Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Dyner

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-19, 15:59   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Dyner

Hva slags dyner vil jeg ha på hytta?

Jeg tenkte først IKEA siden vi skal kjøpe til alle senger og da kan vi kjøpe sengetøy som kan gå litt om hverandre, men er usikker. Jeg er litt kresen på sengetøy og det må være veldig mykt og godt. Noen på IKEA er jo ikke det... Låser jeg meg veldig ved å velge IKEA?

Eller hva vil dere anbefale? Høie? Turiform? Kronborg? Kid?

Ser ikke poeng i å bruke mer penger enn nødvendig, men de må være greie å vaske. Holde formen i vask er selvsagt et must.

Helårshytte, så må nok ha dyner til to årstider.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 16:11   #2
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Dyner

Jeg ville styrt unna IKEA, ettersom deres dyne- og sengetøymål er 10 cm (150 x 200) større enn norsk standard (140 x 200). De kjører også 10 cm mindre enn standard (50 x 70) på puter og putevar.

Jeg har noen luksusdundyner fra Fru Lyng. Det kjennes som om å ligge i en myk sky, men de er dyre. Har ventet på salg for mine.

Høie dyner er veldig ok, og jeg kan anbefale Høie Fenja sommerdundyne.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 16:15   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyner

Om du kjøper IKEA, er du låst til deira sengetøy.

Me har berre sommardundyner i huset. Ingen av oss likar å ha det spesielt kaldt, så det er nok. Veldig greit å kunne vaske i maskin og kunne tørketromle. På dei kaldaste dagane hender det at eg må ha eit ullteppe oppå, men det er få dagar ila. eit år.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 16:35   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyner

Ja, jeg vet at Ikea har egne mål, så det er derfor jeg er litt usikker. Men jeg er er som regel veldig fornøyd med kvaliteten på Ikea produkter så derfor vurderer jeg det.

Vi sover alle med vindu åpne året rundt, og må ha kalde rom for å sove, så vinterstid må vi ha varme dyner.

Sjekker ut Fenja

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 16:47   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyner

Jeg liker veldig godt Rørosdyna. Tykk og varm dundyne, som vi bruker i vinterhalvåret. Om sommeren skifter vi til tynnere og lettere dundyner.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 16:52   #6
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyner

Jeg har god erfaringmez dyner fra Dun of Norway. De har butikk/outlet på Alna. Innimellom salg og gode priser. Du finner ofte salg på bla Princess.

Har ikke Ikea svenske mål på sengetøyet?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 18:01   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyner

Jeg har noen nydelige sommerdundyner som er kjøpt på tilbud på Princess for mange år siden. Det kan ha vært noe lignende disse, som nå er på tilbud:
https://www.princessbutikken.no/sove...-sommerdundyne

Jeg har en helårsdyne fra Princess som jeg bruker på vinteren, men den ser jeg koster 1800 kr, så kanskje ikke like aktuelt å kjøpe inn drøssevis på en gang?

Jeg har masse IKEA-sengetøy, og bruker det på våre dyner og puter som ikke er fra IKEA. Det er ikke alle putene det går så bra på, så jeg har endel løse putetrekk i tillegg. På dynene blir det bare bittelitt dynetrekk uten dyne, så det er lettere enn å ha motsatt, bare dyner fra IKEA og sengetøy med norske standardmål. Vi har et par tynne sommerdyner fra IKEA og, og da merker man det omtrent ikke.

Jeg vil på det sterkeste anbefale å holde seg langt, langt unna de aller billigste versjonene fra Jysk. De aller billigste (39 kr) fra IKEA er også crap, men de har jo i litt høyere prisklasser og. (For mine barn funker det greit når det er på det varmeste, jeg synes de bare er ekle.)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 18:15   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyner

Vi har 220 dyner. Da går det ikke med sengetøy på 200. Vi har noe fra hm og ikea til barnas dyner på 220. Helt ok kvalitet når man styrer unna det tynneste.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 18:24   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyner

Vi har 220 dyner, men jeg bruker ofte 200 cm dynetrekk likevel, særlig om sommeren. Dyna blir bare litt tykkere, null problem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 19:46   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyner

Vi har dobbeltdyne fra Ikea både hjemme og på hytta. Den dyreste dun-varianten.
Det er de dynene vi har vært mest fornøyd med av alt vi har hatt. Har vært minst fornøyd med sengetøy kjøpt på Kid.

Ikea har sengetøy i alle kvaliteter, det meste er utstilt sånn at du kan kjenne på det før du kjøper.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 20:58   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyner

Jeg kjøpte nylig tre sett av disse på tilbud til 99 kr/stk:

https://www.kid.no/soverom/sengetoey...fiber-okergul/

Jeg var svært skeptisk til ordet «mikrofiber», det må jeg innrømme. Kjøpte først et sett til jentungen, men det var så utrolig deilig at jeg kjøpte flere etterpå. Utrolig mykt, veldig svalt, florlett, gjør at dyna på mystisk vis blir liggende som en sky oppå meg, og dessuten virker det veldig sterkt selv om det er merkelig tynt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 21:48   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyner

Vi endet opp med å gå på jysk til vår hytte. Noen fra Kronborg og en fra høye. Er veldig fornøyd. Har vel en fra kid også som jeg fikk til halv pris. Ikea sine er for lite fluffy og feil størrelse.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 22:40   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyner

Vi har dundyner fra Kid og fra Fru Lyng, og det er ingen kvalitetsforskjell. Begge er kjøpt på
salg, Kid har jo salg hele tiden. Jeg foretrekker også 220-dyne.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 23:52   #14
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi har dundyner fra Kid og fra Fru Lyng, og det er ingen kvalitetsforskjell. Begge er kjøpt på
salg, Kid har jo salg hele tiden. Jeg foretrekker også 220-dyne.

Vi har også dyner fra de to merkene og jeg synes det er betydelig forskjell. Den fra Kid bråker mer i stoffet, det er ikke like myk. Etter en tid i bruk er det også stor forskjell. Den fra kid klumper mer i dunen og blir ikke like bra etter vask og tørk heller. Mannenog jeg kjøpte dyner like etter hveranere, hans fra kid er nyest. Etter noen år i bruk kan han våge å ta min.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 00:06   #15
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyner

Jeg ville valgt vekk IKEA.
Klønete mål.

Fru Lyng har visst tilbud på lette helårsdyner og sommerdyner nå....
Flere varianter av dun, str og prisklasser.
Nettbutikken leverer fraktfritt hjem for kjøp over 1000,-kr.
Europeisk dun som er produsert i Norge.
www.frulyng.no

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 00:06   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyner

Det er ikke billigste Kid-dynene vi har altså, det er de dyreste kjøpt på salg. Sengetøy derimot, det kjøper jeg ikke på Kid.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 31-05-19 kl 00:15.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 00:15   #17
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyner

Jeg syntes IKEA har mange fine sengetøy, og har det i ferieleiligheten. Sommerdundynene er helt innafor syntes jeg, sengetøyet er også av ok kvalitet. Jeg vurderer faktisk å bytte ut dynene, ettersom det er tid for utskifting. Men så har jeg noen sengetøy her hjemme som jeg er veldig glad i, men jeg kan jo bare sy dem om, eller? *må sjekkes

Edit
De 2 settene jeg bruker mest hjemme kan faktisk sys om!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 07:47   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyner

Hvis du har standard størrelse på sengetøy og kjøper IKEA dyner, så er det jo ikke noe å sy på siden dyna er større enn dynetrekket.

Men tviler på det er noe problem med de 10 cm ekstra, jeg bruker som sagt ofte 200 dynetrekk på 220 dyner uten å merke det. (Om sommeren, om vinteren er det full lengde og flanell).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 10:46   #19
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke billigste Kid-dynene vi har altså, det er de dyreste kjøpt på salg. Sengetøy derimot, det kjøper jeg ikke på Kid.

Det er mange år siden vi kjøpte, trolig 12 og 13 år siden. Jeg tror ikke jeg kjøpte rimeligste, men man vet jo aldri. Dessuten er vi sånne som sliter voldsomt på sengetøyet, syner og puter, det spiller sikkert inn.

Enig i at sengetøy fra Kid ikke er noe å trakte etter.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 18:59   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyner

Ja, like mange meninger som meldinger

Jeg må rett og slett bare rundt å prøve skjønner jeg. Vi har en dobbeldundyne fra Ikea, og den bråker endel, men ellers veldig god. Den heter Sval tror jeg. Mulig jeg bare tar den ut på hytta i første omgang til oss i hvert fall. Vi må uansett kjøpe til de andre sengene, samt gjestesengene. Ser f.eks. Coop ofte har salg på noen dyner. Og det har vel egentlig Kid, Jysk og Princess også. Ingen fare. Jeg kjøper ikke de billigste. De må tåle tørketrommel og 60 grader uten å miste form.

Men vil jeg da ha fiberdyne, dundyne eller fiberdundyne - er det virkelig noe som heter det?! Fiber på sommer og dun i vinterseong? Eller omvendt? Eller... Og hva med puter?!

Og er det et miljøaspekt jeg ikke har tenkt på her?!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no