For å fjerne den distraksjonen og heller fokusere på samvær på andre måter. Alltid morsomt å høre hva andre tenker om sånt, syns jeg!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:53   #29
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så det er utelukkende for å gjøre noe hun ikke liker, på en måte?

Savne noe, og verdsette det desto mer resten av året, tror jeg. Også er det jo sunt i tillegg, selvsagt.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:56   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Altså, jeg er veldig i mot martyrisme i seg selv, så det er neppe aktuelt. Når det er sagt, så er det sjelden feil å ta en tenkepause og vurdere om man bruker tid/penger/jordens ressurser/insert_topic på den måten man helst vil.

Men å avstå bare for å pine seg selv litt, synes jeg er absurd.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:58   #31
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Tanken er vel ikke akkurat å pine seg selv. Men ved å endre på en vane, er det lettere å sette fokus på noe annet i den perioden. Å ikke se tv, surfe på nett, etc. frigjør jo tid til andre ting. For meg har det f eks. liten effekt å avstå fra mat, for å avstå fra det er ikke noe jeg egentlig legger merke til. Det er jo uansett jeg som lager mat til resten av familien, så det frigjør ikke så mye tid uansett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:59   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Nå vet jeg ikke noe om Pelles venn, men ganske mange av de jeg kjenner som praktiserer hvite måneder har et litt usunt forhold til alkohol. Jeg synes ideelt sett at man bør ha et alkoholforbruk som ikke krever at man skal helt avstå i en viss tidsperiode.

Å ha et bevisst forhold til hvor mye man drikker, er en helt annen sak.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 10:59   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså, jeg er veldig i mot martyrisme i seg selv, så det er neppe aktuelt. Når det er sagt, så er det sjelden feil å ta en tenkepause og vurdere om man bruker tid/penger/jordens ressurser/insert_topic på den måten man helst vil.

Men å avstå bare for å pine seg selv litt, synes jeg er absurd.

Der er jeg også. Når jeg prøver å la være å spise kjøtt (minst) en dag i uka er det jo for å få ned kjøttforbruket, ikke fordi det skal gjøre meg til et bedre menneske. Det hender jo vi innfører spillestopp/tvstopp/gå tur hver søndag-prosjekter for å bryte dårlige vaner vi er inne i, og tenke på hvordan vi bruker tida vår sammen, men det føler jeg er litt mer håndfast enn å gjøre det for en litt diffus religiøs grunn. Jeg ser ikke noe poeng å ta bort noe jeg liker om det ikke er slik at jeg gjør for mye av det.

Jeg kjenner i grunn bare hvit måned fra rockemiljøet, og der kunne det no være ganske greit å gi leveren fri en måneds tid.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:00   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Tanken er vel ikke akkurat å pine seg selv. Men ved å endre på en vane, er det lettere å sette fokus på noe annet i den perioden. Å ikke se tv, surfe på nett, etc. frigjør jo tid til andre ting. For meg har det f eks. liten effekt å avstå fra mat, for å avstå fra det er ikke noe jeg egentlig legger merke til. Det er jo uansett jeg som lager mat til resten av familien, så det frigjør ikke så mye tid uansett.

Ja, men da må man identifisere TV-tittingen som et problem, ikke bare "jeg liker så godt å se Homeland, så da må jeg droppe det nå i fasten".

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:02   #35
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kom ikke på at noen ikke visste hva selve begrepet "fasten" var.

Jeg kjenner godt begrepet faste i forhold til religion altså. Men jeg var litt usikker på det engelske uttrykket og i hvilken sammenheng du mente i det første innlegget ditt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:02   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, men da må man identifisere TV-tittingen som et problem, ikke bare "jeg liker så godt å se Homeland, så da må jeg droppe det nå i fasten".

Det trenger jo ikke være et problem? Det trenger heller ikke være noe du liker godt, sånn at det kjennes som et offer.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:03   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det trenger jo ikke være et problem? Det trenger heller ikke være noe du liker godt, sånn at det kjennes som et offer.

Men hvis ikke det er et problem, direkte eller indirekte, hvorfor skal man da gjøre det?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:04   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Jeg tror en hvit måned/en kjøttfri måned, etc. vil hjelpe til med å tenke over vanene man har. Hvorfor føles det så rart å bestille farris på restaurant? Hvorfor er det utenkelig med lettøl? Jøss, er det faktisk sånn at jeg ikke gidder å stikke ut og treffe venner om jeg ikke kan drikke alkohol med dem??

Niobe: Jeg tror mange bruker fasten til det du sier. Men for andre er det mer et element av å "pine seg selv", tydeligvis. Å gi opp noe man liker, bare fordi man liker det. Ofre noe, vil jeg tro?

Både kjøttfrie mandager og en kjøttfri måned hadde nok hjulpet meg til å bli langt mer kreativ i matveien, tror jeg. Jeg var vegetarianer i noen år, og det var en veldig snedig "reise" i å venne seg av med å tenke at "uten kjøtt er det ikke middag".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:04   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men hvis ikke det er et problem, direkte eller indirekte, hvorfor skal man da gjøre det?

Fordi man vil bruke den tiden på noe annet i en periode. Jeg tror ikke noen av mine vaner er problematiske, hverken for meg eller andre, men det gjør faktisk godt å sette fokus på andre ting i blant likevel.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:06   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Give something up for lent" - gjør dere det?

Men hvorfor skal man ofre noe bare for å ofre det? Jeg syns det er stor forskjell å ofre noe av en miljø-, helse-, samværsmessig grunn enn å bare ofre noe man liker godt i en periode. Jeg er tydeligvis alt for lite religiøst anlagt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no