Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kræsj med bil – hvem sitt ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-12, 22:58   #1
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Ulykkelig

Kræsj med bil – hvem sitt ansvar?

I dag da jeg skulle kjøre på butikken var jeg så uheldig å smelle rett inn i en annen bil.

Jeg kom kjørende ned en ganske så bratt og svingete bakke. Jeg hadde lav fart for vet at det i denne bakken er sykt glatt. På vei ut av den ene svingen ser jeg en bil som står med halve bilen og fronten i grøfta nederst i bakken i siste sving. Resten av bilen står med rumpa ut på min side av veibanen. Alt skjer så fort, men jeg rekker såvidt å tenke tanken på å legge meg over i motsatt kjørebane for å greie svingen og unngå å kjøre inn i den utkjørte bilen. I det jeg såvidt har rukket å tenke tanken kommer det en bil i mot og jeg skjønner fort at jeg ikke har noe valg. Jeg må fortsette i min kjørebane og sannsynligvis smelle inn i den utkjørte bilen. Jeg legger meg så langt mot midten av veien som mulig for å prøve å minimere smellet med den utkjørte bilen. Men fy F hvor det smalt! Jeg kjører litt frem for å få parkert ved en busslomme sånn at jeg ikke står i veien for andre biler. Skjelven stopper jeg bilen og går ut for å se på bilene, skrive ned reg.nr på den utkjørte bilen og legge igjen en lapp med mitt tlf.nr og ring meg så fort som mulig.

På min bil er høyre baklykt helt knust og skjermen bak har sprukket opp og fått seg en stor og stygg bulk. Den andre bilen fikk en liten bit av venstre baklykt knust og noen riper i lakken. Jeg fikk litt sleng med hodet og nakken. Det føltes litt ubehagelig der og da, men føles ok nå. Litt "stiv", men det kan jo være for at jeg har vært anspent i hele dag.

Jeg setter meg tilbake i bilen, snur og kjører hjem. Samboeren min leter opp eieren ved hjelp av reg.nr og prøver å ringe. Men vedkommende tar ikke tlf. Han ringer så til NAF for å si i fra om at det står en bil halvveis ut i veibanen og at denne bør bli hentet så fort som mulig før det skjer flere ulykker.
Ca. en time etter mitt kræsj drar min kjære på jobb, da har NAF bilen akkurat kommet på stedet for å kjøre bort bilen. Og en halvtime etter det igjen ringer eieren av bilen.

Han er lei seg og beklager at bilen sto i veien. Han hadde kjørt rett ut i grøften og sto bom fast på vei til jobb. Han hadde ingen varseltrekant liggende i bilen som han kunne sette opp. Han hadde ingen sjanse til å komme seg opp hverken av egen hjelp eller ved hjelp av folk som dyttet. Og valgte derfor å gå fra bilen og ta bussen på jobb. Han er tidlig ferdig på jobb i morgen og vi avtalte å møtes i morgen ettermiddag i forhold til skriving av skademelding og forsikring.

Det jeg lurer litt på er hvem sitt ansvar er egentlig dette? Må jeg forberede meg på at dette kan bli dyrt, og at det er jeg som må ta dette på forsikringen min? Eller er dette ene og alene hans skyld? Ingen varseltrekant og fragått bil som står med rumpa ut i veibanen?
Jeg føler virkelig ikke at dette er min skyld! Hadde jeg valgt å kjøre over i motsatt kjørebane hadde jeg smelt rett i fronten på den møtende bilen og det kunne jo virkelig blitt ille.

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:02   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Jeg tror nok det er du som må ta det.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:03   #3
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg tror nok det er du som må ta det.

Ja, dessverre. Det tror jeg også.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:03   #4
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Så irriterende, men så lenge du har kjørt på en stillestående bil så skal det være din skyld og du må ta ansvaret såvidt meg bekjent.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:04   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Det er påbudt å ha varseltrekant liggende i bilen. Tenk å bare gå fra bilen sin slik? Det er jo direkte uansvarlig. Selvfølgelig er det hans skyld og han burde være glad det ikke gikk verre enn bulker og skraper på bilene.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:05   #6
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Jeg tror også dette blir din "feil" i og med at din bil var i bevegelse og den andre stod i ro.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:05   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Nå er det jo påbudt å ha med varseltrekant i bilen. Men jeg undrer meg på at du ikke klarte å stoppe hvis du kjørte så sakte?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:06   #8
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er påbudt å ha varseltrekant liggende i bilen. Tenk å bare gå fra bilen sin slik? Det er jo direkte uansvarlig. Selvfølgelig er det hans skyld og han burde være glad det ikke gikk verre enn bulker og skraper på bilene.

Det vil være hun som kjørte på bilen som må ta saken på sitt selskap, og om forsikrinsselskapet mener han har opptredt uansvarlig så sender hennes selskap krav helt eller delvis til hans selskap for å få tilbake pengene som de har lagt ut.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:07   #9
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg tror også dette blir din "feil" i og med at din bil var i bevegelse og den andre stod i ro.

Det kan ikke være så enkelt. Man har et ansvar for å sikre stedet dersom man har kjørt utfor. Man kan da ikke sette fra seg bilen sin hvor som helst og så tenke at det er andres feil om de treffer den.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:10   #10
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Tror også det kan bli sak mellom forsikringsselskapene her...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:11   #11
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det kan ikke være så enkelt. Man har et ansvar for å sikre stedet dersom man har kjørt utfor. Man kan da ikke sette fra seg bilen sin hvor som helst og så tenke at det er andres feil om de treffer den.

Nei, det kan godt hende. Men i følge veitrafikkloven skal man kunne stoppe for hindringer, alt fra parkerte biler til mennesker som ligger i veibanen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:12   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Din skyld. Du skal alltid kunne stoppe på den strekningen du har oversikt over. Og den andre bilen stod stille.

  Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:23   #13
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det vil være hun som kjørte på bilen som må ta saken på sitt selskap, og om forsikrinsselskapet mener han har opptredt uansvarlig så sender hennes selskap krav helt eller delvis til hans selskap for å få tilbake pengene som de har lagt ut.

Jeg tror dette er fasiten.(trykk på tror)

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:28   #14
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Jeg tror dette er fasiten.(trykk på tror)

Jeg sitter på regnskap på et bilverksted, så jeg vet at det mest sannsynlig blir sånn om hun ikke velger å dekke skaden selv eller kommer til en annen enighet med eieren av den andre bilen privat.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:32   #15
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Dette må vel bli din feil, for du skal kunne stoppe for enhver hindring som måtte dukke opp.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:46   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Blir nok din feil er jeg redd.
Du får heller prise deg lykkelig over at dt ikke var en mor med barnevogn og 3-åring i hånda du ikke klarte å stoppe for, i den grad det er noen trøst...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 23:46   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Dette må vel bli din feil, for du skal kunne stoppe for enhver hindring som måtte dukke opp.

"enhver påregnelig hindring" er vel vendingen, om jeg ikke husker helt feil.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 00:08   #18
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Tror nok det er din feil, og så lurer jeg på hvordan bilen din klarte å få skader bak når du kjørte inn i bilen som sto der.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 00:16   #19
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Kjip dag. Kanskje lurt med en legetime mtp nakken din og eventuelle senskader? Lykke til med skadeoppgjøret.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 00:22   #20
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Tror nok det er din feil, og så lurer jeg på hvordan bilen din klarte å få skader bak når du kjørte inn i bilen som sto der.

Dette skjønte ikke jeg heller.
Håper det går bra med nakken din.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no