Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-16, 16:02   #41
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har alltid lurt på om de sjekker om syke/skadede kvinner som kommer på sykehus, bruker tampong. Jeg har alltid vært redd for å havne på sykehus og så har ingen funnet ut at jeg bruker tampong og så DØR jeg av tampongsyken. :dramatisk:

Kanskje det finnes et eller annet smykke du kan bruke, som betyr "Jeg er kvinne, om jeg skulle havne i koma: sjekk om jeg kan ha en tampong innvendig."

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 16:12   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har alltid lurt på om de sjekker om syke/skadede kvinner som kommer på sykehus, bruker tampong. Jeg har alltid vært redd for å havne på sykehus og så har ingen funnet ut at jeg bruker tampong og så DØR jeg av tampongsyken. :dramatisk:

Det gjør de, om du ikke kan gjøre rede for deg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 16:16   #43
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det gjør de, om du ikke kan gjøre rede for deg.

Sånn automatisk som en del av standardprosedyren?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 16:18   #44
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.


Dette var noe av det min svigermor var rasende over da hennes gamle mor var på sykehjemmet. Den gamle hadde hele sitt liv vært svært pertentlig, veldig nøye på hvordan håret skulle være, at alt skulle være på plass, opptatt av å ta seg bra ut og av hva andre syntes om henne. Da hun var veldig svak og ikke helt mentalt tilstede på slutten tok de ansatte henne inn i dagligstua blant andre folk, nærmest bare i nattskjorte, med håret til alle kanter, og hun hang til siden med åpen munn, og slik lot de henne sitte. Hun hadde aldri, ALDRI vist seg slik blant folk om hun hadde vært klar i hodet. Svigermor var svært nøye med å ta på henne pene klær, rulle opp og legge håret hennes slik hun likte det, og passe på at hun var presentabel når hun hadde anledning til å være der (noe som heldigvis var nesten daglig). Hun ble så sint at tårene sprutet da hun så sin mor eksponert på denne måten.

Så de heldige har også pårørende som ivaretar slike forfengelighetshensyn (ja, ikke dohjelpen da, det har man heldigvis rutinerte pleiere til).

Klart man ikke setter pasienter i dagligstuen i nattkjolen. Jeg har jobbet 9 år som sykepleier på både sykehus og sykehjem og har aldri opplevd at det har skjedd.
Jeg uttalte meg om komatøse eller terminale sengeliggende pasienter. Og de smøres forresten med dagkrem i ansikt, og bodylotion på hender, føtter (særlig hæler) og sete. Sete + hæler masseres i tillegg. (For blodsirkulasjonen og for å forebygge trykksår.) I tillegg tok vi oftes på pasientene skjorte/genser/bluse om ikke sykehusskjorte var nødvendig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 16:22   #45
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Sånn automatisk som en del av standardprosedyren?

Ja. De gjorde i hvert fall det på akuttmottaket jeg hadde sommerjobb. Vil tro det er standard prosedyre. De så vel ikke akkurat etter tamponger, men underlivet ble sjekket for skader, f.eks. kan vel indre blødninger i noen tilfeller oppdages ved at det er blod i endetarmen. Da vil de jo se en tampong.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 16:30   #46
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Jeg elsker slike tråder, der jeg lærer masse om ting jeg ikke visste jeg lurte på. Min svigermor har fått meg til å love at hun skal ha på leppestift når hun skal begraves, og jeg har lovet meg selv at jeg skal passe på henne estetisk om hun noen gang blir innlagt et sted og ikke kan ivareta eget utseende. For det er veldig viktigg for henne.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 16:47   #47
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja. De gjorde i hvert fall det på akuttmottaket jeg hadde sommerjobb. Vil tro det er standard prosedyre. De så vel ikke akkurat etter tamponger, men underlivet ble sjekket for skader, f.eks. kan vel indre blødninger i noen tilfeller oppdages ved at det er blod i endetarmen. Da vil de jo se en tampong.

Men ikke en Mooncup.

Har dere ikke sett Snakk til henne, forresten?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 16:47   #48
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Klart man ikke setter pasienter i dagligstuen i nattkjolen. Jeg har jobbet 9 år som sykepleier på både sykehus og sykehjem og har aldri opplevd at det har skjedd.
Jeg uttalte meg om komatøse eller terminale sengeliggende pasienter. Og de smøres forresten med dagkrem i ansikt, og bodylotion på hender, føtter (særlig hæler) og sete. Sete + hæler masseres i tillegg. (For blodsirkulasjonen og for å forebygge trykksår.) I tillegg tok vi oftes på pasientene skjorte/genser/bluse om ikke sykehusskjorte var nødvendig.

Ja, altså, i rettferdighetens navn var det vel ikke direkte nattkjole, men klær som godt kunne brukes som pysj hvis det var litt kjølig, som bare var ment som kosedress inne på rommet, og som hun aldri ville vist seg offentlig i ellers. Men det var vel hele settingen, både hva hun hadde på seg, håret, hvordan hun satt, til sammen, som var så fryktelig uverdig.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 17:42   #49
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Så utrolig flott tråd, og veldig fint å se at det er mange som lurer og blir mer kunnskapsrike. Å bli stellet ut over de basale behovene for personlig hygiene er veldig viktig for de aller fleste, og alle steder jeg har jobbet har man bestrebet seg (og noen har gjerne et ekstra engasjement/interesse for slikt), sånn at de aller fleste får et stell som er vedkommende verdig (det er stor forskjell på hva som ønskes og vektlegges av pårørende).
Det er kommet mange gode svar i tråden, men jeg vil gjerne gi en kommentar til det om tampong blir oppdaget; for det blir den. Det er en del av traumeundersøkelse å tilse alle kroppsåpninger.
Dersom det ikke er en traumeundersøkelse ( f. eks ikke helt komatøs, men veldig nedsatt bevissthet, f. eks ved en veldig akutt infeksjon e.l) vil dette bli oppdaget ved stell eller innlegging av kateter.

Når det gjelder komatøse er man veldig opptatt av å stelle pasienten godt, og å opprettholde naturlige barrier slik at munn blir stelt og fuktet, kropp blir smurt, trykkpunkter får ekstra oppmerksomhet i form av smøring, massasje og avlastning for å forebygge trykksår.

På det personlige planet kan jeg tilføye at å pleie en nær i terminalfasen er en veldig godt ting å gjøre i en ellers håpløs situasjon. Å bruke ventesorgen til å lakke negler i favorittfarge (her må man kanskje la en finger være uten pga pulsoksymeter) smøre med den beste kremen, ta på klærne hun den døende aller best gir en slags følelse av å være der for vedkommende når man ellers ikke har noe å stille opp med.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 17:55   #50
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Jeg vet at nå kommer jeg og banner i kirka, men det jeg ser når jeg leser denne tråden med andre øyne, er at skjønnhetstyranniet forfølger enkelte helt inn i døden. #hårhysteri

Sorry.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:11   #51
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

For deg er det kanskje skjønnhetstyranni, Ea. For andre er det snakk om velvære, identitet og verdighet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:11   #52
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg vet at nå kommer jeg og banner i kirka, men det jeg ser når jeg leser denne tråden med andre øyne, er at skjønnhetstyranniet forfølger enkelte helt inn i døden. #hårhysteri

Sorry.

Da synes jeg du skal fortsette å lete etter andre øyne å lese tråden med, for du har nok ikke truffet helt enda.

Jeg tror ikke det handler så mye om hverken skjønnhet eller tyranni, men om det å føle at man får være seg selv, å beholde noe av seg selv, i situasjoner hvor det er lett å miste følelsen av å fremdeles være. Det handler om trygghet, komfort og forutsigbarhet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:13   #53
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg vet at nå kommer jeg og banner i kirka, men det jeg ser når jeg leser denne tråden med andre øyne, er at skjønnhetstyranniet forfølger enkelte helt inn i døden. #hårhysteri

Sorry.

Da mamma døde ble hun stelt på sykehuset. De hadde ordnet håret hennes etter beste evne, og jeg kjente henne nesten ikke igjen. Det var ikke hårhysteri som fikk meg til å ruske litt i det sånn at hun ble mammaen min igjen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:19   #54
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg vet at nå kommer jeg og banner i kirka, men det jeg ser når jeg leser denne tråden med andre øyne, er at skjønnhetstyranniet forfølger enkelte helt inn i døden. #hårhysteri

Sorry.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg mener at når man er i en så ufattelig sårbar situasjon som komatøs, alvorlig syk eller døende så får vi som er rundt droppe politisk korrekte tanker og meninger om hår og heller sørge for at den andre ligger der eller dør i den verdigheten den ville. Om det koster omgivelsene å nappe et hår fra haka, legge en frisyre eller gi et strøk med leppestift, ja så får det så være.
Komasengen eller terminalleiet er ikke stedet å ta den kampen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:21   #55
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Jeg forstår også hva du mener, men jeg tenker det handler om å kunne kontrollere det lille man har igjen av seg selv i en periode preget av (for noen) angst og usikkerhet, føle seg som seg selv (selv om man er endret mentalt/ikke til stede) og ta vare på egenverdi. Selv bruker jeg ikke en gang mascara på jobb, så jeg er ikke akkurat bitt av skjønnehetstyrrani, men jeg har høyeste respekt for at svigermor vil ha leppestif i kisten.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:28   #56
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Komasengen eller terminalleiet er ikke stedet å ta den kampen.

Nei, jeg mener ikke at det er tid eller sted for å ta den kampen.
Men det er trist at det er blitt sånn, og det er dessverre ingen bedring i sikte heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:29   #57
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

***

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 11-03-16 kl 23:58. Årsak: Personlige erfaringer knyttet til tema
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:31   #58
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Og det kan jo for den del like gjerne være snakk om å passe på at en person ikke blir sminket, frisert og så videre, dersom slike ting ikke er noe personen pleier å gjøre eller føle seg vel med.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:32   #59
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og det kan jo for den del like gjerne være snakk om å passe på at en person ikke blir sminket, frisert og så videre, dersom slike ting ikke er noe personen pleier å gjøre eller føle seg vel med.

Jepp.
Rett og slett følge opp slik personen liker det og vil ha det om den fikk bestemme.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:33   #60
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personlig hygiene++ hvis man er i koma lenge

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Så utrolig flott tråd, og veldig fint å se at det er mange som lurer og blir mer kunnskapsrike. Å bli stellet ut over de basale behovene for personlig hygiene er veldig viktig for de aller fleste, og alle steder jeg har jobbet har man bestrebet seg (og noen har gjerne et ekstra engasjement/interesse for slikt), sånn at de aller fleste får et stell som er vedkommende verdig (det er stor forskjell på hva som ønskes og vektlegges av pårørende).
Det er kommet mange gode svar i tråden, men jeg vil gjerne gi en kommentar til det om tampong blir oppdaget; for det blir den. Det er en del av traumeundersøkelse å tilse alle kroppsåpninger.
Dersom det ikke er en traumeundersøkelse ( f. eks ikke helt komatøs, men veldig nedsatt bevissthet, f. eks ved en veldig akutt infeksjon e.l) vil dette bli oppdaget ved stell eller innlegging av kateter.

Når det gjelder komatøse er man veldig opptatt av å stelle pasienten godt, og å opprettholde naturlige barrier slik at munn blir stelt og fuktet, kropp blir smurt, trykkpunkter får ekstra oppmerksomhet i form av smøring, massasje og avlastning for å forebygge trykksår.

På det personlige planet kan jeg tilføye at å pleie en nær i terminalfasen er en veldig godt ting å gjøre i en ellers håpløs situasjon. Å bruke ventesorgen til å lakke negler i favorittfarge (her må man kanskje la en finger være uten pga pulsoksymeter) smøre med den beste kremen, ta på klærne hun den døende aller best gir en slags følelse av å være der for vedkommende når man ellers ikke har noe å stille opp med.

Flott beskrevet, nextlife. Dette er selve kjernen i sykepleiefaget, forøvrig - å ivareta pasienters grunnleggende behov når de ikke klarer det selv.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no