Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å lese - hvordan foregår det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan leser du?
Jeg ser ordbilder 57 57,58%
Jeg hører en stemme som sier ordene jeg leser 26 26,26%
Noen gange det ene, noen ganger det andre 10 10,10%
Jeg skal svare bare kakofonien i hodet tier stille så jeg får konsentrert meg 6 6,06%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-14, 19:25   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lese - hvordan foregår det?

Jeg er veldig fornøyd med denne overskriften, altså!

Men hvordan er det når du leser inni deg - hører du ordene uttalt eller ser du bare ordbildene? Jeg leser mye fortere enn jeg kan snakke inne i hodet mitt, så for meg er lesning kun ordbilder. Til min store overraskelse oppdaget jeg at det finnes folk som hører ordene de leser inne i hodet sitt når de leser, så nå er jeg spent på hvordan det er med akkurat DEG - og hvilke varianter som finnes.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:26   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Jeg ser ordbildene. Kjæresten min hører ordene. Likevel lesere han en god del raskere enn meg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:26   #3
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Ordbilder-hurtig!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:31   #4
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.128
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Jeg leser ordbilder, men jeg leser slik at jeg ser flere ord som bilder, og ikke bare ord. Litt vanskelig å forklare. Jeg leser veldig hurtig og jeg sliter dermed veldig med å lese fremmedord/nonsensord som jeg må lydere.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:32   #5
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Leser ordbilder, og leser flere av dem av gangen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:33   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

For meg er også et ordbilde mange ord samtidig. derfor ser jeg ofte ikke skrivefeil - heller ikke når jeg skriver selv.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:44   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Jeg syns det blir vanskelig å skille. Jeg leser ofte "på skrå" gjennom avsnittet og ganske fort, og lyderer meg ikke gjennom ordene, jeg registrerer helt klart flere ord om gangen. Men det er allikevel en stemme inne i hodet mitt som leser. Den er stille, har ingen lyd, volum eller særpreg, men jeg vil allikevel betegne det som en stemme.

Når jeg leser romaner blir ofte handlingen dramatisert i hodet mitt. Jeg tenker i bilder, og ikke i ord.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:45   #8
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Jeg er neimen ikke helt sikker, jeg tror faktisk jeg hører en stemme. Jeg leser raskt, så jeg leser åpenbart ordbilder også, flere ord av gangen, men det tar form av en fortelling - en slags fiktiv fortellerstemme. Når jeg leser tekster med ulike dialekter, så får de ulike karakterer i hodet mitt. Av og til får de utseende også, hvis det er skjønnlitteratur. Nå holder jeg på med ei svensk fagbok, og jeg hører helt klart en mannsstemme som snakker svensk når jeg leser. Merkelig - aldri tenkt på det før.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:52   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det blir vanskelig å skille. Jeg leser ofte "på skrå" gjennom avsnittet og ganske fort, og lyderer meg ikke gjennom ordene, jeg registrerer helt klart flere ord om gangen. Men det er allikevel en stemme inne i hodet mitt som leser. Den er stille, har ingen lyd, volum eller særpreg, men jeg vil allikevel betegne det som en stemme.

Når jeg leser romaner blir ofte handlingen dramatisert i hodet mitt. Jeg tenker i bilder, og ikke i ord.


Slik er det for meg også.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:59   #10
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Jeg hører ikke en stemme, jeg hører min stemme uttale ordene jeg leser. Og jeg både snakker og leser veldig fort

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:01   #11
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Jeg leser hele setninger i ett bilde, men hører ikke så mange stemmer, gitt.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:03   #12
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

"Hører" en stemme. Tenker og husker i bilder.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:07   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Jeg ser ordbilder. Men samtidig, dersom jeg leser en dialog mellom mann og kvinne så er det forskjell på stemmeleiet. Jeg ser bilder og handling i hodet.

Jeg tar frem denne teksten igjen;

Sitat:

En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlagnd har vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehlet

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:08   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Når jeg leser romaner blir ofte handlingen dramatisert i hodet mitt. Jeg tenker i bilder, og ikke i ord.


Samme her. Pluss stemmen min med innlevelse. Leser ganske så fort.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:08   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.873
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Jeg hører ikke en stemme, jeg hører min stemme uttale ordene jeg leser. Og jeg både snakker og leser veldig fort

Jeg også.

Dessuten leser man ikke bare på én måte. Det er også veldig sjelden at voksne folk driver med avkoding, så ordbildelesing utelukker jo ikke at man "hører" ordene uttalt. Og man leser ulikt til ulikt formål. Dette er en stor del av mitt fagfelt og og jeg kunne snakket lenge om dette. Personlig foretrekker jeg å lese sakte når jeg for eksempel leser en roman. Da koser jeg meg med formuleringer, hører stemmen godt inni hodet, med intonasjon og innlevelse. Jeg elsker å lese på denne måten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:09   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Jeg ser ordbilder, men jeg ser også for meg det som skjer. Så jeg ordbilder en film på en måte. Jeg hører ikke stemmer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:10   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

For meg er også et ordbilde mange ord samtidig. derfor ser jeg ofte ikke skrivefeil - heller ikke når jeg skriver selv.

Jammen når jeg leser og hører en fortellerstemme går det like fort som når jeg ser ordbilder og skrivefeilene merkes ikke. Dette gjelder i hvert fall når jeg leser skjønnlitteratur. Det går tregere når jeg leser fag, da ser jeg flere feil også.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:13   #18
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det blir vanskelig å skille. Jeg leser ofte "på skrå" gjennom avsnittet og ganske fort, og lyderer meg ikke gjennom ordene, jeg registrerer helt klart flere ord om gangen. Men det er allikevel en stemme inne i hodet mitt som leser. Den er stille, har ingen lyd, volum eller særpreg, men jeg vil allikevel betegne det som en stemme.

Når jeg leser romaner blir ofte handlingen dramatisert i hodet mitt. Jeg tenker i bilder, og ikke i ord.

Dette kan jeg signere i sin helhet. Takk, så slapp jeg å formulere selv.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:16   #19
Dobbelthake
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 23
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Har en liten Morgan Freeman i hodet som leser til meg med fortellerstemmen sin når jeg leser/skriver. (Vel ikke helt, men det er en fortellerstemme der som driver høytlesning for meg inni hodet mitt) :P

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:17   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lese - hvordan foregår det?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg ser ordbilder. Men samtidig, dersom jeg leser en dialog mellom mann og kvinne så er det forskjell på stemmeleiet. Jeg ser bilder og handling i hodet.

Jeg tar frem denne teksten igjen;

Jeg har heller ingen problemer med den teksten, eller andre liknende den.

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Dette kan jeg signere i sin helhet. Takk, så slapp jeg å formulere selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no