Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Livet vårt eller livene våre?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 14:33   #1
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Livet vårt eller livene våre?

På engelsk heter det jo "our lives", men på norsk heter det da vitterlig "livet vårt" i entall? Synes jeg hører "livene våre" overalt nå. Hva er riktig?

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:42   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Jeg tror ikke det er noen veldig klare normer for det. Begge deler er helt greit i mine ører.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:53   #3
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Våre liv, livene våre, livet vårt - det finnes mange måter å si det på - alt etter hvilken sammenheng det er sagt i. Alt er like riktig.

Språket vårt har blitt ganske utvannet og "amerikanisert" de siste 20-30 årene. Det viser at språket er levende. Men samtidig er det litt trist også. Språket mister på en måte sin egenart. Nå er det meste lov - både å si og å skrive. Til min lærermanns store fortvilelse......

Mitt favorittprogram på NRK var "Typisk norsk". Synd det er tatt av plakaten !

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:53   #4
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tror ikke det er noen veldig klare normer for det. Begge deler er helt greit i mine ører.

Okei. Da er det mine ører det er noe galt med.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:00   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Okei. Da er det mine ører det er noe galt med.

Klart det ikke er noe galt med ørene dine. Du skriver selvsagt det som klinger best for deg. Jeg sier bare at jeg ikke tror det finnes noen "regel" mot å skrive "livene våre".

Nille, jeg er ikke enig. Jeg mener norsk språk er vitalt og i fin form på de fleste områder, men som fagspråk sliter det litt. Jeg mener heller ikke det er noe stort problem at det er "lov til å skrive hva som helst", jeg mener at problemet at så mange ikke vet og ikke bryr seg om hva som er lov å skrive. Og der har jo lærermannen en oppgave.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:06   #6
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Klart det ikke er noe galt med ørene dine. Du skriver selvsagt det som klinger best for deg. Jeg sier bare at jeg ikke tror det finnes noen "regel" mot å skrive "livene våre".

Jeg synes bare det høres rart ut. Jeg får vel slå meg til ro med at begge deler er lov. (Akk, så vanskelig.) Jeg synes forresten at det høres rart ut å si "velge i" i stedet for "velge mellom" også. Venninna mi synes det er helt greit å si "velge i".

Ja, jeg henger meg opp i alt mulig. (Ikke sunt å være norsklærer, gitt.)

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:31   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Jeg henger meg selvsagt også opp i alt mulig. Kos deg i Flisespikkeriet sammen med oss, du!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:35   #8
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nille, jeg er ikke enig. Jeg mener norsk språk er vitalt og i fin form på de fleste områder, men som fagspråk sliter det litt. Jeg mener heller ikke det er noe stort problem at det er "lov til å skrive hva som helst", jeg mener at problemet at så mange ikke vet og ikke bryr seg om hva som er lov å skrive. Og der har jo lærermannen en oppgave.


Jeg er ikke uenig med deg jeg. Jeg sier jo at påvirkningen utenfra viser at språket vårt er levende. Og det er en god ting. Det er slurvingen som ødelegger. Og det er som du sier fordi folk ikke bryr seg lenger.

Problemet med "slurvete" språk er ikke noe skolen kan gjøre så mye med alene, annet enn å lære elevene hva som er korrekt og rette dem når de gjør feil. Dessverre har mange dårlig språk med seg hjemmefra. SMS språket ødelegger barnas evne til å utrykke seg med hele ord og setninger. Amerikansiseringen og fornorskningen av ord gjør kanskje språket rikere, men ikke finere. Det største problemet er at det slurves i alle kanaler. Og dessverre er de størte synderne de som bruker språket i yrket sitt. Nemlig journalistene. Når vi hele tiden blir foret med feil ordbruk, merkelig setningsoppbygging, spinnvill tegnsetting og utydelig uttale i pressen (dvs. aviser/radio/TV), fester feilene seg som "korrekte". Dvs. at mange tror det skal være slik. F.eks. Karen Marie Ellefsen har i alle år sagt "omentrent" isteden for "omtrent". I en sending fra et skiskyterstevne fikk vi høre at det var en som skjøt som en "milliatrøse" (hva nå det er for noe). I avisen har jeg lest at "brannen spredte seg så fort fordi husene sto så tett som hånd i hånd". Kreativt ja, - men godt språk ? Neppe.

Jeg er stolt av språket mitt, men er allikevel en språksynder. Jeg bruker morsomme ord jeg hører omigjen. "Forvimsa", "forkymra" syns jeg er morsomme ord. Meningen er jo klar selv om ordene ikke finnes i ordlista. Hjemme hos oss bruker vi også ord som vi/barn/barnebarn har laget. Ting vi sa før vi kunne snakke rent eller ordentlig. Tror mange familier har slike ord. Mange ganger blir de tatt med ut. Andre plukker dem opp, - og dermed er språkforvirringen i gang. Og jeg har vært med på det......


__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:38   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Jeg synes du har et veldig pessimistisk språksyn, Nille. Og jeg tror skolen kan gjøre mye mer enn den gjør i dag.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:42   #10
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Jeg tolker de to måtene å si det på litt forskjellig; Livet vårt er det livet vi har sammen, f.eks. mannen og jeg. Mens livene våre er hvert vårt separate liv. Maker det sense?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:44   #11
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


Mitt favorittprogram på NRK var "Typisk norsk". Synd det er tatt av plakaten !

Hva? Skal ikke NRK sende flere programmer? Det var dumt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:51   #12
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes du har et veldig pessimistisk språksyn, Nille. Og jeg tror skolen kan gjøre mye mer enn den gjør i dag.

Er en gammel dame jeg skjønner du, derfor har jeg nok et gammeldags syn på sakene. Men pessimistisk er jeg ikke.

Skolen kan alltid gjøre MER, men ikke ALENE.

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 10:31   #13
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Selvsagt har skolen et ansvar for å lære unger å skrive godt, men det er også viktig at foreldre oppmuntrer ungene til å lese bøker. Det er gjennom å lese bøker at man plukker opp ord og uttrykk, og ser hvordan ord skrives. Det er ikke nok å lese aviser eller ukeblader.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 10:33   #14
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg tolker de to måtene å si det på litt forskjellig; Livet vårt er det livet vi har sammen, f.eks. mannen og jeg. Mens livene våre er hvert vårt separate liv. Maker det sense?

Jeg skjønner hva du mener, men jeg får bare ikke til å bruke det i flertall. (Har litt tungt for det, tror jeg. )

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 11:21   #15
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livet vårt eller livene våre?

Jeg ville sagt våre liv fremfor livene våre.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no