Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-18, 19:24   #1
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Tittelen på innlegget sier vel det meste. Er KI en så mye brukt forkortelse at folk vil forstå hva det henviser til?

Jeg får veldig mange flere treff på AI, men ser at f.eks. Wikipedia bruker KI.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-18, 19:35   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Jeg hadde ikke skjønt det. Mulig jeg hadde forstått det av sammenhengen da, men ikke på egenhånd.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-18, 19:36   #3
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

AI da, er det opplagt?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-18, 19:39   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Jepp.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-18, 19:41   #5
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Da holder jeg meg til det. Tusen takk for svar!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-18, 19:54   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

AI eller kunstig intelligens.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 00:32   #7
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

AI i mitt hode også. Og jeg har ekte intelligens . (Farget av nylige fagdager på jobb)

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 01:55   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Definitivt AI. Eller unngå forkortelser helt, like gjerne. Men det finnes ikke KI, i praksis. Kunstig intelligens forkortes AI på norsk. (Og du kan anta at jeg vet hva jeg snakker om her.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 02:00   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

AI da, er det opplagt?

Det avhenger av målgruppen. Mine foreldre hadde neppe tatt det, men min 15-årige datter vet hva det er, for å si det slik. For min del ville jeg sørget for å etablere sammenhengen ved å skrive det ut i full tekst i starten av teksten, hvis jeg var deg. Jeg ville for eksempel ikke skrevet bare AI hvis jeg laget en tekst for en avis.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 09:06   #10
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Ville helt klart brukt AI i dag. Virker som om KI er på vei til å ta over. Tipper det blir enda mer vanlig om få år.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 09:58   #11
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Takk alle sammen!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 12:55   #12
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det avhenger av målgruppen. Mine foreldre hadde neppe tatt det, men min 15-årige datter vet hva det er, for å si det slik. For min del ville jeg sørget for å etablere sammenhengen ved å skrive det ut i full tekst i starten av teksten, hvis jeg var deg. Jeg ville for eksempel ikke skrevet bare AI hvis jeg laget en tekst for en avis.


Helt klart. AI er også forkortelse for Artificial Insemination, så kontekst er viktig.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 13:14   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Helt klart. AI er også forkortelse for Artificial Insemination, så kontekst er viktig.

Kan gi rom for mange artige feiltolkninger, spør du meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-18, 13:15   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkortelse for kunstig intelligens: KI eller AI?

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Virker som om KI er på vei til å ta over. Tipper det blir enda mer vanlig om få år.

Det sa de om PD også, som forkortelse for personlig datamaskin.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no