Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-07, 12:23   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Da vil jeg tro det er ganske mange steder her i verden du ikke reiser til? Jeg synes det er flott at mennesker tar slike standpunkt i forhold til hvor man vil/ikke vil reise

Ja, det er endel steder i verden jeg ikke ønsker å reise til av politiske grunner, men Tyrkia, Israel og Burma er på toppen av den lista. Jeg er i tenkeboksen når det kommer til Kina.

Jeg reiser sikkert til land andre finner problematiske av andre grunner, men jeg har plukket ut de landene som jeg f. eks. syns har en så omfattende apartheidpolitikk at det gjennomsyrer alt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 15:22   #42
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Kina er for meg enda mer uaktuell enn Tyrkia, mtp menneskerettighetene.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 15:45   #43
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jøss, jeg trodde jeg var den eneste...

Jeg har forresten vært i Tyrkia. Og fikk meg ett stempel i passet med ti års utvisning.

Hvordan klarte du det?

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 19:54   #44
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hvordan klarte du det?

Nei, når man er med på demonstrasjoner for menneskerettigheter for kurdere og sånn, så må man regne med å bli puttet i kasjotten...

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 20:15   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Det er ikke lett å være politisk korrekt på reisefot.

Jeg må glatt innrømme at jeg ikke boikotter noen land, og jeg har på den måte fått lært en del om en del lands råtne regimer og politikk. Hadde jeg boikottet Israel hadde jeg ikke fått besøke palestinere på Vestbredden. Hadde jeg boikottet Kina hadde jeg ikke fått møtt de fantastiske menneskene jeg møtte der.

Ikke så lett det med boikott synes jeg. Egypt kunne jeg gjerne boikottet fordi det skjer grove brudd på menneskerettighetene der. Det jeg har hørt fra en del som kjemper for menneskerettigheter er at det nettopp er pga turistindustrien og den makten den har at man kan få gjennomslag for ting i Egypt, selv om det er noe som sikkert kan diskuteres.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 20:21   #46
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Mannen vil ikke dit pga av uro, sier han. Heller ikke Egypt. Jeg har vært i Marmaris, men syntes mannfolkene var veldig innpåslitne mot oss skandinaver. Jeg begynte å snakke fransk der nede tilslutt (jeg er mørkhåret).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 20:25   #47
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ville ikke reist til Tyrkia, men det er av politiske årsaker, ikke fordi jeg vurderer det som utrygt. Jeg vil heller ikke reise til Israel av samme grunn.

Signerer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 22:14   #48
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

På grunn av deres massive undertrykking av kurderne. Når man legger til folkemordet på armenerne, som de konsekvent nekter å omtale som et folkemord og nedvurderer omfanget av, så er ikke det en stat jeg ønsker skal få mine turistkroner.

Det er akkurat den grunnen jeg har og for å ikke dra dit.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 09:47   #49
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Nei, når man er med på demonstrasjoner for menneskerettigheter for kurdere og sånn, så må man regne med å bli puttet i kasjotten...

Har du vært med på demonstrasjoner i Tyrkia? Jøss.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 10:25   #50
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Jeg ville ikke reist til Tyrkia, men det er for at jeg blir gaaal av maset deres når man skal gå i gatene og se litt på ting og tang. Takke meg til grekere!

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 14:15   #51
Frida
Evig optimist
 
Frida sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 575
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Jeg ville ikke reist dit på sommeren pga.temperaturen.
Var der for noen år siden i juli mnd.var der i 14 dager og dagtemperaturen var aldri under 44 grader Jeg er glad i varme men dette ble i meste laget.Var glad vi ikke hadde med barn dit.Temperaturen var stort sett 47-48 grader.

__________________
Frida guttemamma
Frida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 00:03   #52
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Har du vært med på demonstrasjoner i Tyrkia? Jøss.

Det var en haug med ungdommer fra hele Europa som reiste med tog til Tyrkia for å være med. Dvs, vi skulle reist med tog, men Tyskland nektet toget å reise igjennom landet, pga sitt "gode forhold" til Tyrkia... Så vi dro med buss istedet.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 00:19   #53
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Vi har bestilt 2 ukers tur neste sommer til pegasos world i Tyrkia. I Side. Jeg kjenner flere som har vært på det hotellet, og alle er utrolig fornøyde! Her kan du lese om det:
www.nazar.no

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 04:35   #54
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde Dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, det er endel steder i verden jeg ikke ønsker å reise til av politiske grunner, men Tyrkia, Israel og Burma er på toppen av den lista. Jeg er i tenkeboksen når det kommer til Kina.

Jeg reiser sikkert til land andre finner problematiske av andre grunner, men jeg har plukket ut de landene som jeg f. eks. syns har en så omfattende apartheidpolitikk at det gjennomsyrer alt.

Bare lurer litt her... boikotter du Tyskland også?? Siden Hitler utryddet omtrent en hel nasjon?? Det med armenerne skjedde under Det Osmanske riket(Tyrkia het ikke tyrkia en gang den tiden) fra 1915 til 1917, noe som førte til at et omstridt antall armenere omkom... hvis man skal begynne å gå i alle lands historier, sååå langt tilbake i tid, er det ikke mange land man kan besøke gitt. Vikingene her i nord var ikke akkurat så snille de heller..kanskje det er mange land som boikotter Norden av samme grunn? For meg blir det for dumt!

Jeg har vært masse i tyrkia og kjenner mange kurdere. De er født og oppvokst i tyrkia og ser seg selv som tyrkere. Akkurat som samene her i nord er norske. Det som ødlegger for kurderne og deres rykte er terrororganisasjoner som PKK.
Tenker pipen hadde vært anderledes her i Norge også, om Samene plutselig sa at de ville eie hele nord og være uavhengig av Norge. Og de hadde laget en terrororganisasjon som bombet og drepte masse uskyldige mennesker. Hva skulle Norge gjort da?

Det er alltid to sider av en sak og ikke alltid slik man tror!

Jeg har vært masse i tyrkia, senest nå for noen uker siden. Jeg merket ingenting av noe bråk eller terror der nede i disse to ukene. Var der nede i sommer også, gikk like greit da!
Beste tiden der nede er i mai og september, særlig hvis man skal så langt ned som Alanya og Antalya. Der er det veldig varmt i juli og august og ikke å anbefale hvis man ikke liker varme. Hvis man ikke liker store byer og mye varme, anbefaler jeg en liten koselig by som heter Cesme. Den ligger rett over Chios (vi ser lyset fra bilene om kvelden, så nære Chios er det!) Vi var en gjeng med store og små på 22 stk. som dro til Cesme med reiseselskapet Via Ferieverden i sommer og det var helt topp. Har mange venner som har vært i Kemer og de har likt seg veldig godt der, så det er mitt neste stoppested der nede.
Tyrkia har masse flotte ruiner og severdigheter å by på, og jeg er glad jeg har fått oppleve noe av det!

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 07:03   #55
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Nynne: Det er vel ikke HVA som har skjedd som er grunnlag for å boikotte, ellers måtte man som du sagt boikotte de fleste steder. Det er hvordan landet forholder seg til det som har skjedd. Anerkjenner de hva som har skjedd, hvordan har de forholdt seg til det i etterkant, osv. Hadde Tykland nektet Holocaust så hadde nok det vært grunn til boikott.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 10:08   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Jepp. Det Olympia sa. Har ikke tid til å gå inn på reisten av innlegget ditt nå, skal se om jeg får svart deg i løpet av helga.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 18:48   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av Nynne, her.

Bare lurer litt her... boikotter du Tyskland også?? Siden Hitler utryddet omtrent en hel nasjon?? Det med armenerne skjedde under Det Osmanske riket(Tyrkia het ikke tyrkia en gang den tiden) fra 1915 til 1917, noe som førte til at et omstridt antall armenere omkom...

Tyrkia regner det som omstridt ja, de fleste andre land gjør ikke det. Hadde du lest artiklene jeg linket til hadde du også fått med deg dette:

Sitat:

Til tross for at Tyrkia offisielt benekter at dette var et folkemord, er det stadig flere tyrkiske lærde og intellektuelle som gir uttrykk for misnøye med regjeringens manglende vilje til samarbeid med det internasjonale samfunnet for å kartlegge hva som faktisk skjedde. I desember 2005 uttalte Tyrkias kanskje mest kjente forfatter, Orhan Pamuk, i et intervju at 1 million armenere hadde blitt drept av den osmanske regjeringen. Tyrkia stilte forfatteren for retten, anklaget for å ha «fornærmet Tyrkia». Saken ble senere henlagt etter sterkt internasjonalt press.

Tyskland har heldigvis vett nok til å ikke benekte at Holocaust skjedde, slik Tyrkia gjør om folkemordet på armenerne.

Opprinnelig lagt inn av Nynne, her.

Jeg har vært masse i tyrkia og kjenner mange kurdere. De er født og oppvokst i tyrkia og ser seg selv som tyrkere. Akkurat som samene her i nord er norske. Det som ødlegger for kurderne og deres rykte er terrororganisasjoner som PKK.
Tenker pipen hadde vært anderledes her i Norge også, om Samene plutselig sa at de ville eie hele nord og være uavhengig av Norge. Og de hadde laget en terrororganisasjon som bombet og drepte masse uskyldige mennesker. Hva skulle Norge gjort da?

For det første anerkjenner Norge (endelig) samenes eksistens. Det gjør ikke tyrkia, i grove trekk. Kurdernes historie er utelatt fra historiebøker og museer og regnes som ikke-eksisterende eller uviktig i Tyrkia. I Norge har samene bl.a. eget sameting, de får lov til å snakke sitt eget språk, de har kultursentre, teatre, museer, TV-sendinger osv. Hadde vi behandlet samene på samme måte som Tyrkia behandler kurderne hadde jeg skjønt at det hadde kommet motreaksjoner, uten at jeg forsvarer terrorhandlinger av den grunn.
I tillegg ble kurderne lovet en egen stat etter første verdenskrig, men dette løftet ble trukket tilbake.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 20:06   #58
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Ikke bare etter første verdenskrig. Også etter andre verdenskrig, etter opprettelsen av Israel, og tildels også under første Gulfkrigen.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 00:32   #59
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde Dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Tyrkia regner det som omstridt ja, de fleste andre land gjør ikke det. Hadde du lest artiklene jeg linket til hadde du også fått med deg dette:

Tyskland har heldigvis vett nok til å ikke benekte at Holocaust skjedde, slik Tyrkia gjør om folkemordet på armenerne.

For det første anerkjenner Norge (endelig) samenes eksistens. Det gjør ikke tyrkia, i grove trekk. Kurdernes historie er utelatt fra historiebøker og museer og regnes som ikke-eksisterende eller uviktig i Tyrkia. I Norge har samene bl.a. eget sameting, de får lov til å snakke sitt eget språk, de har kultursentre, teatre, museer, TV-sendinger osv. Hadde vi behandlet samene på samme måte som Tyrkia behandler kurderne hadde jeg skjønt at det hadde kommet motreaksjoner, uten at jeg forsvarer terrorhandlinger av den grunn.
Dette har kurdere i tyrkia også men ingen aviser skriver om det for det er ikke "spennende nok" for europa.
I tillegg ble kurderne lovet en egen stat etter første verdenskrig, men dette løftet ble trukket tilbake.

Vet ikke hvor godt opplyst du er bortsett fra hva som skrives i media men jeg har sett kurdisk tv-kanal i tyrkia lenge før samene her i landet fikk eget barne-tv! En av tyrkias mest populære sangere er en kurder som heter Ibrahim Tatleses. Jeg kjenner mange kurdere som lever i tyrkia, de har sitt eget språk som ingen nekter de hverken å prate eller skrive. Dette ble opphevet for mange år siden i tyrkia. Tror kanskje de er strengere i Iran og Irak men det har jeg ingen anelse om. I sommer bodde jeg rett ved siden av en kurder som akkurat ble oppnevnt som stortingsrepresentant der nede og det er mange fler i stortinget der nede som også er kurdere. De er født og oppvokst som tyrkere og stolt av det, men så har de PKK som endelig etter så mange år med terrorisering av både sine egene, tyrkere og turister som ødlegger både rykte og alt for de som vil ha et normalt liv der nede.

Det er synd at de fleste av kurdere som kommer til Norge og norden stort sett er kriminelle og driver stort med terrorvirksomhet og missbruker godtroende nordmenn som dere til å være med på å støtte terrorvirksomhet i land som tyrkia, iran og irak. Hvordan tror du det er å leve under konstant frykt av om hvor det smeller neste gang?
De fleste kelnere, butikkansatte og ellers innen servicenæringen i tyrkia, er kurdere. Skulle alle tenkt som dere og ikke reist dit så hadde dere straffet de mer enn noen andre. De lever av turistnæringen der nede.

By the way, dere vet vel at alle som vil kan skrive å legge inn akkurat hva de vil inne på Wikipedia? Alt som står der inne er ikke korrekt.

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 00:35   #60
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde Dere hatt betenkeligheter med å reise til ...

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Tyrkia regner det som omstridt ja, de fleste andre land gjør ikke det. Hadde du lest artiklene jeg linket til hadde du også fått med deg dette:

Tyskland har heldigvis vett nok til å ikke benekte at Holocaust skjedde, slik Tyrkia gjør om folkemordet på armenerne.

Hvis du hadde lest det du referer til her så kan du også lese at det står : Tyrkia benekter ikke hendelsene som førte til at så mange osmanarmenere døde, men har konsekvent nektet å anerkjenne at det var et folkemord, og mener at antallet døde er overdrevet. Tyrkia anslår at 400 000 omkom, mens Armenia hevder at tallet var 1,5 millioner. Selfølgelig hadde det vært mer politisk korrekt og smart å bare vedkjenne seg det som de 24 av alle land i verden mener tyrkisk-osmanerene i 1917 gjorde mot armenerne, så hadde liksom alle problemer vært løst.

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no