Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan fjerne kalk fra strykejern?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-19, 11:27   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Hvordan fjerne kalk fra strykejern?

Jeg syr bunader på hobbybasis når helsa tillater det og har et kraftig, godt og relativt dyrt dampstrykejern. Det er ikke mer enn 2-3 år gammelt, men vi har mye kalk i vannet og jeg har ikke vært flink til å ta vare på strykejernet eller bruke vann med lite kalk i. Derfor kommer det nå hvite kalkklumper fra strykejernet når jeg bruker damp. Det er jo ikke spesielt gøy på bunadsstoff. Jeg vet at eddik, sitronsyre og diverse annet er kalkløsende, men jeg er redd dette også kan sette flekker. Har noen erfaring eller tips å komme med?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 11:43   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan fjerne kalk fra strykejern?

Aner ikke, men har samme problem! Mitt strykejern har en funksjon som kalles «dekalk», men ingenting skjer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 12:09   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan fjerne kalk fra strykejern?

Tar ikke rensestift det? Husker ikke hva den heter dessverre, men jeg kjøpte den i stoffbutikken.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 12:47   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan fjerne kalk fra strykejern?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Tar ikke rensestift det? Husker ikke hva den heter dessverre, men jeg kjøpte den i stoffbutikken.

Rensestift fungerer vel bare på utsiden ? Dette er kalk og det sitter i dampkanalene, ikke utenpå. Hadde det vært der, kunne jeg jo bare vasket det vekk.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 14:11   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan fjerne kalk fra strykejern?

Aha, nei da vet jeg ikke (er ikke alt man kan vaske bort fra strykejern, så da må rensestift til).

Men kan du sjekke danske butikker/nettsider kanskje? De har mye mer kalk i vannet enn oss og dermed en del remedier til å fjerne kalkbelegg fra diverse ting.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no