Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Er havregryn hardt for magen til barn?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-14, 10:23   #1
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Er havregryn hardt for magen til barn?

Lillebror elsker havregryn (han vil ha det med bare melk og rosiner, kaldt) og spiser gjerne to porsjoner til frokost og kanskje litt til kvelds også.
Etter han startet i ny barnehage har jeg en mistanke om at han holder seg litt og i går var det full stopp. Han gikk hele dagen rundt og rundt i sirkel og klaget på vondt i magen og ville ikke bæsje - tilslutt ringte jeg legekontoret og fikk klarsignal for å gi han en dose Microlax. Det funket på 5 minutter og han ble seg selv igjen!

Så lurer jeg på - kan det være havregryn som er litt hardt for magen? At han ikke får i seg nok drikke i tillegg?
Han er en sped gutt, blir 3 år nå om noen uker, og veier 12 kg.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 10:27   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er havregryn hardt for magen til barn?

Har mye erfaring med forstoppelse hos barn, men ingen erfaring med at havregryn er hardt for magen. Loff, lyst brød, kjøpebrød, pasta, hvit ris og lignende, derimot...
Bløtlegg havregynene i melk/yoghurt-blanding i god tid før servering eller lag grøt. Vi bruker typisk 2 deler væske til 1 del gryn og bruker de små lettkokte. Når vi bløtlegger har vi en del melk, en del yoghurt og en del gryn. Rosiner/aprikoser og kanskje litt linfrø er godt.

Nok drikke er viktig, mye frukt og grønt, at de går på do til faste tider, at det ikke blir hardt og stopp. Vegring og negative erfaringer med dobesøk kan være veldig langvarig og vanskelig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 10:27   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er havregryn hardt for magen til barn?

Havregryn sveller jo veldig mye i væske, det ser man når man koker grøt. Jeg bruker mye mer melk i grøten enn jeg ville brukt kaldt på rå gryn, og kan godt se for meg at det blir for mye fiber i forhold til væske. Man spiser jo også typisk mer rå gryn enn man ville gjort av grøt (jeg bruker bare et par ss gryn til en grøtporsjon, men ville spist mange skjefuller av rå gryn). Bløtlegging, som HV nevner, høres lurt ut.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 10:28   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er havregryn hardt for magen til barn?

Jeg vet ikke, men jeg synser. Havregryn sveller jo, og om de ikke sveller før han spiser det så sveller det i magen hans. Altså kan man få vondt i magen om man spiser for mye.

Har du prøvd overnight Oats? Det er det samme, men det står en natt i kjøleskapet først. Da er det ferdig svelt, og det er lettere å ikke spise for mye? Jeg vet ikke om denne teorien holder vann, men jeg tror det er samme grunn til at man ikke skal gi småfuglene havregryn.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 10:53   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er havregryn hardt for magen til barn?

Mye havregryn med kald melk vil jeg forkant være hard kost for de fleste mager om man ikke er påpasselig med å drikke mye.
Overgang til ny barnehage kan nok også spille inn. Ny do, nye rutiner, nye venner, mye som skal på plass. Det tar litt tid å venne seg til, og det spiller også inn på magen.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 17:56   #6
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er havregryn hardt for magen til barn?

Takk for svar.
Vi bruker mye havregrøt også, men han ville gjerne ha det kaldt og han elsker det! Men at det sveller i magen, kan jo være en teori?
Han pleier ikke å være forstoppa, men innimellom skjer det - og som regel så ordner han det opp selv. Men jeg så ifbm barnehagebytte at han ikke ville bæsje der, og da startet dette. Han drikker egentlig endel, men jeg har ikke oversikt over hvor mye i barnehagen eller avføringen hans der, så ikke vet jeg hvor ofte han har avføring der heller. Skal høre med dem etter ferien.

Men takk for tips!

Er den overnight oats (husker jeg riktig?) sånn du sveller over natta i kjøleskap?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-14, 18:00   #7
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er havregryn hardt for magen til barn?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Har mye erfaring med forstoppelse hos barn, men ingen erfaring med at havregryn er hardt for magen. Loff, lyst brød, kjøpebrød, pasta, hvit ris og lignende, derimot...
Bløtlegg havregynene i melk/yoghurt-blanding i god tid før servering eller lag grøt. Vi bruker typisk 2 deler væske til 1 del gryn og bruker de små lettkokte. Når vi bløtlegger har vi en del melk, en del yoghurt og en del gryn. Rosiner/aprikoser og kanskje litt linfrø er godt.

Nok drikke er viktig, mye frukt og grønt, at de går på do til faste tider, at det ikke blir hardt og stopp. Vegring og negative erfaringer med dobesøk kan være veldig langvarig og vanskelig.

Takk for gode tips. Det eneste vi spiser av det du ramser opp er kjøpebrød (men grovt). Han spiser veldig sjelden pasta, hvit ris, loff eller lyst brød - det har så sjelden at det kan ikke ha noen sammenheng.
Jeg tror mest på barnahagestarten og at han holder seg i barnehagen - men i går var det bare full stopp og han nekta.
Han spiser MYE frukt og grønt og har veldig variert kosthold (han er nesten altetende).

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no