Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lommepenger/ukelønn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-21, 22:02   #21
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lommepenger/ukelønn

Dei på 11 og 15 får 100,- pr. veke. Ho på 17 får 120,-. Desse pengane brukast til småting i kvardagen, kle som er utanom det eg som nødvendig osv. Begge dei to eldste tjener litt pengar i tillegg, den eldste ein del meir enn mellomste. Alle tre sparer litt langs med, altså har dei ikkje så stort forbruk. Det er forventa at dei held orden på eigne rom, er med å rydde/vaske hus, og alle lager middag ein gong i veka.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-21, 09:39   #22
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lommepenger/ukelønn

De får 400 kr hver i mnd. Det er ikke knyttet opp til oppgaver. Men de har sine faste oppgaver og jeg forventer at de hjelper til når jeg ber om det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-21, 12:54   #23
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lommepenger/ukelønn

Yngste får 1000 kr/mnd. Dette skal dekke alt han vil gjøre på fritiden sin. Blant annet må han fylle bensin på bilen min av disse pengene siden det er han som bruker bilen mest.
Han søker jobber, men det er ikke så lett for tiden.

Han kunne nok gjort mer for pengene han får, men han lager middag av og til, han handler for meg, går med søpla, lufter hunden osv.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-21, 19:44   #24
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lommepenger/ukelønn

17-åringen får 1000 kr / mnd, og da skal hen dekke alt selv av trening, klær, forbruk, gaver til venner til bursdager og annet, osv. Det eneste jeg dekker, er sko, fordi barnet har spesielle behov som gjør at de er dyre, og det gir også meg mulighet til å kvalitetssikre. Det jeg betaler, kan jeg bestemme over. Kjøper vanligvis ikke godteri o.l. til 17-åringen selv om hen er med i butikken, men henviser til at hen har eget budsjett som hen disponerer. Dette er regelmessig oppe fordi barnet sparer, men sier da at det er en god og viktig prioritering som har til konsekvens at hen ikke har penger. gir ikke mening for meg om prioritering bare er å skyve utgiftene over på meg.

Yngstebarnet har en arbeidsliste, og ved maks. innsats kunne nok barnet tjent det samme, men så mye gidder hen ikke å gjøre. Jeg kjøper da også lørdagsgodt, klær osv., men barnet er da belemret med mine meninger om det er nødvendig (sjelden) om hen virkelig trenger det (ditto) og at jeg sier nei (hele tiden ). Yngste ønsker seg samme frihet som eldste, og får nok det når det nærmer seg 10. kl.

Begge hjelper til hjemme, og også eldste kan få betalt, i fjor betalte vi for få malt en vegg hvor det ble skiftet kledning. Vi snakker om av og til at det de kan påregne at noen betaler dem for å gjøre, er det folk ikke har lyst til å gjøre selv, slik at de må tåle å vaske do, rense sluk og denslags. Når lønn fastsettes er det viktig for meg at lønna de får hjemme skal tilsvare det de ville fått i en jobb ute (rundt 100 kr / t er det ufaglært ungdom kan påregne her uten erfaring). Da kan man ikke tjene 50 kr her ved å gå ut med søpla, som tar 60 sek., men tar et tidsestimat basert på 100 kr/ t. Det er sånn vi tenker rundt det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no