Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-11, 11:31   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Jeg synes vaskemaskinen min har så utrolig laaange vaskeprogram.
En kulørt 60 graders bomullsvask med høyeste sentrifugehastighet, normal skylling og uten forvask varer 2t og 45 minutter. Skal jeg ha forvask og superskylling, noe jeg knapt kan huske å ha brukt, er det en halvtime ekstra.
En syntetiskvask på 40 grader og litt lavere sentrifugehastighet varer 1t 36 min.

Jeg har en tidssparingsknapp som jeg i sommer har tatt i bruk stadig vekk, men selv med den korter jeg bare ned 60-graders vasken med en time.
Jeg kan antakelig vaske mer av tøyet på 40 grader, mens undertøy og det som er mer skittent samles opp til 60-gradersvask.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:34   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Jeg bruker konsekvent kortprogram, stort sett enten 60 grader (undertøy, håndklær og sengetøy) eller 30 grader (alt annet bortsett fra spesielle plagg). Jeg har ikke tatt tida, men maskinen er rimelig kjapp. Jeg tipper 45 min på 30 grader kort og 1t 15min på 60 grader kort. Skal sannelig prøve å huske å ta tida neste gang jeg vasker.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:34   #3
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Kort trettigraders varer tre kvarter, kort sekstigraders varer drøyt halvannen time. Er kjempefornøyd! de lange programmene tar jo mer tid, men det er kortprogrammene vi kjører mest. Heldig, for vi har så gammelt elektrisk anlegg at vi bare kan kjøre en om gangen, enten vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:39   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Fra 15 (superquickwash) til over 2 timer på 90 grader med ekstra vannmengde. Stort sett pleier jeg å vaske 40-graders lettstelt som tar 50 min, eller 40 graders farget som tar 1 time og 15 min.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:39   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Det varierer. Det korteste programmet (tror det heter "oppfriskning") tar 14 minutter. En 90 grader kokvask tar ca 2 t og 40 minutter på default med full maskin (9kg), men jeg kan endre på hvor skittent tøyet er, jo mindre skittent, jo kortere tid. De programmene jeg bruker mest er på 1 time og 10 minutter (40 grader) og 1,5 time (60 grader) tror jeg.

Jeg har bare hatt den noen uker, den vi hadde før tok tre timer samme hva. Det er en ny verden. At den tar 9 kg i stedet for 5 hjelper også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:42   #6
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.818
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Vi har en LG maskin, og den bruker lang tid på vanlige program. 2 timer og 40 minutt på 60 graders bomull/kulørt program. Kortprogram av dette varer i 2 timer.

40 graders program varer i 2 timer og 20 minutt, og det korte av dette 1,5 time.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:00   #7
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Det er en LG jeg har ja, 7kg tar den.
Den skal visstnok være smart og bruke mindre vann og kortere tid hvis det er lite tøy i maskinen og sånt, men vi er jo 7 stk, så det skjer en gang i kvartalet at jeg vasker ei vask som ikke er full.
Kanskje jeg kan eksperimentere med enda kortere program og lavere temperaturer da. Nå på sommeren er det mye tøy som egentlig bare er litt sandete og vått, ikke direkte skittent.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:12   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Kommer litt ann på. Mellom 1,50 og 2.50. har aldri tenkt på lang tid osv. jeg bare trykker på jeg..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:15   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

40 grader mix-program tar 50 min. 60 grader kortprogram tar rundt 1.5 time. Husker ikke helt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:19   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Jeg kan styre tiden på de fleste programmene selv heldigvis.
Har aldri brukt kortprogrammet på 14 min. Det ligger som eget program.

60 graders vask pleier jeg å la gå i 1 time og 10 min. Her går undertøy, håndklær og sengetøy. Vanlig tøy som ikke er spesielt møkkete, kjører jeg på 40 grader i 40 minutter. Funker supert.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:37   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

Har Miele, bruker 1 t 24 min ved full maskin, 40/60/75/90 grader koke/kulør. På finvask bruker den 1 time. Legger til 13 min hvis jeg skal ha forvask. (Har timer på maskinen altså )

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:40   #12
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

2,5 timer på det programmet vi bruker oftest, mot halvannen på den forrige maskina.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 13:04   #13
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker din vaskemaskin?

2 t 19 min på vanlig 60-grader, 2t 9 min på vanlig 40-grader. Så har den diverse spesialprogrammer for ymse som tar kortere tid. Jeg bruker 20-minuttersprogrammet på 40-grader en del til mine og mannens klær som ikke blir direkte skitne/flekkete, slik som ungenes klær gjerne blir.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no