Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-18, 23:39   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Vet ikke helt om "ny" var et bra ord. Men det jeg tenker på er i hovedsak personer som er opplever seg som født i feil kropp.

Det som overrasker meg mest er at jeg ikke kan se at det eksisterer noe debatt om dette i det hele tatt. Det er noen få personlige historier i media. Jeg personlig, opplever faktisk dette mest gjennom populærkultur(!). Det er litt rart er det ikke? Jeg tenker at det burde være mye diskusjon om dette temaet (helt uavhengig av hva man mener eller ikke).

Hva tenker dere? (Kan selvfølgelig diskutere hva dere mener om det å være født i feil kropp også, så er det i alle fall et diskusjonstema her på FP )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 00:01   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Hva er det vi skal diskutere..? Og jeg synes da flere tilfeller har blitt trukket frem i media, men akkurat nå husker jeg bare Emma, som var med i «Født i feil kropp» på TV2.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 00:06   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hva er det vi skal diskutere..?

Nei, det var et forsøk på å starte en litt åpen tråd. (Jeg synes ofte de er veldig spennende å lese, men det kan jo bli så åpent at ingen vil si noe som helst. Kanskje denne tråden havnet i siste kategori? )

Jeg synes feks dette med at vi ikke har behandlingsressurser i Norge er merkelig lite snakket om. Det er en plass i landet hvor det eksisterer et tilbud, det er voldsomt med kø og kun en type opplegg. Jeg synes det er rart med tanke på at det er så lite tidsvindu.

Jeg synes også det er litt rart at det ikke blir nevnt i det hele tatt at det er en eksploderende økning i tilfeller.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 00:08   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Det jeg har sett av diskusjon (eller kanskje heller «diskurs») har mest vært amerikansk. Det har blant annet dreid seg om det med offentlige toaletter, som jo har vært en heftig debatt rundt lovforslag, og så er det en annen diskusjon på det med transkvinner på «kvinne-arenaer», der en del av de eldre feministene har vært ganske hatske anti-trans. Og så har det vært flere tilfeller av diskusjon rundt det med å la skuespillere som ikke selv er trans spille transseksuelle. (Den siste jeg fikk med meg var en film der Scarlett Johansson først hadde sagt ja til å spille en transmann, men så trakk hun seg fra prosjektet på grunn av kritikk om at en transmann burde spille personen i stedet. Jeg synes dette er interessant sett i forhold til diskusjonen rundt whitewashing.)

Noe av det jeg har sett diskutert i Norge har vært det med barn og kjønnsidentitet, i hvilken grad man skal bygge opp under det de selv sier er sin identitet og i hvilken grad man skal heller avvente til de blir litt eldre. Det synes jeg jo også er et interessant tema.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 00:20   #5
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Jeg opplever at det er en pågående debatt, men det er nok preget av at jeg har et par veldig aktive debattanter på Facebook. Debatten er litt sånn "vi som hater Rikshospitalet og synes Ira Haraldsen må brenne" vs. "nå kan det jo hende disse legene som har jobbet lenge på feltet har et poeng og ikke bare vil alle som mener de behøver kjønnsbekreftende behandling vondt, da?"

Selv stusser jeg også over at det later til å være en nesten trendpreget økning av unge som ønsker kjønnsbekreftende behandling. Og så synes jeg det ville være interessant å høre mer om hvilke kriterier man må oppfylle for å kvalifisere, i forhold til dette med å ha fremstått som et gitt kjønn i barndommen etc. - hvor stereotype er kravene etc. Må man være en erkefeminin kvinne for å være en godkjent kvinne og vice versa?

Dessuten mores jeg av at kjønn er en sosial konstruksjon-homoene og transkjønnede av en eller annen grunn har havnet i samme interesseorganisasjon. Det er litt sånn "det var noe med kjønn, var det ikke?"

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 00:30   #6
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Jeg synes det som har vært i media, har vært nært og lett forståelig, samtidig som det har vært informativt. Mulig at de store diskusjonene ikke har kommet, fordi samfunnet er i endring, og aksepterer det å være trans i mye større grad enn tidligere? De medisinske diskusjonene foregår uansett, og med nytt diagnosesystem på trappene, ICD 11, er ikke det å være trans, lenger noen sykdom. Slik homofili ble fjernet som diagnose på tidlig 70-tall, et spark i riktig retning, tenker jeg dette er bra!
Og så fantastisk bra at så mange slipper å leve et liv som noe de ikke er.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 11:46   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Det at det er en økning tror jeg henger mye sammen med at det er mer akseptert. Jeg tror ikke det handler så mye om at det faktisk er fler og at mange feilbehandles. Mer at det faktisk eksisterer et tilbud og at fler har blitt gjort oppmerksomme på at det finnes.

Kravene ja. Jeg vet jo litt om dette. Men sånn jeg husker det, så krever riksen at man må leve som det kjønnet man mener man er. Altså mener man at man er mann, så skal man leve som mann FØR man får noe tilskudd av hormoner eller lignende. Klart det er vanskelig, for i samfunnet da, så passerer man ikke som mann. Det er en kjempebelastning. Dette skal man gjøre en viss tid, det er snakk om år. Også vil de ikke behandle de som ikke kan få noe "bra overbevisende resultat". Jepp. Det er i alle fall det jeg har fått vite at enkelte som har fått avslag i systemet. (En mann som lever som kvinne).

Det er mye med systemet som eksisterer som bør diskuteres. Det er forståelig at man må sikre seg at man ikke feilbehandler noen, men man må også sørge for at man ikke gir disse menneskene som er i en sårbar situasjon en tilleggsbelastning.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 11:57   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det jeg har sett av diskusjon (eller kanskje heller «diskurs») har mest vært amerikansk.

Er det på FB du følger det?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

Det har blant annet dreid seg om det med offentlige toaletter, som jo har vært en heftig debatt rundt lovforslag, og så er det en annen diskusjon på det med transkvinner på «kvinne-arenaer», der en del av de eldre feministene har vært ganske hatske anti-trans.

En digresjon. Her i Norge er det blitt utrolig mange unisex toaletter. Har nettopp hatt en kjørerunde i Norge og de bensinstasjonene vi stoppet på var unisex (nå påpekte riktignok mannen min at det nok var økonomisk gunsting å kunne ha bare ett toalett i stedet for to, og at det var en like viktig driver som det å ikke støtte en veldig fast kjønnsidentitet.)

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Selv stusser jeg også over at det later til å være en nesten trendpreget økning av unge som ønsker kjønnsbekreftende behandling. Og så synes jeg det ville være interessant å høre mer om hvilke kriterier man må oppfylle for å kvalifisere, i forhold til dette med å ha fremstått som et gitt kjønn i barndommen etc. - hvor stereotype er kravene etc. Må man være en erkefeminin kvinne for å være en godkjent kvinne og vice versa?

Ja, det er en eksplosjon i antall tilfeller, og jeg synes det er problematisk at man ikke en gang stiller spørsmålet, om dette kan skyldes bruken av "hormonhermere". Det er selvsagt utrolig vanskelig å vite - kan sammenligne det med homofili, i regimer hvor de faktisk tar livet av folk som er homofile er det færre av de, så tallenes tale er bare synsing.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det at det er en økning tror jeg henger mye sammen med at det er mer akseptert.

Noe av økningen skyldes helt sikkert det, men gjør all økningen det? Jeg aner ikke.

Opprinnelig lagt inn av Joika

Det er mye med systemet som eksisterer som bør diskuteres. Det er forståelig at man må sikre seg at man ikke feilbehandler noen, men man må også sørge for at man ikke gir disse menneskene som er i en sårbar situasjon en tilleggsbelastning.

Det er spesielt tidsfaktoren som jeg tenker er viktig å se på. Hvis man skal ha kjønnskorrigerende behandling, bør den vel helst starte før puberteten har gått for langt. Og dette skaper jo spørsmål om medisinsk behandling av barn - hvor mye skal barnet bestemme? Hvilken kompetanse skal man kreve av foreldrene?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 12:02   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Det er kjempevanskelig de tingene du peker på. Det er ingen fasit tror jeg. Men etter å ha sett en slik prosess på nært hold og jeg vet hvor "nære på" det har vært.. Noen har god tid, andre ikke. Virkelig ikke. Det er vel mye av problemet med behandlingen som eksisterer nå, den tar null hensyn.

En annen ting er at det nok er mye viktigere å behandle gutter tidlig for et godt resultat. Jenter kan få et flott resultat selv med relativt sen behandling.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 12:11   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Det er jo en diskurs, samtale eller diskusjon om og rundt dette, men den er ikke ett sted, slik som heller ingen andre debatter eksisterer ett sted. Blikk skriver noe om det, blant annet her: https://blikk.no/styrker-tilbudet-til-transpersoner/

Fri er med i debatten og legger ut sine innspill på nettsidene sine: https://foreningenfri.no

Også snakkes det selvsagt i mer uformelle fora, som på facebookvenner til privatpersoner osv. Det er jo alltid vanskelig å ta en offentlig debatt rundt det som dreier seg om folks identitet og selvfølelse. Det er vondt, sårt og vanskelig for mange og lett å såre.

Jeg personlig lurer på om det hadde vært lettere om samfunnet godtok mer flytende kjønnsidentitet. Slik det er nå er alt veldig kjønnsdelt, og kjønnene er veldig stereotype fra man er baby. Om det var større mangfold, og aksept for at man ikke alltid måtte være veldig det ene eller det andre, kanskje færre hadde følt at de måtte bytte? Ikke misforstå altså; dette er ikke for å så tvil om at noen absolutt er født i feil kropp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 12:36   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Jeg tror årsaken til at det oppleves som en økning i antall mennesker som mener seg født i feil kropp, kan ha sammenheng med at det er større åpenhet om dette nå, det er ikke er tabu i så stor grad lenger, og holdningene til transpersoner er i ferd med å endre seg, så det kan oppleves enklere å gå ut overfor familie og venner og si hvem man egentlig er.

Jeg er så heldig at jeg får følge med på den kjønnbekreftende endringen til en bekjent, han er født som kvinne, men er nå veldig langt på vei til å bli mann. Han var godt voksen da endringen ble igangsatt, og det er spennende å følge hans, veldig åpne, refleksjoner rundt hva som skjer med både kropp og psyke, og ikke minst hvordan omverdnen møter ham.

Det er også utrolig spennende å få følge refleksjonene hans om hvilke kjønnsrolleforventninger han har blitt møtt med som kvinne, og nå som mann. Han er veldig ærlig på at han er glad han aldri var «typisk kvinne, som likte rosa, blomster, dill og dall,» med digget fotball og øl da han var kvinne, for gjennom de utallige psykologintervjuer han måtte gjennom før han fikk sette i gang med kjønnsbekreftende behandling, var dette et stadig tilbakevendende tema - de sementerte forestillingene om hva en kvinne skal like og hva en mann skal like. Han er ærlig på at han ville ha slitt med å forsvare sin følelse av å være mann, om han ikke hadde oppfyllt psykologens forestilling om hvordan en mann skal oppføre seg og hva en mann skal like, og det til tross for at vi snakker etter 2015 her.

Disse erfaringene og refleksjonene syns jeg er gode å ha i bakhodet, når jeg så snakker med en mor jeg kjenner, som følger sin 15-årige datter på vei til å bli hennes sønn. Der brukte de overgangen barnetrinn - ungdomstrinn til at datteten kjent som A nå lever som sønnen B, han har allerede skiftet navn i folkeregisteret og venter på å starte kjønnsbekreftende behandling. Det er fint å få lov til og snakke med denne moren, høre hvordan det oppleves fra en mors side, sårheten, sorgen, frykten, håpet... Det er også fint å se hvordan ungdommen rundt denne gutten tar endringen med et skuldertrekk, «sånn er det nå, sånn er det med den saken,» og inkluderer vennen sin som før med den største selvfølge. Ungdommen i dag er fin.

Og så er det interessant, som pedagog, å få følge den vesle gutten på 4 år, som bare leker med jentene, som alltid velger dukka - «denne er Kari, denne er Mari, og denne med den vakre, gule kjolen... den er meg!» Følge gutten som stråler av lykke når han får danse med ballerinakjolen på, og som blomstrer når han kommer i barnehagen ikledt skjørt og blomstrete, rosa sandaler, gutten som er prinsessefe på karnevaler, og som en dag kommer og hvisker meg henført i øret: jeg har bytta navn... nå heter jeg Hannah!

Det gjør noe med en, som voksen og pedagog, i møtet med dette barnet - han snur opp ned på inngrodde forestillinger om gutter og jenter, han sender deg fordommene dine rett i fleisen, han får deg til å tenke og vokse som menneske og som pedagog. Hvordan ivaretar vi ham, hvordan lar vi ham få utløp for sin lykke over ballerinakjoler og prinsessehunder og samtidig sender signaler til de andre barna om at «hei, dette er faktisk helt greit - faktisk like greit som at Line alltid går i bukse, hater museflettene sine og spiller fotball og klatrer høyest i treet av alle.» I vår trange forestillingsverden er det, dessverre, fremdeles altfor lett å akseptere «guttejenta» som tøff og fremadstormende, men ikke like lett å gi rom for lille Morten som helst vil sitte og fargelegge rosa enhjørninger.

Kjønnsrolleforventningene er segmentert i oss fra babystadiet av, men ut fra holdninger jeg møter på jobb, neppe bevisste holdninger engang, men noe som må komme fram og reflekteres over, belyses, tror jeg det dessverre ennå er mye enklere, på mange vis, å være jenta som vil være gutt enn gutten som vil være jente.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 12:47   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Jeg er enig i at det er lettere å være guttejente enn jentegutt, men det forventes allikevel en grad av femininitet av jenter. Det er vanskelig å være ubarbert dame for eksempel. Og enda vanskeligere om man i tillegg ikke liker typisk kvinnelige plagg, foretrekker å gå uten bh og sminke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 12:54   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Ja, vi har en lang vei å gå der også, ikke spesielt godt hjulpet av reklamebransjens retusjerte forestilling av hvordan en vakker kvinne skal se ut. (Noe som igjen er en diskusjon i seg sjøl.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 13:02   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Det er nettopp det jeg mener. Det er lite handlingsrom innenfor hvordan en kvinne og en mann skal være, og hadde det både vært større mangfold tillatt der, samt større aksept for at kjønn ikke alltid et det ene eller det andre (med alle forventningene og restriksjonene som følger med), kanskje noen hadde følt seg mer hjemme i den kroppen og fysiske kjønnet de har.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 23-07-18 kl 13:08.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 13:05   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg personlig lurer på om det hadde vært lettere om samfunnet godtok mer flytende kjønnsidentitet. Slik det er nå er alt veldig kjønnsdelt, og kjønnene er veldig stereotype fra man er baby. Om det var større mangfold, og aksept for at man ikke alltid måtte være veldig det ene eller det andre, kanskje færre hadde følt at de måtte bytte? Ikke misforstå altså; dette er ikke for å så tvil om at noen absolutt er født i feil kropp.


Jeg tror dette er en kjempepoeng! Om man bare kunne være og ikke måtte passe inn i en mal for ditt eller datt. Ting hadde antagelig vært langt enklere for veldig mange...

Også vet jeg at mange transpersoner ikke liker begrepet "født i feil kropp". For kroppen er jo det den er. Den er jo ikke feil. Man er den man er osv. Det er mange stier som skal tråkkes.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 13:07   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Takk for korreks Joika! Ser at «feil kropp» ikke blir riktig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 13:11   #17
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Det er jo et TV-program som heter det, så ikke så rart at mange tenker at det må være godt innafor. Jeg tenkte ikke over det før jeg fikk beskjed.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 13:13   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Da er det bra du gir beskjed videre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 14:04   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Jeg har tenkt litt i samme baner som Tallulah, at det for en del kanskje hadde vært mer ideelt med mer flytende og mindre rigide kjønnsroller/kjønnsidentiteter enn det å ha muligheten til å velge mellom to distinkte bokser, liksom.

Altså, for mange ser det jo ut til å være tydelig at de opplever seg selv helt klart som det motsatte kjønnet av det samfunnet ser dem som. Men det må jo være mange som føler at de ikke helt passer inn, fordi de opplever at de har noe til felles med begge kjønn? Og hvis vi for eksempel tenker på barn, så kan det jo tenkes at en del jenter sier at de vil være gutt (og omvendt) mer fordi de ser at gutter får lov til å kle seg og oppføre seg på en måte de selv vil, mer enn at de har en sterk og klar maskulin kjønnsidentitet? Og også for dem som passer noenlunde inn i «boksen» de forventes å tilhøre ville det jo være en fordel med mer handlingsrom.

Jeg er enig med Inagh i at dagens barn og unge har en kjempefin og ukomplisert tilnærming til dette. Jeg kjenner (til) flere unge som har byttet sosialt (og juridisk) kjønn, og det er helt supert at dette er noe man kan gjøre i dag og bli helt akseptert av de jevnaldrende. Men jeg ser også på de tenåringsguttene jeg kjenner at de har en ganske romslig oppfatning av hvordan gutter skal se ut og hva de skal gjøre og være opptatt av, og det tror jeg jo er kjempefint både for dem selv og for folk rundt dem. Det er veldig fint når gutter får lov til å være noe annet enn supermaskuline; både for at de får lov til å finne sin egen identitet, og fordi det (tror jeg) gjør dem snillere og mer aksepterende overfor folk rundt seg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-18, 14:51   #20
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg personlig lurer på om det hadde vært lettere om samfunnet godtok mer flytende kjønnsidentitet. Slik det er nå er alt veldig kjønnsdelt, og kjønnene er veldig stereotype fra man er baby. Om det var større mangfold, og aksept for at man ikke alltid måtte være veldig det ene eller det andre, kanskje færre hadde følt at de måtte bytte? Ikke misforstå altså; dette er ikke for å så tvil om at noen absolutt er født i feil kropp.

Jeg har også tenkt i de baner. Det rommet man som jente eller som gutt får lov til å bevege seg i i dag, er til tider ekstremt smalt. På barneskolen til min jente vet jeg om en annen jente som i uttrykksform er litt "røffere" enn de andre jentene. Hun ble nektet adgang til jentedoen (). Når det påstås at det er enklere å være "guttejente" enn "jentegutt", så tror jeg det er en sannhet med visse modifikasjoner. Hvis jeg ikke tar feil, så har for eksempel ingen av jentene i min datters klasse hår som er kortere enn ned til skuldrene. Slik var det ikke i min tid.

Jeg er utrolig glad for den normaliseringen vi ser, men jeg bekymrer meg for synet som Inagh i realiteten forteller om: At kvinner ikke skal like øl og fotball. At gutter ikke skal like rosa eller kjoler.

Skulle jeg i oppveksten tenke at jeg ikke var jente fordi jeg ikke passet inn i normen for hvordan jenter skal oppføre seg? Jeg syns det er en ubehagelig tanke.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no