Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Skal du se «Utøya 22. juli»?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-18, 17:54   #81
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Vi så halve filmen i går. Den er mer dokumentarpreget enn hva jeg forventet, men det kan være riktig å gjøre det slik både for oss som ser og de etterlatte.

Det var pussig i begynnelsen at filmen var på engelsk, men det gikk seg til.

Vi så den nye på Netflix i går vi og. Den hadde et annet fokus enn den første. Litt rart med engelsk ja, men ble vant til det også.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 18:05   #82
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Vi så den også på Netflix i går, og vi synes den var helt ubeskrivelig dårlig. Det er noe helt fundamentalt viktig som endres når man bytter språk for å beskrive en hendelse som er så viktig for oss som nasjon. I tillegg til at skuespillet var forferdelig dårlig, og det hadde kanskje vært bedre om de fikk snakke morsmål. Dialogene var særdeles kunstige og det var NULL kjemi mellom noen av skuespillerne. Alt var bare platt og påtatt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 18:35   #83
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg synes Øigarden gjorde en ikke veldig dårlig jobb, ellers var det slett skuespill, ja. Og så blir det litt merkelig med engelsken, men nå er filmen en gang laget for et utenlandsk publikum som ikke alltid er stor fan av underteksting.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 19:10   #84
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Men da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke har brukt engelske skuespillere. Alle mulige dårlige engelske aksenter ødela veldig mye.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 19:23   #85
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke har brukt engelske skuespillere. Alle mulige dårlige engelske aksenter ødela veldig mye.

Det er vanlig å bruke skuespillere fra det aktuelle landet, nettopp for å få aksent som skal illustrere hvilket land de liksom kommer fra. Har sett det i mange filmer, særlig med russiske skurker.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 20:22   #86
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Så den nye i går kveld, jeg også. Jeg likte den ikke spesielt godt, er for mange kunstneriske friheter i den, jeg håper ikke denne filmen skaper et nytt narrativ om 22.7. Endel av utsagnene fra «ABB» i filmen, tenker jeg faktisk vil få større gjenklang nå enn for 7 år siden. Dessverre har lignende utsagn blitt normalisert.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 23:28   #87
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Nå har jeg sett Greengrass´ sin film (som heter "22 July". "Utøya 22 juli" er Poppes film), og jeg syns ikke den var så dårlig. Ja, det er litt snålt med norwenglishen, men etter en stund syns jeg det funka tåelig greit. Jeg syns ikke det var påfallende dårlig skuespill, skuespill er jo veldig mye mer enn språk.

Jeg har ikke sett Poppes film, og vet ikke om jeg skal heller. I denne var det absolutt scenene fra Utøya som var verst. Tror det er en blanding av at det er helt jævlig å se barn bli slaktet ned, og at det er den delen av det hele vi har vært minst eksponert for. Regjeringskvartalet går jeg gjennom hver dag (og nå når minnesmerket er satt opp er det fryktelig, men også viktig, å bli minnet om at noen av dem på utøya ble ikke eldre enn min egen sønn er nå hvert øyeblikk), jeg har sett husene fra de var i ruiner, jeg har sett bilder og har det som mitt nærmiljø. Rettsaken ble også dekket ned til minste detalj. Men Utøya har vi naturlig nok ikke sett så mye bilder fra, og jeg har heller aldri vært der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 23:45   #88
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Visste ikke at det var to filmer engang. Hadde ikke planer om å se de, men så dukket 22 July opp i Netflix og da endte jeg med å se den.
Sitter igjen med det samme som Input egentlig.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 12:35   #89
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Jeg har sett Poppe sin film og synes den var ok som en første film om Utøya. Jeg har ikke sett netflix-filmen ennå, men jeg var så heldig å få være med på en førpremiere på en tredje film, som kommer på kino neste uke: "Reconstructing Utøya". Denne er litt annerledes enn de andre, og tar utgangspunkt i fire ungdommer som var på Utøya som forteller sine historier og iscenesetter opplevelsene sine ved å instruere andre ungdommer (som ikke var på Utøya) til å spille rollen som seg selv, og de de var sammen med den dagen. Denne fokuserer på ungdommenes egne minner om det de opplevde, og viser virkelig fra innsiden hvordan det var. Helt uten blod, gørr, terroristen og alt viraket rundt i etterkant. Jeg ble så imponert over hvordan disse ungdommene torde å gå inn i det forferdelige de har opplevd og gjennomleve det igjen - og hvordan de ungdommene som ikke var der selv gjorde sitt beste for å forstå hvordan det var og spille gjennom hendelsene slik de som opplevde det selv instruerte dem til. Historiene deres har også gode øyeblikk, og det var rørende å se disse ungdommene gjennomleve og vise denne kompleksiteten. Jeg vil faktisk si at om du skal se kun en film om Utøya så se denne.

http://www.vildabomben.com/reconstructing-utoya/

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 14:30   #90
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «Utøya 22. juli»?

Den på Netflix er jo ingen dokumentar. Jeg skjønner reaksjonene til de involverte, med tanke på at selve skytingen og det får 10 min av filmen. Men den får frem en del punkter vi burde snakke mer om, også med ungdommer. Synet som ABB, som flere enn vi nok tør tenke på deler. Men jeg er usikker på om vi noen gang får en god diskusjon på det, og jeg tror fortsatt vi er et litt «naivt» land, der mange tenker at dette var en engangshendelse.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no