Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-13, 14:05   #1
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

De er begge skrevet av Puccini og bland verdens 10 mest spilte i følge denne siden, men hvilken anbefaler du til en "førstegangsoperagjenger"?

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 14:07   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.161
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Kanskje La Boheme, men begge er flotte. Det kommer kanskje mest opp på oppsetningen, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 14:09   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

La Boheme - grei å forstå, noe enklere historie å forholde seg til en Madam Butterfly.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 14:18   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.834
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

La Boheme er fantastisk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:21   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.877
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

La Boheme. Den er vel litt "lettere".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:26   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

La Boheme, definitivt.

Med viktigst av alt: hør på noen av "hitsene" før forestillingen. Det er utrolig mye morsommere å overvære en opera når man i alle fall én gang i løpet av forestillingen kan si (eller helt tenke inni seg da): "Å, den kjenner jeg jo!" eller "Der kommer jo den jeg kan!".

Ja, også les for all del handlingen på forhånd. Handlingen i en opera er vanligvis helt corny og totalt ulogisk, så det er ikke et poeng å "se hvordan det går". Jeg anbefaler sterkt å lese et sammendrag av handlingen på forhånd. Det finner du enkelt på Wikipedia, for eksempel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:32   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Ja, La Boheme! Og hør på hitsene og les sammendrag av librettoen. Mye morsommere med en gang.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:37   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Her er noen utdrag fra La Boheme som du kan prøve deg på. (Vær obs på at i de fleste tilfellene så starter klippene med et såkalt resitativ ("snakkesang"), mens selve arien ("melodien") kommer mot slutten. Det betyr at de mest kjente og mest melodiøse delene kommer til slutt.


(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:40   #9
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Er enig med de over

Satt og så på operamatine hver søndag da jeg vokste opp og ble så frelst at jeg "tvang" mine venner til å lytte til mine favoritter, samt sang en arie eller tre
Min mann hadde ikke noe valg han måtte bare lære å like opera/klassisk musikk.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 17:48   #10
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Tusen takk for tips, da blir det La Boheme for oss i januar. Gleder meg, og skal gjøre "leksen" min før den store dagen

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 17:50   #11
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Tusen takk for tips, da blir det La Boheme for oss i januar. Gleder meg, og skal gjøre "leksen" min før den store dagen

Er misunnelig kjenner jeg Nyt det.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 17:59   #12
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Hvis du skal på Operaen i Oslo, så er det en ganske moderne versjon av La Boheme, men den er veldig sterk og fin likevel, en blanding av nåtid og fortid. Jeg synes de har klart å fornye regien på en god måte, og musikken er den samme.

For meg ble budskapet og selve temaet i operaen mye tydeligere.

De aller fleste oppsetninger er veldig tradisjonelle om du finner klipp på youtube.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 18:32   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Jeg har så lyst til å se Oslo-utgaven av La Boheme, at jeg tror jeg må reise ned en tur ens ærend for å få med meg en forestilling denne gangen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 18:42   #14
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.877
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Jeg så den moderne varianten i fjor en gang, ganske anderledes enn første gangen jeg så den. Flott musikk er det uansett.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:20   #15
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Ja, de legger ut nye billetter 3 juni og jeg skal ha gode biletter for å nyte opplevelsen. Nå gleder jeg meg om mulig enda mer

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 13:34   #16
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera-rookie: La Boheme eller Madame Butterfly

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har så lyst til å se Oslo-utgaven av La Boheme, at jeg tror jeg må reise ned en tur ens ærend for å få med meg en forestilling denne gangen.

Det er den virkelig verdt, jeg har aldri blitt rørt på sammen måte av noen annen versjon, selv om tenoren slet litt i høyden.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no