Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 19:22   #881
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er altså ikke den eneste forskjellen. Disse jobber under ulikt lovverk, ulik arbeidsgiver, ulikt ansvar og med ulike oppgaver. Det er ikke en naturlig sammenligning. Jeg mener det er langt mer naturlig å sammenligne med en styrer dersom man skal sammenligne og det er slik at pedleder har mye lederansvar og man på liv og død vil sammenligne.

Mener du at det er mer naturlig å sammenligne en lærer i 1. klasse med styreren i barnehagen enn med en pedleder? *stiller seg uforstående*

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:16   #882
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Anne C, jeg må korrigere meg selv: Jeg har misforstått noe grundig et sted. Jeg snakket med mannen om dette her med mastergrad, og han sa at de ansetter helst ikke folk med master. Fordi de har veldig begrenset bredde i fagkunnskap og kan ikke undervise i nok fag. Sorry. Jeg var på villspor. Ble faktisk skikkelig sjokkert over å ha misforstått så kraftig. Jeg mener fremdeles at det var det han sa en gang, men han benekter kraftig her.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:19   #883
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg snakket med mannen om dette her med mastergrad, og han sa at de ansetter helst ikke folk med master. Fordi de har veldig begrenset bredde i fagkunnskap og kan ikke undervise i nok fag.

Dette hørtes mer kjent ut. Dvs min far tar gjerne folk med master i realfag, men da må de i tillegg ha bredden.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:23   #884
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Anne C, jeg må korrigere meg selv: Jeg har misforstått noe grundig et sted. Jeg snakket med mannen om dette her med mastergrad, og han sa at de ansetter helst ikke folk med master. Fordi de har veldig begrenset bredde i fagkunnskap og kan ikke undervise i nok fag. Sorry. Jeg var på villspor. Ble faktisk skikkelig sjokkert over å ha misforstått så kraftig. Jeg mener fremdeles at det var det han sa en gang, men han benekter kraftig her.

Det høres mer normalt ut ja

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:30   #885
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er altså ikke den eneste forskjellen. Disse jobber under ulikt lovverk, ulik arbeidsgiver, ulikt ansvar og med ulike oppgaver. Det er ikke en naturlig sammenligning. Jeg mener det er langt mer naturlig å sammenligne med en styrer dersom man skal sammenligne og det er slik at pedleder har mye lederansvar og man på liv og død vil sammenligne.

Pedleder og førskolelærer i 1.klasse er naturlig å sammenligne, styrer sammenlignes med rektor.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:40   #886
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Anne C, jeg må korrigere meg selv: Jeg har misforstått noe grundig et sted. Jeg snakket med mannen om dette her med mastergrad, og han sa at de ansetter helst ikke folk med master. Fordi de har veldig begrenset bredde i fagkunnskap og kan ikke undervise i nok fag. Sorry. Jeg var på villspor. Ble faktisk skikkelig sjokkert over å ha misforstått så kraftig. Jeg mener fremdeles at det var det han sa en gang, men han benekter kraftig her.

Pluss at vi med hovedfag/master og PPU ikke kan undervise i 1.-4. (Eller, da må man ha småbarnsped. i tillegg.)

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:13   #887
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, min rektor (...) Og har bare 5 uker ferie.

Jeg ble litt nysgjerrig. Hvordan er det for andre ansatte på skoler rundt omkring i forhold til lønn og ferieavvikling. Tenker da på spesialpedagoger, sosiallærere/rådgivere, lektorer osv. Har de samme ferieavvikling som lærerne? Og hvordan er lønnen?

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:17   #888
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg ble litt nysgjerrig. Hvordan er det for andre ansatte på skoler rundt omkring i forhold til lønn og ferieavvikling. Tenker da på spesialpedagoger, sosiallærere/rådgivere, lektorer osv. Har de samme ferieavvikling som lærerne? Og hvordan er lønnen?

Lektorer jobber som lærer, det gjør adjunkter, lærere og førskolelærere når de er ansatt i undervisningsstilling. De får lønn etter ansiennitet og utdanning, så en lektor med ti års fartstid vil tjene mer ennn en adjunkt med tilsvarendre erfaring, selv om de underviser i samme fag på samme skole. De har lærerferier og avspasering.

Sosiallærere og rådgivere er funksjoner ved en skole, og de som innehar disse funksjonene har det som en del av stillingen sin, og har stort sett ferie som resten av det pedagogiske personalet.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:22   #889
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Lektorer jobber som lærer, det gjør adjunkter, lærere og førskolelærere når de er ansatt i undervisningsstilling. De får lønn etter ansiennitet og utdanning, så en lektor med ti års fartstid vil tjene mer ennn en adjunkt med tilsvarendre erfaring, selv om de underviser i samme fag på samme skole. De har lærerferier og avspasering.

Sosiallærere og rådgivere er funksjoner ved en skole, og de som innehar disse funksjonene har det som en del av stillingen sin, og har stort sett ferie som resten av det pedagogiske personalet.

Hva med spesialpedagoger? Mener å ha hørt at om en gammel og en ny ordning når det gjelder denne yrkesgruppen. At de som er relativt nyutdannet ikke har fått beholde den gamle ordningen med "lærerferie". Stemmer det? Noen som vet?

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:30   #890
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Spesialpedagogene hos oss er ansatt som adjunkter eller lektorer, har helt vanlig undervisning etter samme ordning som alle andre, men man prioriterer vel i en viss grad å plassere dem i grupper man på forhånd vet vil være svake. Det er ingen ressurser til å ansette noen med kun spesialpedagogikk, det har de i tillegg til fagene sine. Vi har miljøarbeidere utenom, da. Jeg tror de har fri i alle skolens ferier, men de vi har hatt til nå har hatt noe undervisning også, gjerne 50/50. De eneste som har annen ferieordning er ledelsen, hvilket vil si rektor, assisterende rektor og det som før het inspektører, men nå kalles studieledere og annet sånt fint. Hos oss har samtlige av disse undervisning også, og får en tilsvarende prosent avspasering. Vaktmestere og rengjøringspersonale jobber også i deler av skolens ferier.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 00:43   #891
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Mener du at det er mer naturlig å sammenligne en lærer i 1. klasse med styreren i barnehagen enn med en pedleder? *stiller seg uforstående*

Nei. Jeg mener at dersom en pedleder har så mye lederansvar at det begynner å ligne betydelig på en lederstilling så er det naturlig å se pedlederens lønn i sammenheng med styrerlønn. Fremdeles ikke som i at de skal være like. Men som i at de skal stå i forhold til hverandre. Jeg mener fremdeles at en lærer og en pedleder er såpass ulikt at sammenligningen ikke er selvskreven. Jeg ser at andre slår fast at sånn er det bare, men jeg tillater meg nå frekkheten av å ha en egen mening likevel inntil noen klarer å forklare bedre hvorfor jeg tar feil. Så langt har jeg ikke sett andre grunner enn at lærer og pedleder begge jobber med barn, kanskje i noenlunde samme alder (pedleder jobber med barn 1-6, førsteklasselærer med 6-7 - det er altså ikke helt det samme for å si det sånn). Utover det har de ikke annet til felles enn at samme utdannelse ligger i bunnen.

I andre yrker er det helt normalt at de med samme utdannelse tjener helt ulikt fra sted til sted. Jeg greier ikke å se noen forskjell her. Jeg ser dog ikke noe som tyder på at den ene av disse fremstår som klart mer verdig høyere lønn enn den andre - men jeg ser overhodet ikke sammenhengen.

Jeg ser heller ikke antydning av sammenheng mellom en styrer og en rektor.

  Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 00:55   #892
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg mener at dersom en pedleder har så mye lederansvar at det begynner å ligne betydelig på en lederstilling

Hvordan da "begynner å ligne på en lederstilling"? Det er en lederstilling. Er det noen spesielle lederstillinger du tenker at det må ligne på for å være en lederstilling på årntlig?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg ser heller ikke antydning av sammenheng mellom en styrer og en rektor.

Hva mener du egentlig med dette? Begge stillinger er øverste leder for en pedagogisk institusjon, og det er massevis av likhetstrekk, som f.eks. at begge er ansvarlige for at den pedagogiske virksomheten drives etter gjeldende lov- og regelverk. Jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan se noen likhetstrekk mellom disse stillingstypene.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 01:24   #893
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Hvordan da "begynner å ligne på en lederstilling"? Det er en lederstilling. Er det noen spesielle lederstillinger du tenker at det må ligne på for å være en lederstilling på årntlig?



Hva mener du egentlig med dette? Begge stillinger er øverste leder for en pedagogisk institusjon, og det er massevis av likhetstrekk, som f.eks. at begge er ansvarlige for at den pedagogiske virksomheten drives etter gjeldende lov- og regelverk. Jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan se noen likhetstrekk mellom disse stillingstypene.

Begynner å ligne på en lederstilling som i at når jeg fikk en beskrivelse av hva ledelsesbiten innebærer så ligner det vesentlig mer på en lederstilling enn på en lærerstilling som overhodt ikke er en lederstilling.

Det er ikke engang samme lov- og regelverk. Alle bedrifter i hele landet har ledere som skal drives etter gjeldende lov- og regelverk. Det betyr ikke at jeg ser umiddelbare likheter mellom direktøren for et universitetssykehus og styrer i en barnehage når det gjelder lønn ihvertfall.

Styreren jobber også i mange tilfeller i det private - det gjør ikke sykehusdirektøren. Enda begge er ledere for bedrifter med pedagogisk ansvar.

Som sagt - jeg tjener ikke det samme som de jeg gikk i klasse med på skolen. Jeg tjener ikke engang det samme som de i klassen min som fikk jobb i samme firma som meg. Dette ser jeg som helt naturlig, jeg ser det likeledes som helt naturlig andre steder.

  Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:58   #894
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei. Jeg mener at dersom en pedleder har så mye lederansvar at det begynner å ligne betydelig på en lederstilling så er det naturlig å se pedlederens lønn i sammenheng med styrerlønn. Fremdeles ikke som i at de skal være like. Men som i at de skal stå i forhold til hverandre. Jeg mener fremdeles at en lærer og en pedleder er såpass ulikt at sammenligningen ikke er selvskreven. Jeg ser at andre slår fast at sånn er det bare, men jeg tillater meg nå frekkheten av å ha en egen mening likevel inntil noen klarer å forklare bedre hvorfor jeg tar feil. Så langt har jeg ikke sett andre grunner enn at lærer og pedleder begge jobber med barn, kanskje i noenlunde samme alder (pedleder jobber med barn 1-6, førsteklasselærer med 6-7 - det er altså ikke helt det samme for å si det sånn). Utover det har de ikke annet til felles enn at samme utdannelse ligger i bunnen.

I andre yrker er det helt normalt at de med samme utdannelse tjener helt ulikt fra sted til sted. Jeg greier ikke å se noen forskjell her. Jeg ser dog ikke noe som tyder på at den ene av disse fremstår som klart mer verdig høyere lønn enn den andre - men jeg ser overhodet ikke sammenhengen.

Jeg ser heller ikke antydning av sammenheng mellom en styrer og en rektor.

Pedelererstilling er en mellomlederstilling. Over pedleder har vi styrer som har ansvaret for det helhetlige tilbudet i den enkelte barnehage over henne igjen sitter enhetsleder og hun har fire barnehager under seg. Over henne igjen sitter rådmannen.

Hvem man skal sammenligne med hvem er uvisst. Skolevesnet er ikke bygd opp på samme måte, men faktum er at om en ser bort fra ledelsesansvaret til pedlederen er dennes arbeidsoppgaver ganske lik en lærer på småskoletrinnet.

Så du har kanskje rett i at det er vanskelig å sammenligne, men vi som jobber som pedagogiske ledere og ser at andre som har tilnærmet like arbeidsoppgaver og lik utdannelse men alikevel får mye mer i lønn enn oss når vi i tillegg har samme arbeidsgiver, må også få lov til å oppleve det som en smule urettferdig uten å bli avspist med at sånn er det bare.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 11:32   #895
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Pedelererstilling er en mellomlederstilling. Over pedleder har vi styrer som har ansvaret for det helhetlige tilbudet i den enkelte barnehage over henne igjen sitter enhetsleder og hun har fire barnehager under seg. Over henne igjen sitter rådmannen.

Hvem man skal sammenligne med hvem er uvisst. Skolevesnet er ikke bygd opp på samme måte, men faktum er at om en ser bort fra ledelsesansvaret til pedlederen er dennes arbeidsoppgaver ganske lik en lærer på småskoletrinnet.

Så du har kanskje rett i at det er vanskelig å sammenligne, men vi som jobber som pedagogiske ledere og ser at andre som har tilnærmet like arbeidsoppgaver og lik utdannelse men alikevel får mye mer i lønn enn oss når vi i tillegg har samme arbeidsgiver, må også få lov til å oppleve det som en smule urettferdig uten å bli avspist med at sånn er det bare.

Men det mener jeg jo ikke. Jeg mener bare at det ikke henger sammen. Dersom pedledere har så mye ansvar som er beskrevet så burde de jo ligge vesentlig høyere i lønn spørru meg.

Også er organiseringen ulik i private og kommunale barnehager. Og i skoler. Over rektor sitter kun skolesjefen i kommunen. Det er ikke noen enhetsleder mellom.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no