Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Au pair og arbeids(u)vilje

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 23:37   #81
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Ja der kan man se, det har gått opp litt siden jeg drev med dette

Men som sagt - mange får da trekk i de 5000,- for skatten, mens noen får skattetrekket i tillegg til grunnlønna. Månedskort på t-bane er man ikke pliktig å kjøpe, ei heller klær og telefonabonemment, og det er opp til 30 timer per uke jobb (ikke 25). Også er det nå 24 timers fritid ser jeg, det var også annerledes tidligere.

Men uansett da, ja - hvis arbeidsgiver tar alle de snille og greie valgene så kommer au pairene noe bedre utav det. Det har vært min argumentasjon hele veien, at med alt min au pair har fått har hun slett ikke stått så ille i det. Men hvis man gir minimum av alt, og trekker skatten (skatten av 5000,- per måned + 107/døgn kost og losji, også lurer jeg på om man skal trekke av natural-hvadetnåheter i form av månedskort og norskkurs og forsikring også :gruble) så blir det ikke _så_ mye utbetalt. Ikke så ille, men ikke så mye heller.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Etter å ha vært gjennom papirmøllen nå etter innstrammingen, synes jeg å virkelig at det hele var organisert som arbeidsopphold, og ikke kulturutveksling. Det siste var nevnt med en bisetning, mens side opp og side ned handlet om detaljene for arbeidsbetingelsene.

Jeg kan heller ikke begripe at det skal være SÅ elendig betalt, altså. Da jeg jobbet deltid som lege (50% stilling, 23 timers arbeidsuke) på tidlig 2000-tall, så fikk jeg utbetalt 7500,- pr mnd. Og jeg hadde ikke gratis kost og losji, akkurat.

Skal vi se:
AiPairene skal ha gratis reise og hjemreise.
Norskkurs (som de aldri vil ha, de vil heller ha pengene, evnt engelskkurs hvis de absolutt tvinges til å ta kurs) 7500,- pr år, eller 625,- mnd
Forsikring for to år 3700,- dvs 160,- pr mnd
MINIMUM 5000,- pr mnd, mange får mer
Månedskort 620,- pr mnd
Mobil pluss bruk (jeg har gitt henne abonnement, men mange gir kontantkort).
Dvs 6500,- pr mnd i inntekter eller godtgjørelser.

De har gratis kost og losji, dvs ingen leveutgifter. I tillegg må de få alt de trenger til norsk klima, pga den berømte Sjoa-turen har vår allerede to sett med ullundertøy, regntøy, gummstøvler og fleecejakke. Til vinteren må hun få dunjakke og varme støvler - selvsagt. Hun hadde allerede PC (og nettbrett), og bruker bredbåndet fritt. Hun har TV og egen leilighet, men er grundig instruert i at hun er mer enn velkommen til å bruke hagen og huset ellers også hvis hun vil.

Hun har fri hver lørdag og søndag, og fire uker fri om sommeren. Hun får være med oss på ferier eller reiser - hvis hun vil.

Hun er veldig fornøyd så langt, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha dårlig samvittiget? Man kan ha MYE vaskehjelp for 6500 i måneden, altså. Men det er mye hyggeligere å ha en person i huset som er der når barna kommer hjem, som vi kjenner og er trygg på og som faktisk er villig til å gjøre ting som vaskebyråene ikke tilbyr på samme måte.

Vi betaler ikke for barnevakt hvis hun allikevel er hjemme og vi bare skal ut en tur, men avtalt barnevakt får hun betalt for som andre barnevakter.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:38   #82
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og de står nå fritt til å bytte arbeidsgiver på dagen hvis de får et bedre AuPair-tilbud andre steder, oppholdstillatelsen er "in blanco" nå. Det er blitt mer og mer vanlig nå å "snappe" andres AuPairer; hvis noen får nyss om en bra AuPair tilbyr de feks 6000 i måneden, og det kan lønne seg fordi den første familien allerede har betalt alle de faste kostandene for vedkommende. Derfor er det flere som betaler mer enn de 5000,- nettopp for å unngå det. Markedsprising.

Au Pair-snapping?!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:58   #83
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.498
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det blir jo som å si at barnearbeid er greit, fordi de hadde sultet om de ikke jobbet.

Jeg synes barnearbeid er bedre enn at barna sulter. Det er ikke det samme som at jeg synes barnearbeid er greit. Jeg er veldig pragmatisk av meg og det betyr at jeg mener at ting som er bedre er fin ting, selv om det ikke blir bra. Alt som bidrar i positiv retning er fint. Og for veldig mange av de "nye" au-pairene blir ting bedre. Og for veldig mange familier blir ting bedre. Det betyr selvfølgelig ikke at det er den optimale og perfekte løsningen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 07:13   #84
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.361
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Au Pair-snapping?!

Og jeg som trodde det bare skjedde på film.

Vi har vurdert au pair, så jeg følger litt med i tråden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 07:14   #85
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.361
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Vi har vurdert au pair, så jeg følger litt med i tråden.

Kremt, så er det noen som vet om noen som har en hyggelig og lett snappbar au pair?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 08:46   #86
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.425
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Jeg gjetter at å være au pair ikke gir grunnlag for pensjon, eller? Hva er reglene for å få pensjon i Norge når man har inntekt her under en kortere periode?

Har dette noe å gjøre med at UDI/staten ikke legger det opp til et normalt arbeidsforhold? Dvs at det skulle gi dem økte kostnader i form av pensjon om de gjorde det om til et vanlig arbeidsforhold i stedet for au pair?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:29   #87
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Synes kanskje ikke aupairene har det så fryktelig vanskelig og fælt, selv om jeg aldri har hatt noen. Men jeg har vært med i en tilsvarende ordning i Norge. Fikk losji, men måtte dekke mye av kosten selv. Jobbet 40 timer i uka og fikk utbetalt mellom 5000-6000kr. Alt annet måtte jeg dekke. En helt normal ordning fra staten.
Dessuten vet jeg om noen lærlinger som jobber mer enn fulltid, uten full ferie, for samme lønn.... Uten kost og losji.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:31   #88
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.425
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Hvordan går det med HI?

Jeg som svensk, får nesten vibber om at denne jenta er svensk eller fra annet land nær Norge.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:36   #89
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Da vi sjekket au-pair, fikk vi inntrykk av at det ikke var greit med nordiske au-pairer, pga kulturutvekslingen, men mulig dette har endret seg da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:38   #90
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg gjetter at å være au pair ikke gir grunnlag for pensjon, eller? Hva er reglene for å få pensjon i Norge når man har inntekt her under en kortere periode?

Har dette noe å gjøre med at UDI/staten ikke legger det opp til et normalt arbeidsforhold? Dvs at det skulle gi dem økte kostnader i form av pensjon om de gjorde det om til et vanlig arbeidsforhold i stedet for au pair?

Det er ikke staten som vil få de økte kostnadene, men den som hyrer au-pairen som må ta den regningen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:39   #91
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.885
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Hvordan er fordelingen av nasjonaliteter i au pair-ordningen nå for tida? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har kjent en del baltiske au pairer, som jeg synes har brukt ordningen mer eller mindre etter intensjonen – de har vært veldig opptatt av å lære norsk, ofte fordi de ønsket å studere i Norge i ettertid. (I denne tråden høres det jo ut som om hele gjengen er profesjonelle hushjelper fra Filippinene.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:45   #92
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Jeg synes forresten det blir ganske feil å fremstille au-pair som noe som minner om veldedighet. Skal man drive veldedighet overfor filippinske kvinner og familier er det veldig mange andre måter å gjøre det på enn å betale dem dårlig for barnepass her til lands. Da finnes det utviklingsprosjekter lokalt.

Jeg ser ingen grunn til at man skal ha en egen ansettelsesordning for barnepassere/hushjelper fra andre land enn man har for gartnere, tjenere, ufaglærte håndverkere osv. Jeg er sikker på at en fattig kvinne fra romfolket i Romania mer enn gjerne hadde gjort lett oppussingsarbeid/hagearbeid for meg ett år på aupairkontrakt om det var lov. Det kunne blitt like mye kulturutveksling av det og det hadde sannsynligvis blitt lønnsomt for henne også.

Jeg synes likevel ikke det hadde vært riktig. Det riktige ville vært å ansette slik man ansetter andre. Det er fullt ut mulig å ansette folk og ha fratrekk i lønna for kost og losji.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:45   #93
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.901
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

"Au pair-bølge
I fjor ga UDI 1.829 au pair-tillatelser til førstegangssøkere. Av disse var over 80 prosent fra Filippinene."

Med motivasjon og intensjon med oppholdet, mener jeg det må skilles mellom de som er her for kulturutveksling, og de som virker som hushjelp. Hushjelp bør ha Norsk minstelønn. Det har ingenting å si at det er dårligere vilkår i andre land så lenge de lever og bor i Norge. De bør ha råd til å kjøpe seg mat og kanskje leie eget bosted.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:46   #94
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hvordan er fordelingen av nasjonaliteter i au pair-ordningen nå for tida? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har kjent en del baltiske au pairer, som jeg synes har brukt ordningen mer eller mindre etter intensjonen – de har vært veldig opptatt av å lære norsk, ofte fordi de ønsket å studere i Norge i ettertid. (I denne tråden høres det jo ut som om hele gjengen er profesjonelle hushjelper fra Filippinene.)

Disse tallene er fire år gamle, men gir jo en pekepinn. Filippinere er i klart flertall:
http://www.fafo.no/Fafo-frokost/0908...rk_au_pair.pdf

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:47   #95
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.885
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

"Au pair-bølge
I fjor ga UDI 1.829 au pair-tillatelser til førstegangssøkere. Av disse var over 80 prosent fra Filippinene."

Såpass, ja.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:47   #96
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.425
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Da vi sjekket au-pair, fikk vi inntrykk av at det ikke var greit med nordiske au-pairer, pga kulturutvekslingen, men mulig dette har endret seg da.

Når jeg sjekket opp dette i 2006 så fikk ikke jeg som svensk ha en svensk au pair, men en norsk familie fikk ha en svensk au pair. Men det er mulig at det har endret seg siden da.

Mine to tidligere au pairer har begge gått på norskkurs (som vi har betalt) og de har vært opptatt av å lære seg norsk.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 09:49   #97
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.885
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Interessant, Fnatten! Jeg ser at andelen au pairer fra Polen og Baltikum har rast etter at de ble EU-medlemmer. Ikke overraskende, nå kan de jo lett få mye mer lukrative jobber her via EU-rettighetene sine.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 11:20   #98
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er fullt ut mulig å ansette folk og ha fratrekk i lønna for kost og losji.

Men det gjør man jo egentlig; de skatter jo av kost og losji som inntekt, så inntekten deres er _egentlig_ 5000,-+ 107 per døgn i kost+losji. Og så innberetter man hele smøla og som skattepliktig inntekt på selvangivelsen året etter står det oppunder 100000,-

(og når jeg først skriver om skattepliktig inntekt; for dere som har au pairer og kan hjelpe dem med selvangivelsen, husk at de får standardfradrag på 10% det første delåret+2 hele årene de er her. Det utgjør noen kroner i skatt tilslutt og må føres inn i selvangivelsen/skattekortet, det er ikke automatisk)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 11:44   #99
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Jeg har egentlig alltid tenkt at de som benytter seg av au-pairer trenger noen til å ta seg av kjipe oppgaver som støvsuging og barnepass, men ikke er villige til å betale ordentlig for det, og jeg vet faktisk ikke om jeg er villig til å endre oppfatning etter denne tråden her. Jeg tror neppe den jevne nordmann primært ansetter en fillipinsk au-pair for å bedre den økonomiske situasjonen hennes, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 11:54   #100
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Jeg syns vel egentlig rundt hundre laken for en deltidsstilling helt uten andre kvalifikasjoner enn litt husarbeid her og der er helt grei betaling, for å være helt ærlig. Det er ikke mange penger, men det er ikke rare jobben eller rare mengden kvalifikasjoner heller. Og mye av den jobben måtte de ellers gjort i tillegg til arbeid, siden de jo måtte vasket stedet de ville bodd på uansett. (De bor jo der de vasker de også.)

Til HI så ville jeg tatt en prat, og forklart at jeg ikke var fornøyd. Forklart meget detaljert hva jeg ønsket og hvordan og nøyaktig hvordan en gang til. Og sagt at dette forventet jeg at var på stell fra og med nuh, ellers ville jeg si opp vedkommende.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeid, au pair, hjelp, problemer


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no