Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-21, 16:35   #181
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg har kjøpt et par slike drivhus fra Jula som jeg skal ha gulrøtter i. https://www.jula.no/catalog/hage/hag...rivhus-004955/
Bør jeg lage dreneringshull i dem?


Tror jeg heller ville satset på et godt lag med leca-kuler eller lignende nederst.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-21, 16:42   #182
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.215
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Tror jeg heller ville satset på et godt lag med leca-kuler eller lignende nederst.

Det kan jeg gjøre. Takk for tips!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-21, 16:54   #183
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Du kan ikke ha et GODT lag med leca i bunn på den der og dyrke gulrøtter? de trener vel hele dybden?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-21, 17:11   #184
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har fått brukt bringebær og rips som skal stå på uteplassen. Det blir bra. Kjøpte noen store billige oppbevaringskurver med hank på Biltema til å plante de. Det lærte jeg av svigermor i England. Hun var minst like glad i planter som meg.

Jeg kan forresten tipse om at de har veldig billig jord hos Obs bygg. 40 l torvfri jord til 59 kr!
Etter å ha hørt en podcast om karbon kjøper jeg bare torvfritt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-21, 17:16   #185
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.215
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Du kan ikke ha et GODT lag med leca i bunn på den der og dyrke gulrøtter? de trener vel hele dybden?

De er ca 23-24 cm dype. Hvis jeg har 3 cm leca i bunn så har gulrøttene 20 cm jord å vokse i. Holder det?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 08:43   #186
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Det holder vel, litt avhengig av hvor lange gulrøtter du skal ha, og hvor dypt de skal stå. De vil jo treffe bunn etterhvert, men da blir de enten skjønne, eller mindre

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 09:17   #187
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har visst meldt meg ut av denne tråden. Bestemte oss plutselig for å selge eneboligen med hage og kjøpte leilighet. Dagen etter kom det 8,5 kg settepotet levert på døra. La dem ut på Finn og fikk solgt både potet, plantebabyer i minidrivhus, frø og diverse potter på noen få timer. Så får vi se om det blir noe småskala-urter til neste år kanskje. Denne våren skal det flyttes.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 09:52   #188
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.215
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det holder vel, litt avhengig av hvor lange gulrøtter du skal ha, og hvor dypt de skal stå. De vil jo treffe bunn etterhvert, men da blir de enten skjønne, eller mindre

Jeg prøver, jeg!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 13:42   #189
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg har kjøpt et par slike drivhus fra Jula som jeg skal ha gulrøtter i. https://www.jula.no/catalog/hage/hag...rivhus-004955/
Bør jeg lage dreneringshull i dem?

Jeg har dette. Det kan brukes med eller uten bein, etter behov. Hvis du ser under, ser du at det er en propp på hver side under bunnen. I bunnen inni ser du at det er to knotter inni på hver side i forskjellig høyde. Disse kan du ta hull i for drenering, og velge høyde for hvor høyt du vil at vannet skal stå. Gjorde det i går ( tok først hull i feil forhøyninger, til jeg skjønte at vannet ville renne ned i beina. Så lær av mine feil. ) Proppene kan flyttes etter behov.

Det var litt hardt, bruk gjerne en drill, om du har, en syl eller en dor. Evt banke ned en feit spiker. Jeg brukte et ødelagt skrujern.

Det er kampanje på Jula til 299, koster 5-600 andre steder. Jeg skal ha salat i min, har sett en som bruker den til salat og som plukker passe til at den kommer igjen hele sesongen. Så får vi se. Vet også en som har 10 (!) av disse.

For gulrøtter ville jeg gjort som Det grønne skafferi anbefaler for kartongdyrking - så littegranne raust, og så plukker du gulrøtter til bruk mens de vokser. Dvs får nok til å tynne, og spiser de dere tynner mens det samtidig blir mer plass til de gulrøttene som blir stående.


Sist redigert av Charlie : 15-04-21 kl 13:49.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 15:22   #190
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.112
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Gulrøtter trenger ikke drivhus altså.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 15:24   #191
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.215
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Gulrøtter trenger ikke drivhus altså.

Sikkert ikke, men jeg bor i 3. etg i blokk så jeg trenger noe å dyrke i på verandaene mine.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 20:37   #192
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har fått drivhus! Ikke helt ferdigmontert ennå, men tipper det blir i morgen. Så nå går jeg litt amok i planter og frø og whatnot. Jeg er jo litt sein med tanke på såing inne, men kan vel få til litt ute med drivhus og litt mer vårvarme? For sikkerhets skyld har jeg en ferdig tomatplante og en ferdig agurkplante i klikk og hent-bestilling hos Hageland. knegg: Har også noen sitrustrær som jeg tenker skal få bo der inne. Vi har bestilt bord og hengehyller som jeg håper kommer om ikke alt for lenge. Det er ikke stort, men jeg er lett euforisk. Inne har jeg sådd paprika og gresskar foreløpig, og salat som gikk rett åt skogen. Det siste kan jeg jo snart så ute, så tror det blir bedre. Gulrot er også direktesådd ute. Det blir hagehelg her, så får vi håpe dette var siste snøfallet.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 21:27   #193
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Heldiggris!

Hagehelg ja, det har jeg også sånn lett planlagt, røske opp gress fra et bed, få på mer jord, plante litt. Drivhus har jeg ikke. Men mye rart i vinduskarmene som må pottes om til større potter nå

Ønsker meg drivhus på sikt

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 21:47   #194
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.112
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Ingling du kan så salat ute. I alle fall i det nye drivhuset ditt. Salat liker kulde.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 22:45   #195
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Ja, sant? Tenker jeg gjør det. Hadde salat et godt stykke ut på høsten i fjor også, det er veldig greit sånn.

Jeg har masse bed og kasser i tillegg, så har laget meg nok jobb, men det gir energi og glede. Og forhåpentligvis en del mat.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 22:46   #196
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Og ja, veldig deilig å få et drivhus jeg kan gå inn i, altså. Kjøpte vegghengt i fjor, men det er jo mye mer stas med ordentlig, selv om det er lite.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 22:49   #197
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Salat inne er vanskelig, lærte jeg da jeg prøvde og deretter leste at de spirer under 15 grader helst.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 22:56   #198
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Ja, det har visst jeg også lært nå. Puttet dem i spirekasseopplegget jeg fikk til jul. Helt feil. Paprikaspirene koser seg der, da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-21, 06:42   #199
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Been there, done that.

Men jeg fikk salat litt senere. Ute.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-04-21, 10:24   #200
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Hentet et lass kompostjord på avfallsanlegget i går; 300 kg for 100 kr. Tilsvarende mengde torvfri jord på plantasjen ville blitt over 2000 kr. Trenger 10 lass til, så er fryktelig glad for at vi har fått oss bil med lasteplan. Har også fått pakke fra hageglede.no med bøyler og fiberduk, så nå er de første purrene og sellerien satt ut i hagen. Det blir nok noen frostnetter til, men satser på at det går bra så lenge det er under dekke. Satser på å hente et lass med kompost til i dag, slik at jeg har noe å putle med i helga

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no