Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Ønsker oppskriftstips til babytøy

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-20, 16:51   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ønsker oppskriftstips til babytøy

10.klassingen skal i gang med selvvalgsoppgave i kunst og håndtverk, og har bestemt seg for å strikke babytøy til sitt kommende søskenbarn, en liten gutt som skal komme i januar.

Hun har fått det for seg at hun vil strikke en vest, en bukse, sokker og kanskje en lue. I utgangspunktet skal hun også designe det selv, men jeg tenker det er lurt å ta utgangspunkt i en oppskrift for maskeantall og grunnleggende framgangsmåte, også variere litt selv i forhold til farger, mønster o.l.

Mine tanker, som ikke strikker, men som har hatt babyer med ymse klær, er at hvis det skal være et sett med vest og bukse så er det greit med en bukse uten seler, slik at det ikke blir klumpete under vesten. Også likte jeg bukser med litt vide ben, og veldig bred vrangbord øverst, som gikk helt oppunder armene på babyen, slik at den satt godt og ikke gled ned. På vesten tenker jeg det er fornuftig med knapper på skuldrene, så man slipper å dra den over hodet, eller i alle fall at den ikke er trang å dra over hodet. Luer var jeg også kresen på, og likte luer som satt godt med knyting under haka, og som ikke gikk ned i øynene, med "hjelmlue"/"djevlelue" som favoritt. Men jeg aner ikke hva som er lett og vanskelig.

10.klassingen har ikke strikket store mengder, men har litt erfaring så hun er ikke helt nybegynner. Hun mestrer flere teknikker som vrangbord, patentstrikk, kabel-/flettemønster, flere farger (og hekte med tråden ved lange avstander), felling, øking m.m. og har generelt litt Pippi-tilnærming til å prøve seg på noe nytt. Selvsagt kan det ikke være alt for avansert, men om det er litt mer avansert enn det helt enkleste går det bra, hun vil ha god karakter også, så hun trenger å imponere litt, og har relativt god tid. Tror de skal bruke mesteparten av vårsemesteret på dette. Blir hun for tidlig ferdig fyller hun bare på med flere plagg, blir det dårlig tid så kutter hun ut noe.

Vil gjerne ha tips fra dere strikkeerfarne her, hvis dere har en favorittmodell for ett eller flere av plaggene. Sokker har vi et veldig greit mønster på, det har hun strikket til baby tidligere. Andre tips, klassiske feller som bør unngås, småting som ikke er for vanskelig, men som "løfter" inntrykket o.l. mottas også gjerne.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 17:57   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.505
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Djevellue er veldig praktisk og enkelt å strikke. Jeg har benyttet meg av denne oppskriften https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=2203&cid=1

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 18:33   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Jeg har baby nå og jeg foretrekker bukser med seler. De sitter bedre på når babyen blir løftet, lagt ned, åler seg osv. Ellers har jeg ingen tips.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-20, 12:29   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Jeg er en elendig strikker, men har høstet ros for omslagsjakke. Den er enkel. (Hos jenter har jeg heklet på blondekant i tillegg da.

Garnstudio har masse gratis oppskrifter

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-20, 12:31   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Mine hadde noen veldig praktiske ribbestrikkede vester de var babyer. Veldig elastiske og lette å få av å på.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-20, 12:39   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Ja, den var veldig fin Che! Men for hennes del tror jeg hun vil strikke noe litt mer avansert, om ikke for at det skal være finere, så i alle fall for å imponere læreren og få god karakter. Hun har som sagt ikke strikket store mengder, men hun klarte å trykke inn både vrangbord, to ulike flettemønster og flere farger på ei og samme lue i fjor, som ga henne 6 i K&H (burde nesten kvalifisert til 6 i matte også, før hun kom i mål ). Men klart, målet er jo at det også skal brukes av en ekte baby, og derfor være fint i tillegg, og ikke bare klæsjet sammen mest mulig vanskelige greier på en gang. Hun har bestemt seg for farge, og valgt en lys beige og en litt mørkere brun, i Lanett babyull.

Heklekant er bra, to ulike håndtverksteknikker på samme prosjekt. F.eks rundt kanten på sokkene kan det jo være fint.

Takk for tips om nettsted med oppskrifter!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-20, 14:13   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg er en elendig strikker, men har høstet ros for omslagsjakke. Den er enkel. (Hos jenter har jeg heklet på blondekant i tillegg da.

Garnstudio har masse gratis oppskrifter

Der var det jo oppskrift på flere søte vester, som det er litt "greier" på, med ymse mønster og teknikker.







Da har hun noe hun kan se på, og gå ut ifra eller få ideer fra. Så har hun litt å jobbe med. Supert!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-20, 14:19   #8
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Ikke ett av plaggene hun har sett seg ut, men en av favorittene mine til Mini da han var baby var kalinkaromper (fra ministrikk, kan sikkert låne boka på biblioteket).

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-20, 14:26   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Jeg synes også en rompe er fin. Jeg strikket det til lillebror fra Klompelompe.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-20, 15:14   #10
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Carls cardigan fra PetiteKnit er morsom! Hvis hun kan flette fikser hun vel smockstrikk greit også, og det er ei veldig grei jakke i bruk.

https://www.petiteknit.com/products/...nt=26551395912

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-20, 16:29   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskriftstips til babytøy

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Carls cardigan fra PetiteKnit er morsom! Hvis hun kan flette fikser hun vel smockstrikk greit også, og det er ei veldig grei jakke i bruk.

https://www.petiteknit.com/products/...nt=26551395912

Den var nydelig! Vesentlig med oppskrift på norsk ja, verken hun eller jeg snakker veldig flytende strikkeoppskriftsk fra før, og det blir neppe lettere med engelsk i tillegg. Om hun ikke vil strikke jakke, så kan jo teknikken brukes på en vest, eller evt deler av en.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no