Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikket festdrakt: beltespørsmål

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-20, 13:57   #1
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikket festdrakt: beltespørsmål

Jeg holder på å strikke festdrakt til grandniesen min og til festdrakten skal det strikkes et belte som festes utenpå. Det står bare at man skal feste hekter slik at det passer som forklaring.

Det blir jo litt dustete at beltet, som det er veldig mye jobb med, bare skal passe for kun kort tid, så det må nok til noe system for å kunne gjøre beltet kortere eller lengre, men hva?

Har noen gode ideer slik at det ikke blir for tjukt og klumpete? At ikke hektene ender med å hekte seg bort i noe de ikke skal å lage stygge tråduttrekk?

Jeg lurte litt på en sånn variant som jeg har på min bunad, at jeg bare syr hemper for å sette hektene fast i sånn at livvidden justeres inn og ut, men er veldig i tvil for bunaden er jo i ullstoff som ikke drar seg, men dette strikkede beltet kan jo lett bli dratt i.

Er det ev. noen måte å "stive av" beltet tro? Noe jeg kan ha inni før jeg syr igjen på baksiden? Nå tenker jeg høyt her uten å vite om dette er helt på jordet.

Alle gode idéer mottas med takk!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-20, 14:15   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikket festdrakt: beltespørsmål

Det finnes eget stoff til å ha inni belter så det ikke strekker seg, egentlig tenkt brukt når man syr belte, men jeg tenker at det kan fint brukes når du strikker belte også. Og så ville jeg strikket beltet litt lenger enn planlagt og festet ene hempen ytterst på ene enden, og den andre hempen litt innpå andre enden. Da kan det justeres utover. Jeg kjøpte mitt på Strømmen husflid, antar det finnes på tilsvarende butikker landet over. Alternativ er å stryke inn litt vliselin, det er litt mindre tykt enn det jeg tenker på og det er kanskje bedre om beltet er tenkt brukt til et barn.

Men husk at små barn ikke vokser så veldig mye i bredden de første årene, så om det er et til et veldig lite barn er det nok ikke nødvendig med så mye justeringsrom.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-20, 09:34   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikket festdrakt: beltespørsmål

Takk! Da sjekker jeg med Husfliden.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 01:21   #4
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikket festdrakt: beltespørsmål

Bruk baskerlin som for/bakside på beltet så blir det stabilt.
Baskerlin er der man bruker som for i mange sydde bunader.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no