Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20
Ingen 37 23,72%
1 44 28,21%
2-3 43 27,56%
4-6 23 14,74%
7-10 6 3,85%
11 eller mer 2 1,28%
Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli 1 0,64%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-17, 00:56   #241
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det koker vel ned til at enhver må ta grep der en er nå. Jeg kan ikke forsvare mine flyturer med at vi aldri gikk for nr tre, eller at vi ikke har hytte, selv om det jo er en besnærlig tanke.

Jeg forsvarer ikke flyreisene mine med mine adopterte barn heller, annet enn som en spøk. Jeg spøker forøvrig også med ungene om at vi risikerer at Trump sender dem tilbake til Mexico når vi skal til USA. Jeg mener ikke det heller.

Ellers er jeg enig med Niobe om at det for enkelte vipper over mot fordømmelse av folk som er så ignorante at de flyr og på den måten bidrar til å holde liv i en næring som det hadde vært best om avgikk med døden.

Skammer jeg meg over at jeg skal fly mye i år? Nei. Tenker jeg at jeg burde flydd mindre? Ja.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 00:57   #242
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Nå har jeg regnet ut karbonfotavtrykket mitt, og jeg ligger laaangt, under gjennomsnittet i Norge, selv når jeg legger inn alle flyreisene mine i jobben. Og det er fremdeles ikke ment som noe forsvar. Jeg skal allikevel prøve å bli bedre på reisefronten, både privat og i arbeidssammenheng.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 01:01   #243
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg fikk i overkant av 3 tonn, men kan det stemme da? Jeg kjører bil nesten daglig, og skal fly i år.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 01:08   #244
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Alle har alltid noe man kan bli bedre på, men det bør allikevel være mulig å diskutere flyreiser uten å brøle "MEN DU GJØR NOE ANNET GÆÆRNT!"

Det er i hvertfall det jeg prøver å lære barna mine. Blir så mye mer fruktbare diskusjoner hvis man klarer der, synes jeg. Men så har jeg ikke registrert noen "voldsom moralsk fordømmelse" heller, da. Bare den normale småsnipingen.

Jeg mener flere har brølt veldig høyt i denne tråden og kommet med voldsomme moralske fordømmelser over andres valg. Det blir det lite fruktbare diskusjoner av og det er absolutt lett å falle ned på samme nivå.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 01:32   #245
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg er åpenbart en "miljøengel" i følge testen til NRK Viten, tross tre barn. Så da fordømmer jeg med god samvittighet.


Neida.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 01:49   #246
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Privat så ligger vi på 1-3 flyreiser pr år. Sommerferie pluss evt spontane turer. Noen år er det ingen i det hele tatt. Føler det er innafor.

Mannen flyr mye i forbindelse med jobb, både fly og helikopter. Pr i dag er det Trondheim-oslo, så oslo-Florø, og motsatt, hver 4 og 6 uke. I tillegg helikoper ut til installasjon fra Florø. Mye ja, men ingen alternativer som fungerer.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 01:51   #247
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er åpenbart en "miljøengel" i følge testen til NRK Viten, tross tre barn. Så da fordømmer jeg med god samvittighet.


Neida.

Basert på den testen er jeg også miljøengel, så den må være feil.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 08:34   #248
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Tja, godt spørsmål. Som sagt, jeg moraliserer ikke høyt over andres forbruksvaner men jeg tenker definitivt mitt om folk som går så kraftig ut og mener mye om andres forbruksvaner uten å evne og reflektere over i hvilke grad man selv faktisk bidrar i "det store bildet".

Man kan f.eks. gå inn på ulike carbon footprint kalkulatorer og gjøre seg litt mer bevisst på hvilke personlige valg vi tar i livet som gir store og små utslag i det store bilde av "miljøverstinger". I denne tråden var jo folk dønn ærlige på hvorfor de valgte å fly.

Jeg er kanskje en av de du tenker "ditt" om, og det er må du for all del bare gjøre, selv om du ikke vet et fnugg om hvorvidt jeg har reflektert og iverksatt tiltak i det store bildet.
Ikke en eneste av oss som bor her i ilandet vårt kan nok skilte med virkelig god miljøsamvittighet, til det er systemene vår bygd opp på en måte som vanskeliggjør det.
Personlig kan jeg ikke gjøre noe med barna jeg fikk for 20-30 år siden, de er allerede der, og som Maverick sier, så får man heller prøve å lære de gode holdninger og gjøre bedre valg enn vi selv har gjort tidligere.
Det jeg imidlertid kan gjøre noe med, gjør jeg. For eksempel å la være å fly "på gøy", kjøpe elbil, bygge et så miljøvennlig hus som mulig, kjøre kollektivt osv.
At vi har gjort dårlige valg og er omringet av mindre gode miljømessige løsninger fratar oss ikke ansvar for å gjøre gode valg der vi har mulighet.

Jeg synes forresten det er flott at f. eks 007 og andre som flyr mye er med i diskusjonen, og liker ikke at man skal ekskludere noen side i denne debatten, det være seg de som flyr mye eller de som gjør det motsatte, til tross for at de har født barn og ikke sitter i lavvo på vidda.
La oss ikke havne på kommentarfeltnivå her, det tjener verken FP eller miljøet, eller hver og en av oss.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 08:55   #249
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg er kanskje en av de du tenker "ditt" om, og det er må du for all del bare gjøre, selv om du ikke vet et fnugg om hvorvidt jeg har reflektert og iverksatt tiltak i det store bildet.
Ikke en eneste av oss som bor her i ilandet vårt kan nok skilte med virkelig god miljøsamvittighet, til det er systemene vår bygd opp på en måte som vanskeliggjør det.
Personlig kan jeg ikke gjøre noe med barna jeg fikk for 20-30 år siden, de er allerede der, og som Maverick sier, så får man heller prøve å lære de gode holdninger og gjøre bedre valg enn vi selv har gjort tidligere.
Det jeg imidlertid kan gjøre noe med, gjør jeg. For eksempel å la være å fly "på gøy", kjøpe elbil, bygge et så miljøvennlig hus som mulig, kjøre kollektivt osv.
At vi har gjort dårlige valg og er omringet av mindre gode miljømessige løsninger fratar oss ikke ansvar for å gjøre gode valg der vi har mulighet.

Jeg synes forresten det er flott at f. eks 007 og andre som flyr mye er med i diskusjonen, og liker ikke at man skal ekskludere noen side i denne debatten, det være seg de som flyr mye eller de som gjør det motsatte, til tross for at de har født barn og ikke sitter i lavvo på vidda.
La oss ikke havne på kommentarfeltnivå her, det tjener verken FP eller miljøet, eller hver og en av oss.

Nei, jeg tenkte ikke på deg faktisk. Og forøvrig ga en av de jeg tenkte på klart beskjed til 007 at hun ikke bidro i debatten med sin ærlighet om egne prioriteringer. Jeg tenkte på de som dro debatten ned på kommentarfeltnivå for veldig lenge siden med å si at alle som flyr på ferie burde skamme seg helt av seg selv. Denne tråden har mange ærlige deltakere som sier helt klart og tydelig at de har dårlige samvittighet, men de forklarer hvorfor de fortsatt velger å fly. Når noen da fortsetter med å fordømme dette valget i den grad det gjøres i denne tråden, så synes jeg virkelig det er helt "legitimt" å dra de store linjene og forvente at man har feid for egen dør først.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 16-02-17 kl 09:02.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:03   #250
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nei, jeg tenkte ikke på deg faktisk. Og forøvrig ga en av de jeg tenkte på klart beskjed til 007 at hun ikke bidro med sin ærlighet. Jeg tenkte på de som dro debatten ned på kommentarfeltnivå for veldig lenge siden med å si at alle som flyr på ferie burde skamme seg helt av seg selv. Denne tråden har mange ærlige deltakere som sier helt klart og tydelig at de har dårlige samvittighet, men de forklarer hvorfor de fortsatt velger å fly. Når noen da fortsetter med å fordømme dette valget i den grad det gjøres i denne tråden, så synes jeg virkelig det er helt "innafor" å dra de store linjene og forvente at man har feid for egen dør først.

Men da bør du kanskje adressere det mer direkte enn å si at "folk".....

Jeg la forresten merke til en bruker lenger opp i tråden som sa at hun etter denne tråden revurderte en fritidsreise med fly, og det viser jo at det virker å snakke om det, og diskutere.
Jeg hadde et par rant lenger opp her, og beklager dersom noen oppfatter det som ufint, jeg tror vi alle har godt av å bli konfrontert med mindre gode valg, men at det bør skje på en måte som gjør at disse fortsatt vil være med i diskusjonen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:10   #251
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Ingen flyreiser i 2017. Hadde én innelands uten mellomlanding i 2016. Feriene blir hjemme eller på hytta dette året. Ikke fordi jeg jeg er så fryktelig miljøbevist, - eller, jeg er jo egentlig det når jeg tenker meg om, men hadde likevel takket ja uten å nøle hvis noen hadde sponset en flytur til et "klatreland" - men fordi jeg ikke kan prioritere dyrere ferieturer akkurat nå. Skal på én jobbreise i år, men reiser da med buss, det samme gjelder et par private helgeturer.

Synes det er blitt ganske krevende å være en bevisst forbruker. Å balansere miljø, dyrevelferd, politikk, etikk og helse. Daglig er det flere valg som må tas når det gjelder dette, og det ene fører ofte det andre med seg, som en kjede av problemstillinger man prøver å ta stilling til. Bare noe så trivielt som hundebæsj; Hvor langt ute i bushen er det egentlig greit å bare la den ligge? To meter? Tre? Fem? For plastposen skal jo kastes et sted på kloden den også. Hva er mest miljøvennlig liksom? Og noe mer omfattende vurderinger som å kutte helt ut kjøtt, eller kanskje ta den helt ut og kjøre vegansk? (Oops, har jeg råd til å bare kjøpe veganske produkter?)

It's complicated. Puh.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:38   #252
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg kunne virkelig ikke vært mer enig. I følge CICERO har en gjennomsnittlig nordmann et årlig karbonfotavtrykk på rundt 14,6 tonn CO 2-ekvivalenter per person. FN gjentar det stadig - hver borger i den rike delen av verden er en ENORM belastning på miljøet.

Jeg både ler og himler med øynene av folk som rir høyt på sin moralske kjepphest og rakker ned på folk som flyr flere ganger i året, samtidig som de begår den verste miljøsynden av alle: føde barn som blir borgere i et høy-inntektsland. Uansett hvor miljøvennlig man lever blir de miljøsyndere.

Jeg bor i liten leilighet, jeg eier ikke bil men jeg flyr nok litt for mye.
MEN, jeg har kun et barn. Så jeg trøster meg med at mitt personlige karbonfotavrtykk ALDRI vil komme opp i nærheten av de med flere barn, stort hus, biler og hytte. Så mange flyreiser i året vil jeg aldri komme i nærheten av.

Sorry, det er ikke en banal sammenligning. Det er, tross alt - totalen som teller.

Hjelpes for lavmål i en diskusjon å gå ned på dette nivået. Jeg fordømmer altså ikke de som har flere barn men når man fremstår som SÅ EKSTREMT opptatt av miljøet så regner jeg med at man gjør det hele veien, WALK THE TALK, og tar ansvar på et mer helhetlig meta-nivå også. Særlig når man føler seg berettiget til å omtale folk som flyr 4-5 ganger i året som "blodharry", da skal man jammen ha god samvittighet selv først.

Jeg antar at mye av det du skriver her er rettet mot meg, så jeg skal prøve å svare på det selv om jeg synes du ordlegger deg på en lite ok måte.

Jeg og de jeg bor sammen med gjør mye for å leve mer miljøvennlig. Vi ligger veldig langt under snittet for gjennomsnittsnordmenn når det gjelder forbruk. Vi prøver å tenke miljø i hverdagen og på ferie. Men som jeg har skrevet før på FP: De færreste av oss klarer å unngå et negativt "miljøregnskap", da måtte vi bo i en hule, fange maten selv og slutte å prompe.

Det vi har gjort konkret er:

- byttet ut oljefyr med grunnvarme
- bruker lite strøm (jeg kjenner folk som bor i leilighet som bruker mer strøm enn det vi gjør i vårt hus)
- kjører lite bil (langt under snittet for Norge)
- begrenser kjøp av ting vi strengt tatt ikke trenger
- kildesorterer "alt"
- arver tøy, reparerer det som går i stykker
- kjøper ting som har lang holdbarhet (klær, møbler osv)
- begrenser kjøp av elektronikk (vi bytter ikke ut før ting er utslitt)
- flyr minimalt
- har etterisolert og byttet vinduer i huset
- vi har en hytte, men der bruker vi strøm bare når vi er der, så det er minimalt hva som går pr år

Jeg bruker samme håndkle på badet en uke, og bruker klær i langt tid før de sendes på vask (undertøy og sokker er unntatt). Jeg bruker mye av fritiden min på en frivillig organisasjon med et sterkt miljøperspektiv (der jeg jobber for at det skal bli enda tydeligere). Skulle jeg kjøp nytt sted å bo nå hadde vi antakeligvis valgt noe mindre. Huset kjøpte vi for ca 12 år siden og har brukt mye tid og penger på å oppgradere det slik at det nå er på et greit nivå miljømessig.

På alle kalkulatorer jeg har prøvd (inkl. de der du legger inn detaljer om strømforbruk, kjørelengde bil, antall flyreiser hvor osv.) kommer jeg veldig lavt i forhold til gjennomsnittet i Norge.

Jeg velger jevnlig bort mange ting jeg kunne tenke meg å gjøre/kjøpe av miljøgrunner.

Hvis vi hadde sammenlignet mitt klimaavtrykk (med to barn) med ditt (ett barn) over de siste fem år, kan det faktisk hende at jeg hadde kommet bedre ut enn deg. Vi forbruker lite, shopper minimalt, bor i et hus som krever lite strøm/energi og har (i vestlig sammenheng) miljøvennlige hverdager og ferievaner. Ut fra dette tipper jeg at flyreisene deres vil få ganske stort utslag. Hvor mange private flyreiser har dere to til sammen siste fem år? Vi tre har fire.

Bortsett fra "blodharry"-kommentaren min (som jeg står for), synes jeg at jeg har vært lite snipete, nedlatende og alt det andre som har blitt skrevet i noen av de siste innleggene her. Jeg synes det er fint at folk er ærlige på hvorfor de flyr flere ganger i året privat, men jeg synes også de burde tåle at andre synes dette er egoistisk. Det er jo det.

Nordmenn flyr langt mer enn andre europeere og trafikken er økende. Gjør vi noe nå for å få ned antall flyreiser, trenger vi ikke bygge ut Gardermoen (legge til rette for enda flere flyreiser og bygge ned matjord), og vi kan se barnebarnet vårt (ja, det bør jo ikke bli mer enn ett i følge din og Milfrids sterke engasjement for null- til ettbarnspolitikk) i øynene og si at vi har i hvert fall kuttet noe av det mest åpenbart miljøfientlige.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:42   #253
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Helt ærlig? Jeg flyr så mye i jobben at det er vanskelig å helt forholde seg til at det at vi flyr 2 turer i stedet for 1 i feriesammenheng i år (eller rettere sagt 6 t/r i stedet for 4 på personnivå) skal være forskjellen på moralsk og umoralsk. Det er nok primært en persepsjonssak, og ikke et miljøforsvar. Jeg vet det ikke er bra, på samme måte som jeg vet jeg burde spise langt mindre kjøtt.

Jeg tror samfunnet har veldig mye å tjene på kulturendring i næringslivet. De fleste turene jeg flyr kan ikke skje over Skype, men en god del kan. Men det hjelper ikke at jeg forteller Amsterdamkontoret at jeg heller vil ha todagersmøter for alle land over skype. Det må endres politisk og økonomisk.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 28-04-17 kl 15:13.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 10:59   #254
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Løselig basert på hvordan nordmenn oppfører seg på Gardermoen de første dagene i fellesferien og hvilke ruter som er mest traffikert så tør jeg påstå at nordmenn generelt ikke flyr mye i privat sammenheng. Da i et norskt perspektiv, ikke sammenliknet med resten av verden. Hadde vært interessant å se en sammenlikning med f.eks. Sverige heller enn restaen av Europa.

Om man mener at flyreisene er det store alfa og omega i miljøsammenheng så må det politisk endring til. Ut i fra et sosialt perspektiv har jeg litt skepsis mot politikk som skiller på økonomi (ref. debatten i Oslo om økte bompenger framfor f.eks. datokjøring), og jeg tror at det må store kulturendringer til, og da først og fremst i arbeidslivet. Det er der det virkelig vil monne. Jeg sjekker for moro skyld hva nattoget til Bergen kostet, og med billigste pris kostet det meg 2858,- Det er over det dobbelte av hva jeg kan fly samme strekning for, og bruke en brøkdel av tiden. I tillegg kommer diettutgifter, noe som gjør det veldig mye dyrere for jobben min å sende meg på jobbreise til Bergen. Vi må ha politisk vilje til å satse på jernbane om det skal fremstå som et godt alternativ.

På grunn av alt dette syns jeg det er rart å fokusere utelukkende på feriereisene. Noen definerer dem som "unødvendige", men mener f.eks. at folk som er syke skal få lov til å fly på ferie. Folk med familie i utlandet skal få lov til å fly. Man skal skamme seg om man liker å se verden også utenfor tog- og bilradius, men nevner man andre ting som i et miljøperspektiv er dumt for samfunnet er man usaklig. Jeg syns hele greia flyter ut i sterke meninger om hva som er nyttig og for gøy, basert på egne interesser.

Når det er sagt, syns jeg det er viktig som symbolbidrag, og som en måte å fortelle politikere at vi ønsker å behandle jorda annerledes. Jeg er ikke av den oppfatning at "det hjelper ikke uansett, så derfor trenger jeg ikke gjøre det". Det er viktig som bevissthetsskapende oppførsel, både for andre rudnt oss og oppvoksende generasjon. Jeg syns allikevel det er viktig å snakke om hva som virkelig ville monnet, og hvordan man begrenser noe, enten det er kjøring eller flyving, og at man trekker inn andre perspektiv enn bare det rent miljøtekniske.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 16-02-17 kl 11:08.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:11   #255
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Det ser ut til at antall flyreiser ifm. jobb har stagnert mens antall fritidsreiser har økt.

Sitat:

For første gang er det flere fritidsreiser enn forretningsreiser innenriks. Andelen fritidsreiser har økt fra 34 prosent i 1982 til 52 prosent i 2015. Nedgangen i forretningsandel skyldes færre flyreiser til/fra arbeid.

Sitat:

Flytrafikken med nordmenn på ferie-/fritidsreise økte med 140 000 passasjerer fra 2013 til 2015 på Avinors lufthavner. I perioden 2005-2015 økte nordmenns reiser med 3,4 millioner i antall, noe som utgjorde om lag 38 prosent av veksten i utenlandstrafikken i denne perioden.

Dessverre øker utlendingers fritidsreiser til Norge:

Sitat:

Veksten de siste to årene i rutetrafikken kommer i all hovedsak fra utlendingers fritidsreiser til Norge. Spesielt er dette fremtredende for Oslo, men også i Bergen og Trondheim stod utlendingers fritidsreiser for det vesentligste av veksten. De siste to årene har fritidstrafikken økt med 1,8 millioner reiser, mens antallet arbeidsrelaterte reiser gikk ned med om lag 0,2 millioner.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:22   #256
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På grunn av alt dette syns jeg det er rart å fokusere utelukkende på feriereisene. Noen definerer dem som "unødvendige", men mener f.eks. at folk som er syke skal få lov til å fly på ferie. Folk med familie i utlandet skal få lov til å fly. Man skal skamme seg om man liker å se verden også utenfor tog- og bilradius, men nevner man andre ting som i et miljøperspektiv er dumt for samfunnet er man usaklig. Jeg syns hele greia flyter ut i sterke meninger om hva som er nyttig og for gøy, basert på egne interesser.

Akkurat denne tråden gjelder feriereiser. Selvfølgelig er det like viktig å kutte jobbreiser. Jeg har nær familie som jeg ikke kan besøke uten å fly. Jeg synes ikke det gir meg noe klippekort på å fly så mye jeg vil. Med Skype, telefon osv. kan vi holde mye kontakt selv om vi bare sees hvert andre eller tredje år. at folk med alvorlig kronisk sykdom kan få fly litt mer (2-3 ganger i året) hvis det bidrar til å øke livskvaliteten, er ikke urimelig i mine øyne.

Jeg liker å se verden utenfor tog- og bilradius. Jeg elsker å reise til nye steder. Jeg hadde fått mye mer ut av feriepengene mine hvis jeg ikke hadde begrenset flyreisene jeg tar. Med én flyreise i året kan man se verden og reise til nye steder. Men det burde være mer enn nok for de aller fleste av oss.

Jeg synes det er så rart at du som i andre sammenhenger er over snittet opptatt av kortreist mat, bærekraftig forbruk, ta være på miljøet osv. virker så irritert når det er flyreiser som diskuteres. Jeg får det ikke til å stemme med det du ellers står for.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:30   #257
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes det er så rart at du som i andre sammenhenger er over snittet opptatt av kortreist mat, bærekraftig forbruk, ta være på miljøet osv. virker så irritert når det er flyreiser som diskuteres. Jeg får det ikke til å stemme med det du ellers står for.

Jeg var ikke irritert før du kom med blodharry-replikken din. Og som jeg har påpekt flere ganger i tråden nå; pollen viser at de aller fleste av oss her inne flyr ingenting eller bare en gang i året privat. Alle mener at flyving er problematisk i et miljøperspektiv. De aller fleste sier at de er det bevisst, og at de tenker på dette når de tenker ferie. Flere har endret forbruksmønster. Jeg flyr selv ingen eller bare en gang i året privat. Karbonfotavtrykket mitt uten jobbreisene er virkelig minimalt, med jobbreisene er det større, men under halvparten av gjennomsnittsnordmannens. Ergo burde jeg kanskje ene at folk i hus burde skamme seg litt mer?

Jeg er slett ikke irritert på problematikken og at det blir kritisert, men jeg syns det er interessant å se det hele fra flere sider enn bare en, og jeg syns virkelig ikke noe om at man mener innlegg som fremmer ståsteder som ikke sammenfaller med ens eget ikke burde være med i tråden. Hvertfall ikke uten skam og blygsel.

Jeg ville tro at man var interessert i å få fram hvorfor folk flyr mye (pris er en sak), hvorfor det er vanskeligere å gi opp en ferietur enn å kildesortere (livskvalitet og taxfrikvote sikkert), og hvilke andre tiltak som også kunne settes inn for å få ned flyreisene (bedre tilgang på andre reisemåter, bedre bevissthet hos ferieleverandører og ikke minst; politiske tiltak) framfor å bare snakke om hvor fæle folk som flyr er.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:34   #258
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Dumt spørsmål sikkert, men: Jeg har forstått at landing/takeoff forurenser mye. Er forskjellen så stor at man bør ta sikte på direktefly og unngå mellomlandinger? Eller har det ikke så mye å si når man først flyr langt?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:42   #259
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kjenner at dette innlegget bare gjør meg trassig og sur. Jeg syns det ikke er særlig sjarmis å snakke om å gi ungene gode vaner i åndedraget etter at man har kalt dem som ønsker å se verden blodharry.

Det jeg skrev var at jeg synes det er blodharry med folk som flyr mye (privat). Ikke at de som ønsker å se verden er blodharry. Jeg synes derfor at du ble sur for noe jeg ikke hadde skrevet.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er slett ikke irritert på problematikken og at det blir kritisert, men jeg syns det er interessant å se det hele fra flere sider enn bare en, og jeg syns virkelig ikke noe om at man mener innlegg som fremmer ståsteder som ikke sammenfaller med ens eget ikke burde være med i tråden. Hvertfall ikke uten skam og blygsel.

Mener du dette gjelder mine innlegg?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 11:42   #260
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Dumt spørsmål sikkert, men: Jeg har forstått at landing/takeoff forurenser mye. Er forskjellen så stor at man bør ta sikte på direktefly og unngå mellomlandinger? Eller har det ikke så mye å si når man først flyr langt?

Ja, slik jeg har forstått det er det bedre med direktefly, men jeg er usikker på hvor stor forskjellen er.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no