Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store kalkuntråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-08, 18:50   #81
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Vi er invitert på kalkunmiddag og lurte på å ta med dette som tilbehør.
Hva gjør man med loffterningene? Skal de ristes i panna?

Ja, de blir knallgode når de er ristet i olje. Jeg skal også lage denne i morgen.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 20:20   #82
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.089
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Ja, de blir knallgode når de er ristet i olje. Jeg skal også lage denne i morgen.

Ah. Takk!
Vi har lovet å ta med dessert, men tenkte vi skulle overraske med denne også. Kalkun er ikke vårt bord.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 12:13   #83
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Hva betyr å riste loffterningene i olje?

Jeg skal også prøve meg på denne stuffingen i dag, den hørtes veldig god ut.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 13:00   #84
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.172
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkunen har nå stått i ovnen i snart 2 timer, har satt termometeret i beinet.. Kløna.
Den er stuffet, pensles hver halve time med smør-salt-pepper og salvie, og jeg holder på å koke innmaten sammen med grønnsaker.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 13:07   #85
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.853
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg holder nå på å koke opp kraft. Vår fugl er på 4,5 kilo, så den skal ikke i ovnen på en stund enda. Mannen sitter og ser på kalkunvideoer fra gastronomisk institutt på nett. Snart må jeg piske ham i butikken slik at vi får alle stuffingingrediensene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 13:55   #86
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.172
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Det dufter fantastisk i huset.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 14:15   #87
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.784
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Nam! Jeg gleder meg til kalkun. Hva bruker dere til dessert?

I år har jeg laget en molteiskake. I fjor hadde vi pavlova med masse bringebær. Det er veldig godt!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 16:33   #88
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.077
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Nå begynner det å lukte her også. Enkel stuffing i år, medister, løk, paprika og svisker. Fuglen ble tint under kjøkkenhåndkle dynket i appelsinjuice og pensles underveis med en blanding av smør, havsalt, pepper og ferskpresset appelsinjuice. Har lagt noen store klatter med smør under skinnet og har bacon over. Dette må bli saftig!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 23:14   #89
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Nå har jeg lest så mye om kalkun her så til neste år skal jammen jeg prøve meg på kalkun også.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 23:26   #90
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.077
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

"Høna" ble perfekt og sausen likeså.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 23:34   #91
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Jeg har spist kalkun hos en venninne, akkurat sånn som de spiser den der hun kommer fra; Liverpool.

Masse nydelig tilbehør, bl.a. kastanjer, en eller annen deilig stuffing, poteter i ovnen sammen med smult (chipspoteter, ifølge min datter), rosenkål, turnips, gulrøtter, deilig saus... Nydelig!

Og bacon.

Og brødsaus!


Sist redigert av Tangerine : 31-12-08 kl 23:35. Årsak: Glemte brødsausen
Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 10:56   #92
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.172
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkunen smakte helt nydelig, tilbehøret også.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 19:11   #93
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Og av kalkunrestene lager jeg noe av det (nesten) beste jeg vet på middagsfronten; Vender kalkunkjøttet i mel, salt, pepper og litt griljermel, og steker de i smør og olje i stekepannen. Kalkunbitene blir sprøe og sinnssykt gode. Har rester av Waldorf ( har alltid noe igjen) og saus (lager alltid masse saus), og koker rosenkål til . Nydelig!

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 12:19   #94
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Hvilken vin er god til?
Blir det helt feil med en rød vin? Er veldig glad i Arne Brimi sin hyttevin....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:39   #95
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

På tide å dytte denne klassikeren opp igjen til glede for nye lesere.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 16:36   #96
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.172
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Det var lurt Mim.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-09, 14:26   #97
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkunen ble satt i ovnen kl 10, og koser seg med rødvin, meierismør med hvitløk og god krydderblanding. Det lukter veldig godt og det er mange timer å vente når man går og kjenner lukten. Men halve moroa er å pensle kalkunen og sprøyte den med kraft.

Det blir rødvinsaus, Waldorfsalat, amadinepoteter, asparges, brokoli og rosenkål.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 14:30   #98
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Flott tråd, og jeg vil gjerne dele mitt steketips med dere:

Jeg steker alltid kalkunen med et kjøkkehåndkle over, som jeg jevnlig heller kraft over. Dette gjør at den blir vannvittig saftig!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 14:52   #99
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

På tide å dytte denne klassikeren opp igjen til glede for nye lesere.

Ny takknemlig leser

Vi skal ha kalkun på nyttår, og jeg skal stjele noen gode tips herfra.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 14:54   #100
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Vi skal bort på nyttårsaften, så jeg får ikke laget kalkun i år. Jeg vurderer å invitere til selskap på nyåret for å lage whiskey-kalkunen min, det er så lenge siden sist!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ertesalat, kalkun, stuffing, waldorfsalat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no